čtvrtek 21. prosince

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z  poslední doby Československo:
  • Slováci nechceli samostatnosť (Edo Velecký) Rasismus:
  • "Muž zabil Roma?" (Václav Pinkava) Zaměstnanost, podnikatelství a státní správa:
  • Češi se uplatní na Západě, budou-li dostatečně kvalifikovaní a schopní (Vladimír Rott) Erotická reklama v Británii zakázána:
  • Co je špatného na těle Sophie Dahlové (Daily Telegraph) Reakce:
  • Reklama neeticky manipuluje hlavně slabé a bezbranné lidi (Juliana) Lékařství a léčitelství:
  • Hrozí nám diktatura anonymních expertů (Eugen Haičman) Sociální zabezpečení:
  • Valorizace starobních důchodů je diskriminační - požaduji nápravu (Karel Kleisner) Média a politika:
  • Zamlčené jádro sporu o guvernéra (Miloš Štěpánek)
  • Nedělní partie dvou hejtmanů - mediální ohražení (Miloš Štěpánek) Reakce po uzávěrce:
  • Jak BL píší o České televizi: Jste věčný kverulant, Jane Čulíku, a BL jsou bulvární jako Blesk (Ivan Javorský)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Erotická reklama v Británii zakázána:

    Co je špatného na těle Sophie Dahlové

    V minulých dnech rozhodla ve Velké Británii Rada pro reklamu (Advertising Standards Authority), že zakáže billboard "Odaliska", na němž Sophie Dahlová inzeruje parfém značky Opium firmy Saint Laurent. Na dosti decentní fotografii leží na zádech na tmavém pozadí nahá žena, vyfotografovaná ze strany přibližně od úrovně jejích ramen, v implicitně mírně erotické póze s pokrčenýma a trochu roztaženýma nohama. Reklama byla z britských ulic stažena poté, co si na ni Radě pro reklamu stěžovalo 1000 britských občanů. Vicki Woodsová se včera v deníku Daily Telegraph postavila na její obranu.

    Pravidelní čtenáři tohoto listu vědí, že billboard "Odaliska" se Sophií Dahlovou (reklama na perfém Opium firmy Saint Laurent) byl včera stažen pro to, že je prý "příliš sexuálně sugestivní" a proto "urážlivý" a "ponižující pro ženy". A po miliónté se já ptám, kdo jsou zatraceně ty ženy, které to uráží?

    Billboard je skutečně velmi sexuálně sugestivní: na fotografii leží hezká Sophie na kožešinové dece v záchvatu extáze s roztaženýma nohama a s otevřenými ústy. Jedno pozvednuté alabastrové koleno jí zakrývá rozkrok, jedna ruka zakrývá její levé prso, je vidět jen jedna prsní bradavka.

    Je to velmi dobrá fotografie, autorem byl Steven Meisel a režisérem nový tvůrčí ředitel firmy YSL Tom Ford. Oba tito muži mají velmi dobrou pověst ve svém oboru - prodávají módu a (to je důležitější) i oděvní doplňky, jako jsou parfémy, dobře situovanému globálnímu trhu. Parfém je výrobek, který je sexy: jaký má jiný smysl než přilákat partnera? A parfém Opium se prodává jako zvlášť erotický výrobek.

    Co je tedy na tom urážlivého? Sophie neleží na automobilu BMW ani nesedí obkročmo na hlavni tanku. Jsem plně rozhodnuta vyjadřovat ostrou kritiku, stejně jako nejortodoxnější feministky, pokud je ženského těla zneužíváno vykořisťovatelsky k prodávání pneumatik anebo obilných kombajnů línému mužskému zákaznictvu. Vadí mi taky oděvní reklamy, na nichž vypadají vyhublé dívky, jako že byly zrovna znásilněny, zbity či zdrogovány, anebo když jsou oblečené jako homosexuální chlapci a obklopeni homosexuálními muži za účelem reklamy, navržené homosexuálními muži.

    Vzhledem k tomu, že ani pan Ford ani pan Meisel nejsou muži na ženění, bylo od nich vynikající, že vytvořili takovouto fotografii, která je tak příjemně sugestivní a kromě toho ještě navozuje heterosexuální sex.

