J. Pospíšilovi: Statistiky o vzdělání nevypovídají o "chytrosti" či "hlouposti" ras
Vazeny pane,
z vami citovane statistiky neni mozne delat zavery o "chytrosti ci
hlouposti" jednotlivych ras, coz je vam doufam jasne.
Jedine, o cem je mozne delat zavery je SIROCE SOCIALNE A KULTURNE
PODMINENY VZTAH KE VZDELANI.
Jsem momentalne na rocni stazi v USA, moje deti tady chodi do Elementary
school a tak trosku tusim, o cem pisu.
Vzdelavaci system v USA rozhodne
neni uniformni a neposkytuje vsem rovne moznosti vzdelani, sebesireji
zalozena statistika to nemuze napravit.
Soukrome skoly byvaji spickove,
u statnich skol velice zalezi na tom, jak ktera.
Belosi stredni tridy se
vzdy snazi umistit deti, jak je to jen mozne, do soukromych skol,
podobne i Asiate.
Latinoamericane a Afroamericane na to nejcasteji
nemaji prostredky, nebo to neni jejich preference (naopak i chudi Asiate
se maximalne obetuji pro vzdelani svych ratolesti a kdyz je neposilaji
do soukromych skol, prece je vzdelani jednoznacne preferenci cislo jedna
treba i tak, ze se rodice na skolu stale vyptavaji a s detmi se
pravidelne uci doma - na Emeriku jinak dosti neobvykle).
Vase statistika tedy nehovori ani o inteligenci jednotlivych etnik
ani o jejich "hlouposti ci chytrosti" (jak podbizive naznacuje titulek
BL), toliko o vztahu ke vzdelani (mozna dokonce jen o vztahu k testum) a
potazmo o socialnich a kulturnich ramcich v nichz se jednotlive skupiny
pohybuji.
Preji vam pekny nerasisticky den
O.S.
ThDr. Ondrej Stehlik
1044 Alta Vista Rd.
Louisville Presbyterian Theological Seminary
Louisville, KY40205
USA