pátek 11. prosince

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv z ČR Odkazy:
  • Přehled nejzajímavějších článků z poslední doby Česká televize:
  • Proč jsem propustil produkčního pořadu Nadoraz Jana Šterna (Jakub Puchalský) Pinochet:
  • Správné rozhodnutí ve prospěch spravedlnosti a lidských práv (Independent)
  • Svědectví mučeného Chilana: Pod elektrodami (Tito Tricot)
  • Pinocheta je třeba vydat stíhání - je to jako s dr. Tisem na Slovensku (Katha Luciaková)
  • Saxonberg tomu nerozumí, protože nemá zkušenost s komunismem (Jaroslav Teplý) Školy a internet:
  • Co se starými počítači? Pošlete je do škol, argumentuje Guardian Mertlík a firma Direkta:
  • Nejsnazší je psát bez znalosti věci. Polemika (zejména) s Danem Dočekalem (Vladimír Kokoška) Jaderná energie:
  • Podzemní těžba uranu hydrochemickou metodou (Aleš Zeman)
  • Čísla hovoří - výroba nebo úspora energií (Jan Trhlík) Oznámení:
  • Nové číslo AmberZinu Děti Země:
  • Dálnice D8 - mýty a skutečnost



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Dálnice D8 - mýty a skutečnost

    Děti Země

    V souvislosti s neudelenim vyjimky ze zakona c.114/92 Sb. o ochrane prirody a krajiny pro stavbu dalnice D8 0805 se rozpoutal medialni souboj o to, zda toto rozhodnuti je spravne nebo ne. Deti Zeme jiz od roku 1994 upozornuji na to, ze predlozena trasa dalnice pres chranenou krajinnou oblast (CHKO) Ceske stredohori je v rozporu s timto zakonem, a proto povazuji rozhodnuti odboru ochrany prirody MZP CR za jedine rozumne reseni.

    Co vlastne zastanci vedeni dalnice pres Ceske stredohori zadaji? Odpoved je jednoznacna - vyjimku ze zakona v zemi, ktera za minuleho rezimu na ruzne vyjimky dlouho doplacela. Co chteji, je vlastne pokracovani v praktikach komunistickych vlad pred rokem 1989 (trasovani dalnice D8 bylo schvaleno jiz v roce 1963) ci v antiekologicke politice vlady v letech 1992-1996 s ministrem Frantiskem Bendou v cele MZP CR zalozene na obchazeni platnych zakonu.

    Je take si nutno uvedomit, ze vyjimka na pruchod dalnice pres CHKO je jednou z mnoha vyjimek ze zakona c.114/92 Sb., o kterou investor musi pozadat. Napriklad je take nutne mit: 1) souhlas se zasahem do prirodniho parku Vychodni Krusne hory, 2) souhlas se zasahem do vyznamnych krajinnych prvku, ktere dalnice protne, 3) vyjimky z ochrannych podminek zvlaste chranenych druhu rostlin a zivocichu atd. Pokud si investor bude stezovat na protahovani vystavby dalnice D8 ze strany MZP CR, pak je nutne vzit v uvahu i to, ze zatim neucinil vyse uvedene potrebne kroky.

    Argument, ze vedeni dalnice ma podporu nemecke strany zatim nema pravni opodstatneni, nebot mezistatni smlouva o hranicnim bodu dalnice D8 a A17 mezi ceskou a nemeckou stranou dosud nebyla podepsana a ratifikovana. Tento stav se dokonce pokusil zmenit samotny ministr Antonin Peltram, kdyz pred nekolika dny odjel do Drazdan tuto vec urychlit.

    Je take ponekud zvlastni, ze saska strana prilis duveruje tvrzeni MDS CR, ze dalnici D8 pres CHKO prosadi. Je totiz znamo, ze napriklad tamni dalnice vedena pres chranene uzemi Severni Eifel v Poryni-Falcku byla zrusena a rozbourana, tzn. ze v Nemecku planovat dalnici pres uzemi s vysokym stupnem ochrany je velice riskantni krok.

    Pokud by MZP CR jako ustredni organ statni spravy v ochrane prirody povolilo trasu patrne jedine dalnice pres uzemi CHKO, poprelo by samo sebe. Chranene krajinne oblasti hospodarsky zivot nevylucuji, ale jenom reguluji. "Stavby typu dalnice vsak do nich podle zkusenosti ze zahranici neprinesou kyzeny rozkvet. Naopak nici jejich krajinu a prirodu a snizuji tak jejich rekreacni potencial. Povazujeme proto za spravne, ze je zakonem v techto oblastech stavba dalnic zakazana, obzvlaste pokud existuje jine reseni, jak tomu je v pripade dalnice D8," rika o predlozene trase dalnice D8 pres CHKO Ceske stredohori predseda Deti Zeme RNDr.Jindrich Petrlik.

