Konflikt zájmu dvou mateřských zemí
Pane Smoliku,
zakladnim logickym argumentem proti dvojimu obcanstvi jednoho cloveka je
mozny konflikt zajmu obou "materskych" zemi, nechci-li rovnou hovorit o
moznem konfliktu. Z tohoto dvojobcan ze cti vyjit nemuze, jeden stat proste
musi "zradit". Teto schizofreni situaci lze zabranit pouze prirozenym a
jedinym spravedlivym zpusobem - tak ze clovek ma pouze jedno obcanstvi.
Nabude-li obcanstvi statu jineho, toho puvodniho se vzda, protoze si musi
byt vedom, ze nebude v budoucnosti schopen dostat vsem svym povinnostem k
statu puvodnimu. Je to proste, ale priznavam ze i velmi neprakticke reseni.
Reseni je to ale velmi cestne.
Ale k Vasim otazkam:
1. Nejsem pravnik a tak bych jako popovickej strejda videl reseni proste jak
cerpadlo. K napr 1.1. 1999 se dvojobcani rozhodnou - preji-li si ponechat
ceske obcanstvi - v tom pripade se vzdaji obcanstvi jinych, nebo si
ponechaji cizi, a ceskeho pozbudou.
2. Vzhledem k reseni nabizenem v bode 1 si nemyslim, ze existuje spravedlive
reseni - kazdy dvojobcan nebude k nicemu nucen, pouze si bude muset predem
rozmyslet, na kterou stranu se v budoucnu bude chtit pridat - a treba ktery
i stat bude v pripade ohrozeni branit. Obcanstvi neprinasi s sebou jen
vyhody ale i povinnosti. Uz vidim syny pani Fuchsove jak se tresou na to,
aby mohli na sebe nechat rvat celej rok nejakeho primitiva v nasi armade.
Nespravedlive by ovsem bylo, aby strejda Parik (s tim uz ale zeleny moc
nehnou) to snaset musel, ale Fuchs jr. jsa ceskym obcanem ktery prekrocil 18
let veku ne. Proc? Povinnosti k statu musi mit kazdy obcan stejne, nejen
prava.
3. Je velmi tezke posoudit co je spravedlivejsi - spravedlnost je vnimana
kazdym velmi subjektivne a kazdy mame sklon povazovat za spravedlive to co
nam vice vyhovuje - je to lidska vlastnost. Me pripada eticke, moralni a
cestne miti sanci si vybrat stat jehoz obcanem budu a ten stat by mel moje
prava beze zbytku hajit a ja (samozrejme) jsem tomu statu cimsi povinnovan.
Ze tento stat - pokud si neudelam z prisahy car papiru - muze byt jen jeden
povazuji za naprosto logicke.
Ale sireji k problemu - ktery je pred nami. Diky bolsevikum a jejich
prisluhovacum se stala v teto zemi jedna velmi nestastna vec - lide museli
ze zeme utikat, citili-li potrebu volne a svobodne dychat, pracovat, zit.
Temto lidem se nas byvaly stat mstil tim, ze jim jejich obcasntvi potupne
sebral a kdekomu jeste naparil flastr. Ti lide, samozrejme, ve svych novych
domovech prijali jine obcanstvi a zili jak si prali, pracovali a mnozi byli
velmi uspesni. Mnozi citili vztah k sve rodne hroude, k pribuznym a znamym,
mnozi si svuj pobyt v zahranici jakymsi "zpusobem" legalizovali (uplatili
bolsevika) a mnozi se k nam - do komunistickeho lagru - jezdili podivat jak
to tady stoji za hovno. Jezdili ze svymi novymi pasy, potrebu miti
ausgerechnet obcanstvi CSSR nikterak nepocitovali. Doba se smejkla a v nasi
zemi se zacalo volne dychat take. Skoro vsichni co kde po svete byli prijeli
domu, a nekterym z nich bylo jejich ceskoslovenske obcanstvi vraceno. Pro ty
lidi to bylo nesmirne dulezite, ne snad kvuliva te cervene knizecce nazyvane
obcansky prukaz, ale proto, ze zakonodarci velmi nespravedlive vazali
restituce na obcanstvi. Nekterym lidem se to ale nepostestilo. Taticek
Masaryk sveho casu totiz s Amiky dohodl, ze bud Cechoslovak - nebo Amik. A
tak Amici meli po ptakach. Pak se do toho ale jeste schumelila ta valka, kdy
to vsechno bylo jinak a tak po ptakach mel jen nejakej Amik a jinej Amik
zase ne - proste klasickej bordel co dokazi nadelat snad jen pravnici. A tak
nekdo chlivek po dedovi dostal, jiny ne a ten co ho nedostal rve jako tur
protoze se citi okraden. A safra ze okraden je, o tom zadna.Tatickovi
Masarykovi nikdo za tu smlouvu chobot nenasadil (na to nema silu snad ani
Jirinka-ceska cizinka) ale smlouvu nejak zametli pod stul a zacal brajgl.
Strejda Parik je osocen nejprve ze zavisti, pak z bolsevickeho mysleni, pak
z nedemokratickych praktik a pak ze je pravdepodobne vypitej idiot nebo
nahnila kedlubna kdyz razi heslo jeden zadek-jedno obcanstvi.
Proc to vsechno?
Protoze cast lidi v cizine byla okradena, k casti lidi se moji voleni
zastupci chovaji jinak nez k jinym, nektere nejakej smudla z parlamentu
urazi tim, ze tvrdi "ze stejne zdrhli jen proto, aby se nakapsovali", proto,
ze se muj stat a moji predstavitele chovaji jako hovada. Strejda Parik ma
malo sanci s tim neco delat, tu sanci kterou ma - tedy volit a jeste na
internetu prskat vsak hojne vyuziva.
Jak situaci resit?
Po dlouhe uvaze nad zlabkem jsem dospel k nazoru jak bych po strejcovsku
situaci vyresil. Dejme vsem co kdysi zdrhli nejakou tu vyjimku - dozivotni.
At si spanembohem obcanstvi maji a uziji si ho do sytosti. Vratme jim
policka a chlivky, fabricku nebo cinzacek - i kdyz strejda Parik neni ten,
co jim to ukrad. Dejme obcanstvi i synum a vnukum pani Fuchsove (ovsem spolu
s tim povolavacim rozkazem). Rekneme si - to ty smejdi bolsevicky to tak
nejak zavonacili, ze proste normalni a standardni reseni je nemoze - ostatne
co je tady normalni. Ale basta. Dalsi dvojobcanstvi nepripoustejme,
strejdovi Parikovi nemecky pas nedavejme - nechme dvojobcany vymrit a
nadale zachovejme exklusivitu. Tuhle vyjimku jsem schopen zkousnout, protoze
bolsevicke Ceskoslovensko se k temhle lidem chovalo jako svine.
Kapisto, Roberte?
18.11.98
Jindra Parik