čtvrtek 19. listopadu

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Exkluzívní rozhovor: Případ Jan Kavan:
  • Benjamin Kuras: Nikdy jsem netvrdil, že Jan Kavan spolupracoval s Stb po roce 1970 Politická a ekonomická kultura v ČR:
  • Proč v Čechách nefunguje kapitalismus? (Petr Paleta) Dokument:
  • Vídeňská deklarace 13. listopadu 1998 z konference "Informační společnost přibližující veřejnou správu těsněji k občanům" (pracovní překlad ČSSD) Irák a Spojené státy:
  • Neopatrná rétorika bude stát životy, míní Independent Britská politika:
  • Britská politika: obyčejní lidé se zasazují o své zájmy Češi a dvojí občanství - debata znovu sílí:
  • Dvojí občanství a diskriminace (Alex Wynnyczuk)
  • Proč má někdo právo na dvojí občanství a jiný ne? (Robert Smolík)
  • Konflikt zájmu dvou mateřských zemí (Jindřich Pařík)
  • Odpověď Jiřině Fuchsové z Kanceláře prezidenta republiky
  • Pohrdání nálezem Ústavního soudu, píše o tom Petr Uhl, ale o Češích v Americe se nezmiňuje...



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Konflikt zájmu dvou mateřských zemí

    Jindřich Pařík

    Pane Smoliku,

    zakladnim logickym argumentem proti dvojimu obcanstvi jednoho cloveka je mozny konflikt zajmu obou "materskych" zemi, nechci-li rovnou hovorit o moznem konfliktu. Z tohoto dvojobcan ze cti vyjit nemuze, jeden stat proste musi "zradit". Teto schizofreni situaci lze zabranit pouze prirozenym a jedinym spravedlivym zpusobem - tak ze clovek ma pouze jedno obcanstvi. Nabude-li obcanstvi statu jineho, toho puvodniho se vzda, protoze si musi byt vedom, ze nebude v budoucnosti schopen dostat vsem svym povinnostem k statu puvodnimu. Je to proste, ale priznavam ze i velmi neprakticke reseni. Reseni je to ale velmi cestne.

    Ale k Vasim otazkam:

    1. Nejsem pravnik a tak bych jako popovickej strejda videl reseni proste jak cerpadlo. K napr 1.1. 1999 se dvojobcani rozhodnou - preji-li si ponechat ceske obcanstvi - v tom pripade se vzdaji obcanstvi jinych, nebo si ponechaji cizi, a ceskeho pozbudou.

    2. Vzhledem k reseni nabizenem v bode 1 si nemyslim, ze existuje spravedlive reseni - kazdy dvojobcan nebude k nicemu nucen, pouze si bude muset predem rozmyslet, na kterou stranu se v budoucnu bude chtit pridat - a treba ktery i stat bude v pripade ohrozeni branit. Obcanstvi neprinasi s sebou jen vyhody ale i povinnosti. Uz vidim syny pani Fuchsove jak se tresou na to, aby mohli na sebe nechat rvat celej rok nejakeho primitiva v nasi armade. Nespravedlive by ovsem bylo, aby strejda Parik (s tim uz ale zeleny moc nehnou) to snaset musel, ale Fuchs jr. jsa ceskym obcanem ktery prekrocil 18 let veku ne. Proc? Povinnosti k statu musi mit kazdy obcan stejne, nejen prava.

    3. Je velmi tezke posoudit co je spravedlivejsi - spravedlnost je vnimana kazdym velmi subjektivne a kazdy mame sklon povazovat za spravedlive to co nam vice vyhovuje - je to lidska vlastnost. Me pripada eticke, moralni a cestne miti sanci si vybrat stat jehoz obcanem budu a ten stat by mel moje prava beze zbytku hajit a ja (samozrejme) jsem tomu statu cimsi povinnovan. Ze tento stat - pokud si neudelam z prisahy car papiru - muze byt jen jeden povazuji za naprosto logicke.

