Mínění o rozšíření
Institut pro výzkum veřejného mínění uvedl, že vstup do Evropské unie u nás podporuje 51% občanů. Ve stejný den se v Bruselu konal seminář věnovaný rozšíření Evropské unie a veřejnému mínění. Na něm zaznělo, že lidé v zemích patnáctky zřejmě nejsou proti přijetí kandidátských zemí, ale nic o nich nevědí a nezajímají se o zahraniční dění.
Šéf komunikačního oddělení generálního ředitelství Evropské komise pro rozšíření pak kritizoval dosud prováděné plošné ankety, ve kterých dotazovaní vybírají mezi různými prioritami. Pochopitelně upřednostňují problém nezaměstnanosti anebo boj proti zločinu a pouze necelá třetina považuje za prioritu rozšíření Unie o další země.
Řečeno úplně jednoduše: Ne že by proti nám lidé v unii něco měli, ale podle zásady, že košile je bližší než kabát, se především věnují svému. Evropská komise se rozhodla investovat milióny Eur na informační kampaň ve prospěch rozšíření a míní na toto téma v jednotlivých členských zemích provést průzkumy, ve kterých by byly adekvátně uzpůsobeny otázky a vzorky obyvatelstva.
Smysl to jistě má, protože nejen u nás, ale i v Unii pohlížejí někteří na integraci Evropy s nechutí. Častým argumentem je iracionální obava o národní zájmy a této obavě lze čelit pouze informacemi.
Z nich si každý může utvořit vlastní názor zda silná, integrovaná Evropa jeho národním zájmem je, či není. Z Dánska včera přišla informace, že tam autem roku dva tisíce jedna byla vyhlášena Škoda Fabia.
Hodně Dánů by jistě překvapila informace, že to auto není vyrobeno v Evropské unii, někteří by se podivili, že v ní nejsme my a většina by jistě souhlasila, že se to má napravit.
18. října 2000.