    Deti Zeme jiz nekolik let jako vstricne gesto navrhuji jinou variantu dopravniho spojeni mezi Prahou a Berlinem, a to bez pruchodu CHKO Ceske stredohori a prirodnim parkem Vychodni Krusne hory. Jde o trasu rychlostnich silnic R7 a R28 v useku Praha - Louny - Postoloprty - Most - statni hranice, na niz byla zpracovana vyhledavaci studie. "Tyto dva dopravni koridory - dalnice D8 a silnice R7+R28 - nebyly pred zadosti o vyjimku porovnany z hlediska jejich vlivu na zivotni prostredi podle §14 zakona c.244/1992 Sb. To je prakticky projev nedusledneho vymahani litery zakona, ktere nam vytyka Evropska unie, jiz je Nemecko clenem," rika dalsi argument Deti Zeme RNDr.Miroslav Patrik, vedouci sekce "Za ekologicky cistou dopravu".

    Predlozenou trasu dalnice D8 pres uzemi CHKO Ceske stredohori jiz v roce 1996 take kritizovali geologove z Ceskeho geologickeho ustavu. Z hlediska geologicke stavby jde o velice slozite uzemi, ktere obsahuje velke mnozstvi potencialnich sesuvu. Rada zasahu do nej tak konci likvidaci daleko vetsi plochy nez bylo zamysleno, prave diky jejich naslednemu oziveni.

    Priloha k tiskove zprave z 10.12.1998:
    Dalnice D8 - myty a skutecnost

    Hlavni duvody pro neudeleni vyjimky ze zakona c.114/1992 Sb.:

    1) Nekoncepcni a neucelne rozlozeni vystavby dalnice D8 na useky, aniz byla posouzena cela trasa. Je totiz nutne hodnotit ideova plan noveho dopravniho spojeni mezi Prahou a Berlinem, nikoliv mezi Lovosicemi a Rehlovicemi na uzemi CHKO Ceske stredohori.

    2) Nebylo investorem dolozeno, ze neexistuje jina trasa z Prahy do Berlina nez pres CHKO. Misto predlozeni duvodu o vyjimecnosti a nevyhnutelnosti dalnice pres CHKO, byla jjei trasa pouze obhajovana.

    3) Prikladem spojeni mezi Prahou a Berlinem, ktere lze v CR realizovat bez pruchodu CHKO dalnici, je rychlostni silnice R28 v useku Postoloprty - Most - st. hranice, ktera navazuje na silnici R7 od Prahy.

    4) Dalsi problemovou stavbou je tzv. dalnicni privadec mezi Decinem a obci Libouchec. Jeho navrhovana trasa je v ostrem konfliktu s velmi cennymi partiemi CHKO Ceske stredohori.

    5) Nebyla podepsana a ratifikovana mezistatni smlouva o hranicnim bodu dalnice D8 a A17 mezi ceskou a nemeckou stranou.

    6) Dne 21.8.1998 byla ve stope dalnice A17 zahajena vystavba obchvatu Drazdan, ktery snizi dopravni zatizeni mesta. Tato skutecnost vsak nezaklada nutnost vybudovani dalnice A17 az k ceskym hranicim, nebot obchvat Drazdan neni zavisly na spojeni mezi Prahou a Berlinem, stejne tak jako na pruchodu dalnice D8 pres CHKO.

    7) Trasu dalnice D8, ktera se na uzemnim planu VUC Litomericko nachazi v CHKO, je nutne chapat jako uzemni ochranu schvaleneho koridoru, coz nepredjima jeji skutecnou realizaci.

    10.12.1998

    RNDr.Miroslav Patrik

    vedouci sekce

    Namitky investora, komunalnich politiku a dalsich zastancu dalnice D8 z vyberu clanku ve sdelovacich prostredcich od 27.11. do 9.12.1998:

    1) RSD: Hlavni duvod vystavby D8 je zlepsit velmi spatnou dopravni dostupnost velkych severoceskych mest Usti n.L., Teplice, Most, pricemz dalnice bude cela hotova v roce 2002. (Lze jiste polemizovat, zda jde o velmi spatne spojeni, kdyz do teto oblasti vede mezinarodni silnice I/8 = E55, kvalitni silnice I/30 z Lovosic pres Usti n.L. do Decina. V terminu dokonceni jsou take stale rozpory: Podle usneseni vlady c.528 z roku 1996 ma vystavba probihat v letech 1999-2003, podle textu mezistatni smlouvy bude dalnice dokoncena v roce 2002, podle navrhu 2.zmen a doplnku UPN VUC Severoceske panve ma byt ceska vetev dokoncena v roce 2003 a saska v roce 2006.)