    Ale sireji k problemu - ktery je pred nami. Diky bolsevikum a jejich prisluhovacum se stala v teto zemi jedna velmi nestastna vec - lide museli ze zeme utikat, citili-li potrebu volne a svobodne dychat, pracovat, zit. Temto lidem se nas byvaly stat mstil tim, ze jim jejich obcasntvi potupne sebral a kdekomu jeste naparil flastr. Ti lide, samozrejme, ve svych novych domovech prijali jine obcanstvi a zili jak si prali, pracovali a mnozi byli velmi uspesni. Mnozi citili vztah k sve rodne hroude, k pribuznym a znamym, mnozi si svuj pobyt v zahranici jakymsi "zpusobem" legalizovali (uplatili bolsevika) a mnozi se k nam - do komunistickeho lagru - jezdili podivat jak to tady stoji za hovno. Jezdili ze svymi novymi pasy, potrebu miti ausgerechnet obcanstvi CSSR nikterak nepocitovali. Doba se smejkla a v nasi zemi se zacalo volne dychat take. Skoro vsichni co kde po svete byli prijeli domu, a nekterym z nich bylo jejich ceskoslovenske obcanstvi vraceno. Pro ty lidi to bylo nesmirne dulezite, ne snad kvuliva te cervene knizecce nazyvane obcansky prukaz, ale proto, ze zakonodarci velmi nespravedlive vazali restituce na obcanstvi. Nekterym lidem se to ale nepostestilo. Taticek Masaryk sveho casu totiz s Amiky dohodl, ze bud Cechoslovak - nebo Amik. A tak Amici meli po ptakach. Pak se do toho ale jeste schumelila ta valka, kdy to vsechno bylo jinak a tak po ptakach mel jen nejakej Amik a jinej Amik zase ne - proste klasickej bordel co dokazi nadelat snad jen pravnici. A tak nekdo chlivek po dedovi dostal, jiny ne a ten co ho nedostal rve jako tur protoze se citi okraden. A safra ze okraden je, o tom zadna.Tatickovi Masarykovi nikdo za tu smlouvu chobot nenasadil (na to nema silu snad ani Jirinka-ceska cizinka) ale smlouvu nejak zametli pod stul a zacal brajgl.

    Strejda Parik je osocen nejprve ze zavisti, pak z bolsevickeho mysleni, pak z nedemokratickych praktik a pak ze je pravdepodobne vypitej idiot nebo nahnila kedlubna kdyz razi heslo jeden zadek-jedno obcanstvi.

    Proc to vsechno?

    Protoze cast lidi v cizine byla okradena, k casti lidi se moji voleni zastupci chovaji jinak nez k jinym, nektere nejakej smudla z parlamentu urazi tim, ze tvrdi "ze stejne zdrhli jen proto, aby se nakapsovali", proto, ze se muj stat a moji predstavitele chovaji jako hovada. Strejda Parik ma malo sanci s tim neco delat, tu sanci kterou ma - tedy volit a jeste na internetu prskat vsak hojne vyuziva.

    Jak situaci resit?

    Po dlouhe uvaze nad zlabkem jsem dospel k nazoru jak bych po strejcovsku situaci vyresil. Dejme vsem co kdysi zdrhli nejakou tu vyjimku - dozivotni. At si spanembohem obcanstvi maji a uziji si ho do sytosti. Vratme jim policka a chlivky, fabricku nebo cinzacek - i kdyz strejda Parik neni ten, co jim to ukrad. Dejme obcanstvi i synum a vnukum pani Fuchsove (ovsem spolu s tim povolavacim rozkazem). Rekneme si - to ty smejdi bolsevicky to tak nejak zavonacili, ze proste normalni a standardni reseni je nemoze - ostatne co je tady normalni. Ale basta. Dalsi dvojobcanstvi nepripoustejme, strejdovi Parikovi nemecky pas nedavejme - nechme dvojobcany vymrit a nadale zachovejme exklusivitu. Tuhle vyjimku jsem schopen zkousnout, protoze bolsevicke Ceskoslovensko se k temhle lidem chovalo jako svine.

    Kapisto, Roberte?

    18.11.98

    Jindra Parik



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|