změnit statut držitelů licencí na statut nezávislých producentů, v
rámci požadavku na podporu evropské a domácí produkce stanovit, že ČT bude
zajišťovat část zpravodajství a vysílání regionálního charakteru vedle
vlastních týmů také prostřednictvím producentů
Podle J.Čulíka z Briských listů tento návrh"projevuje neznalost dosavadní
sítě zákonů a ustanovení, na jejichž základě fungují soukromí vysilatelé i
veřejnoprávní Česká televize."
Mediální komisi vedl k tomuto usnesení naopak zděšení ze sítě, do
níž se regionální a lokální televizní vysílání dostalo.
Vytváření mediální legislativy na počátku 90.let zcela jistě bylo
vedeno snahou vytvořit u nás fungují model, ve kterém budou vedle sebe
existovat stanice veřejnoprávní i komerční. Teze vyústily do projektu
vytvoření tzv. duálního systému, tedy existence dvou veřejnoprávních a dvou
komerčních celoplošných kanálů. Při velmi omezeném počtu kmitočtů bylo
pokrytí Prima TV (původně Premiéry) vytvořeno na principu sdílených
kmitočtů. Regionálním a lokální komerčním subjektům měly být přiděleny
kmitočty, jejichž sdílení pak definovaly licenční podmínky.
"33) Držitel licence bude strukturovat svoje programové schéma tak, aby v
případě udělení licencí k regionálnímu a lokálnímu televiznímu vysílání
mohl poskytnout určené vysílací časy pro programy držitelů licencí k
regionálnímu a lokálnímu televiznímu vysílání:
34) Jako denní vysílací čas vyhrazený pro programy držitelů k
regionální a lokálnímu televiznímu vysílání se určuje následující časový
interval 15.00-18.00 hod. V tomto časovém intervalu bude vysílán program
držitelů licencí k lokálnímu a regionálnímu televiznímu vysílání, a to v
délce nejvýše dvou hodin. Přesné časové zařazení v tomto intervalu bude
stanoveno smlouvou mezi držitelem licence FTV Premiéra s..r.o. a držiteli
licencí k regionálnímu a lokálnímu televiznímu vysílání:"
Na základě žádosti provozovatelů byla možnost vysílání regionálních
vstupů rozšířena o l hod. v době mezi 7.00-8.00.
Co však přinesla praxe:
1) bylo uděleno 12 regionálních a téměř 50 lokálních licencí
2) každý mohl vysílat v rámci stanovených pásem libovolný program v
libovolné délce. Jeden vysílal dvě hodiny sport, jiný půl hodiny klipů. Z
pohledu diváka Primy pak nezřídka docházelo k tomu, že mu uprostřed
detektivky, vysílané na celoplošné televizi, vstoupila regionální dechovka,
kterou v nestřeženém okamžiku vystřídala reportáž ze svatby starostovy
dcerky jako oprávněný vstup lokálního provozovatele
3) vysílání jednotlivých provozovatelů není možné z technických
důvodů monitorovat ze sídla RRTV
4) úroveň dramaturgie i technická kvalita zpracování má velmi různou
úroveň
5) lokální televize velmi často nevysílají nic jiného než tzv.
videotext , tj. elektronickou podobu písemných materiálů
6) lokální provozovatelé, licencovaní jako komerční subjekt, jsou
téměř všude placené z příspěvků obcí, t.j z prostředků veřejných. (Zvláštní
je že právě ti, kdo varují před provázáním veřejnoprávního subjektu s
komerčním, tuto skutečnost ignorují: právě tady dochází přímo k provázání
peněžních zdrojů komerčních a veřejných)
7) regionální studia většinou nejsou schopna financovat provoz a
vysílání (jen poplatky za šíření signálu tvoří 10-20 procent rozpočtu -
výše poplatků je dána množstvím tras a vysílačů) z regionální reklamy a
prodeje příspěvků Prima TV.Nezřídka se tak - dofinancovávají" porušováním
zákona o reklamě
Jestliže právní norma není funkční, je zapotřebí ji změnit. Proto se
začalo uvažovat, jak zachovat obecní informační systém
a přitom vyloučit porušování zákona či přerozdělování veřejných prostředků
do soukromých podniků.