    Sophie Dahlová je velká holka, má na sobě dost masa a její fotografie v žádném případě nepovede dcery národa k hladovění. Vypadá na fotografii jak symbol obchodního domu Marks and Spencers - "Já jsem NORMÁLNÍ". A vypadá seriózně, vášnivě, provokativně, tak, že právě měla vynikající sexuální zážitek.

    A to je právě problém. Sex se v Británii nebere vážně, když pomineme sprosté pohlednice, které se prodávají v přímořských letoviscích. Kdybychom brali sex vážně, neměla by Británie větší množství zmatených, těhotných holek pod dvacet než jiné země. (Dovídám se, že prý byly "některé britské matky" znepokojeny, že je Sophiina nahá extáze viditelná i pro malé děti. Matky psaly dopisy, jak prý mají dětem vysvětlovat, "co ta paní dělá". No, vždyť jim to řekněte rovnou, doporučuju.)

    Kdybychom brali sex vážně, nemátli bychom Radu pro reklamu tolik. Proslulý billboard "Hello boys", na němž před několika lety vystupovala atraktivní Eva Herzigová v podprsence značky Gossard vyvolal jen asi osmdesát stížností Radě pro reklamu a zrušen nebyl. Ale do včerejška do rána zaznamenala Rada pro reklamu více než 1000 písemných stížností na billboard pro parfém Opium (a mnohem více telefonátů), než ustoupila tomu, co deník Dail Mail charakterizoval jako "veřejné rozhořčení" a reklamu zakázala. "Musím říct otevřeně," konstatoval Gary Ward z Rady pro reklamu, "nečekali jsme tolik protestů. Většina stížností, které dostáváme, pochází od členů veřejnosti, kteří mají pocit, že jim reklamní agentury lžou nebo je podvádějí. Jenom čtvrtina stížností se týká otázek vkusu a erotických otázek."

    Tak proč byl billboard na parfém Opium o tolik víc urážlivý než podprsenka Gossard s Herzigovou? Na billboardu pro parfém Opium není žádný sugestivní text (na rozdíl od provokativního textu na reklamě s Herzigovou, který vyzýval muže, "aby si klekli". - "No, nám připadalo, že reklama na podprsenku Gossard to bere s humorem." Ano. Kočko, ukaž tady klukům kozy. To je britský přístup k sexu, že? My jsme opravdu tak infantilní. Daleko více mě urážejí odporně přeslazené zdrobněliny v inzerátech na den svatého Valentina ("Přesladké kočičce od tvého kocourka") než dospělá ženská na postkoitální fotografii.

    Jediné stížnosti, které mohu brát alespoň trochu vážně, jsou od osob, odpovědných za bezpečnost silniční dopravy - a to jsou seriózní lidé. Jeden činitel z komunálního úřadu v Sheffieldu si v dopise deníku Guardian v sobotu stěžoval, že billboard na parfém Opium "může vyvolávat u řidičů velké množství nepozornosti". "V Sheffieldu," napsal tento muž, "byl umístěn jeden tento billboard asi 25 metrů před přechodem pro chodce, čímž ohrožoval chodce i řidiče automoblů."

    To je pravda. Mně takhle jako chodce taky jednou něco podobného velmi ohrozilo, v londýnské ulici Regent Street. Spěchala jsem do kanceláře a když jsem přecházela přes ulici, povšimla jsem si, že nepříliš velké množství automobilů na vozovce jede podivně pomalu.

    Způsobila to blondýnka na druhé straně ulice, která tam v náhlém přílivu slunečního světla běžela na jehlových podpatcích. Měla na sobě těsné tričko barvy lidské kůže z tenké, elastické látky, a neměla podprsenku. Prsa jí krásně skákala sem a tam. Byla naprosto nevědomá, jak obrovský vliv má na všechny řidiče v Regent Street, kteří zpomalovali a manévrovali, aby mohli jet podél chodníku její rychlostí. Řidiči vzadu zuřivě troubili, než se dostali na dohled blondýnky, a tu se začali všichni obrovsky usmívat a chlapi za volantem na sebe navzájem mávali.

    Nakonec jedna dodávka vjela na chodník a vrazila do kandelábru hned vedle mě. Do ní zezadu okamžitě narazilo jiné auto. Oba řidiči vyskočili a smáli se, až se za břicho popadali - vydali se na pomoc chlapci na motorce, kterého to srazilo na zem. Všichni tři tam pak na ulici smáli a bezmocně se chechtali. To je přece normální Británie, a takhle by to mělo být. Život.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|