Britské listy


pátek 23. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední dobyDnešní demokracie nestačí na řešení problémů jednadvacátého století:
  • Politikové nesmějí uhýbat před tvrdou realitou Kosovo, NATO, Albánci a Makedonie:
  • NATO se připravuje sklidit svou balkánskou bouři (The Times) Sčítání lidu:
  • Český statistický úřad: Informace o bezpečnostních opatřeních ani o jejich hodnocení nevydáme
  • Tomáš Pecina: S vaším rozhodnutím nesouhlasím a podávám proti němu rozklad
  • K diskusi o důvěrnosti a věrohodnosti dat získaných při sčítání lidu (Tom Fuk) Česká republika:
  • Šikulové (Pavel Jonák) Automobilismus:
  • O škodlivosti přetížených kamionů na českých silnicích (Antonín Nový) Globalizační protesty:
  • Quebec City se chystá na další kolo protestů proti ekonomické globalizaci (Mirek Kolář) Světová organizace pro obchod je nedemokratická:
  • Co dobrého dokázali antiglobalizační demonstranti (Guardian) České školství:
  • "Tuneláři všech zemí", vraťte školné... (Radim Valenčík) O manipulativních praktikách:
  • Na obranu Vladimíra Železného (Vlasta Leporská) Oznámení:
  • Retrospektiva Miloše Formana (České centrum, Londýn) Autoritářské prvky v české společnosti:
  • Feministická skupina 8. března: Jsme proti návrhu zakázat interrupce



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • O škodlivosti přetížených kamionů na českých silnicích

    Antonín Nový

    ...drobná poznámka k nehodovosti na českých silnicích... věnoval někdo vůbec někdy pozornost tomu jevu, že na českých silnicích přetížené kamioný vyorávají brázdy ve vozovce, na které pak havarují často osobní vozidla?

    Kamionová přeprava se vůbec nekoná v jakémsi quasi obecném zájmu, naopak - jedná se jen o tvrdý výdělek na úkor ostatních občanů, kteří platí údržbu a výstavby silnic a dálnic ze svých mezd. Vůbec celá ta věc s kamionovou dopravou by zasluhovala hlubší rozbor.

    Především - proč kamiony, když jsou železnice. Kamiony exhalují jedy, překáží běžnému silničnímu provozu, obecně - škodí. Jenže, kdo do věci vidí, řekne - jistě, ale tady se odehrává ten největší evropský byznys, - neproclívané zboží. Snad každý jen čvrtý kamion podléhá inspekci celní stráže, nemluvě o tom, jak taková prohlídka vypadá. Jistě, není to ani v silách celníků, každou krabici v tom mega kamionu prohlédnout, snad jen drogy občas vyčenichá foxteriér. Ovšem to gros zboží v zásadě uniká a o to stát je chudší a proto kamionová přeprava je ten nejúžasnější byznyz v Evropě a v České republice.

    Prvním krokem, rozumným, jak dostat správu těchto věcí pod kontrolu státu jistě bude, když se budou vážit na hraničních přechodech kamiony, a přetížení bude tvrdě pokutováno. Druhá etapa bude jistě znamenat, že všechny kamiony a zásilky budou podrobovány tvrdé celní kontrole, t.j. že na každou zásilku bude vydáván přesný certifikát, co do množství a druhu zboží s tím, že bude v síti informován patřičný vnitrostátní úřad. Dalším krokem nutně musí být daleko větší poplatek za užívání silnic a dlálnic, s tím, že bude vykazováno, zda tyto peníze byly použity na udržbu vozovek. Navrhuji běžný roční poplatek pro každý český kamion 50.000 Kč. Je to nic ve srovnání s tím co dostávaji přepravci bokem za pašování.

    Pochopitelně, kamionisté a jejich organisace budou brblat, protože jsou živi z nelegální přepravy a následného prodeje. Z legální přepravy by se totiž vůbec neuživili.

    Jenže, co je mi do toho, když platím řádně daně a vidím, jak ty kamiony ničí naše silnice. Nemluvě o tom, když mi nějaký kamionový pirát z Prachatic udělá s vlekem takovou myšku, že mi vstávají vlasy hrůzou na hlavě a už se v duchu stěhuji do pankejtu a na Pravdu Boží.

    To jsme však ještě vůbec nemluvili o tom, jak se v kamionech přepravují zoufalci běženci, jak se v nákladech písku z Prachatich stěhují ukradené madony, kamenná korýtka, hnědé balíčky a další zvláštnosti. Nazval bych to všechno kamionovou kriminalitou. Být příslušníkem Českém policie, zabýval bych se tím, jak řidiči kamionů žijí, jak vypadají jejich konta, styky a tak.

    Poznámka JČ: V Německu a v Rakousku jsem vytlačené rýhy do silnice od kamionů taky na dálnici zažil, v Británii ne. Myslím, že je to dáno součinností váhy kamionů a horkého léta, rozpouštějícího asfalt (v Británii není nikdy takové horko).


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|