Ukazuje se, že obecní informační servis mohou mnohem lépe než
lokální televize zajistit místní tisk a rozhlas, případně teletext. Pokud
se za obrazovou informaci pokládá vysílání VHS se záznamem svatby
starostovy dcerky, jde o mrhání národním bohatstvím, t.j. kmitočty.
V případě regionálních provozovatelů lze jít cestou postupného přecho
du od soukromého broadcastera na soukromého producenta. Pokud by tyto nové
subjekty neměly zajištěn zdroj příjmů, byl by tento přechod nepřiměřeně
krutý.
A odtud myšlenka užší, tedy smluvně vázané spolupráce s ČT.
Kolega Chmelíček proto v Britských listech z 18.2. oprávněně
zpochybňuje možnost spolupráce veřejnoprávní instituce s regionálním
soukromým broadcasterem. Varianta Mediální komise však podmiňuje takovou
spolupráci přechodem regionálních provozovatelů na statut nezávislých
producentů. Pak by si samozřejmě Česká televize ponechala pravomoci
editora.
Mohla by přispět k profesionalizaci regionálního zpravodajství po
stránce dramaturgické i technické. Výchovná a vzdělávací funkce nebývají
často atributy komerčních subjektů.
To, že by začlenění regionálního zpravodajství na ČT2 "znamenalo faktickou
destrukci záměrně a dlouhodobě utvářeného charakteru ČT2 a oslabení služby,
kterou Česká televize poskytuje veřejnosti", pokládám z hlediska regionu za
urážlivé.
Opravdu se ČT domnívá, že regionální zpravodajství představuje
destrukci programu?
A to, že by požadavek na začlenění regionálního zpravodajství do
programové nabídky ČT2 měl být interpretován jako "zákonem nepodložený
zásah do pravomocí k řízení České televize", je nefér z hlediska každého
koncesionáře.
Čemu už vůbec nerozumím, je dojemná snaha zabodovat argumentem, že
by taková "změna přinesla naprosto nepřiměřené zvýšení vlivu veřejnoprávní
televize na informovanost obyvatel jednotlivých regionů ČR." Být ředitelem
takové instituce nemohu si přát víc než nabízet divákům objektivní a
vyvážené zpravodajství místo technicky či redaktorsky nekvalitního bulváru.
Program ČT2 lze podle mého nejlépe ochránit tak, že vedení televize
nedopustí jeho komercionalizaci - k té bohužel "nenápadně"dochází.
Naštěstí si toho už všimli i poslanci ze Stálé komise pro sdělovací
prostředky a Českou televizi v loňském roce v tomto smyslu kritizovali.
Proklamované tvrzení "ČT2 je nejlépe vyprofilovaným kanálem v
Evropě" stačí porovnat s vysílacím schématem. Opravdu jsou východněmecké
"vinetouovky" kulturním počinem? Kam se vytratila přehlednost schématu ČT2?
Není divu, že legislativci z RRTV hledají způsob, jak změnit
nevyhovující normy. S podivem je ovšem to, že až teď.
Ve zprávě SKPSP se nemluví o začlenění komerčních broadcasterů do
veřejnoprávní stanice. Spolupráci s nezávislými producenty naopak ve
statutu veřejnoprávní instituce má. Nikdy jsem neslyšela, že by Vachler
Company nebo Febio představovaly ohrožení principu veřejnoprávnosti ČT.
Pokud někdo z novinářů spekuluje o načasování "causa regiony" v
souvislosti s kritikou České televize či výměnným obchodem naznačovaným
CME, pokládám za nutné připomenout, že se tímto bodem zabývala mediální
komise už na výjezdní poradě vloni na jaře v Harrachově. Vypracováním
variant řešení budoucnosti regionálního a lokálního televizního vysílání
pověřila pracovní skupinu vedenou J.Vlachem v červnu roku 1999.
Kateřina Fričová
Generální ředitelka
Prima Plus a.s.