    2) RSD: Dalnice D8 nema spojovat pouze Drazdany a Berlin, ale zejmena Prahu s Lovosicemi, Ustim n.L. a dalsimi obcemi. (Neni zrejme, proc by se budovala nejaka dalnice, ktera by spojovala obce. To je skutecne absurdni. V dokumentaci o hodnoceni vlivu na zivotni prostredi z roku 1996 se uvadi, ze cilem dalnice D8 je. 1) napojeni prumyslove aglomerace Decin - Usti n.L. - Teplice na dalnicni sit, 2) dalnicni spojeni s Nemeckem dalnici A17 a dokoncit tak dopravni osu Berlin - Praha - Brno - Budapest. Dalsim cilem je odlehcit dopravu na stavajici silnici I/8, ktera neodpovida mezinarodni dohode AGR - jde zejmena o obchvaty obci a mesta jako napr. Velemin nebo Dubi a o odlehceni na hranicnim prechodu Cinovec (proto byla docasne zprovoznena RO-LA a ze 2/3 financovana Nemeckem. Krome toho, jednou z podminek tolerance pruchodu dalnice D8 pres CHKO Spravou CHKO je, ze musi jit o mezinarodni dalnici, ktera nema jen vnitrostatni charakter. Jinak bude Sprava CHKO vystupovat proti jeji trase. To, ze nema jit o mezinarodni tah je rovnez v rozporu s dohodami TEN, nebot koridor c.IV se nachazi mezi Prahou a Berlinem a ma v nem vest dalkove silnicni spojeni v nalezitych parametrech. Tuto podminku splnuje i alternativni trasa R28, ktera prochazi pres Lounsko a Mostecko s nejvyssi nezamestnanosti v CR a s velmi spatnym dopravnim mezi centrem CR a Saskem - nema vodni dopravu, prime mezinarodni zeleznicni spojeni jako napr. Ustecko.)

    3) RSD: Porovnavaly jsme hodne variant, ale MZP CR o tom asi nevi, nebo to nechce vedet. Trasu pres CHKO jsme vybirali spolecne s MZP CR. Varianta Deti Zeme pres Most nema napojeni v Nemecku. (Investor skutecne porovnaval varianty, ale pouze v usteckem koridoru - uvnitr CHKO slo o sedm variant a pres Krusne hory rovnez. Naproti tomu Sasko predlozilo sedm siroce pojimanych dopravnich koridoru od Chebu az po Liberec, pricemz pouze jeden prochazel kolem Drazdan. Je tedy zrejme, ze prunikem dvou mnozin vyjde koridor pres Ustecko, v Sasku byla vybrana kombinace dvou koridoru V3 a V4 blize k Drazdanum.)

    4) RSD: Na spornem useku pres CHKO bylo jiz proinvestovana miliarda korun. (Dle usneseni vlady c.528 z roku 1996 se uvadi celkove naklady 4,622 mld. Kc, tzn. ze bylo jiz proinvestovano cca 22%, aniz se zacalo vlastne stavet - jeden tunel delky 485 m, cca osm mostu. Investor by mel verejne predlozit na co se tyto finance spotrebovaly. Tak velka castka spise doklada, ze jde o technicky velmi narocne dilo, ktere je nutne naopak co nejdrive zastavit, dokud se do neho nenasypou zbytecne dalsi penize.)

    5) RSD: V srpnu 1998 byla zahajena vystavba dalnice A17 k ceskym hranicim a kdybychom zmenili trasu, tak se s Nemci nepotkame. (V srpnu byla zahajena vystavba prvniho useku dalnice v delce cca 4 km. Ceska vetev dalnice - D8 je od statnich hranic vzdalena cca 44 km, saska - A17 tak cca 40 km, tj. celkem 84 km. Je tedy zrejme, ze je stale sance na zmenu rozhodnuti o dostavbe obou vetvi. Krome toho saska dalnice plni zaroven dve dopravni funkce: 1) svym napojenim na stavajici silnici B170/E55 dojde k odlehceni Drazdan od jihu, 2) prip. dalsi dostavbou az k Pirne vznika obchvat cele drazdanske aglomerace se stejnym vyznamem. Krome toho u statnich hranic dalnice prochazi napric pasmem pitne vody vodniho dila Gottleuba, coz je take zvyrazneno v navrhu mezistatni smlouvy o hranicnim mostu. Text teto smlouvy schvalila ceska vlada dne 14.5.1997, avsak nemecka strana k ni mela vyhrady, takze neni dosud podepsana, resp. ratifikovana poslanci PS a prezidentem CR. Dosud take neprobehlo mezinarodni posouzeni vlivu dalnice na zivotni prostredi v CR a v Sasku dle §26 zakona c.17/1992 Sb.).

    6) RSD: CR prijde o pujcky na rozvoj dalnicni site napr. od Evropske investicni banky. Uvery jsou prisne vazany na konkretni projekty a nelze je zmenit, takze CR prijde o penize a dojde k zastaveni vystavby dalnicni site.

    7) Primator Usti n.L. Ladislav Hruska: Dalnice D8 je klicova pro dalsi rozvoj mesta, okresu a celeho severoceskeho regionu, kde je nejvyssi nezamestnanost, je zakreslena v uzemnim planu mesta, verejny zajem vybudovat dalnici prevazuje nad ochranou prirody, dalnice odlehci labskemu udoli, budeme pozadovat nahradu skody.

    8) Tiskovy mluvci mesta Usti n.L. Oldrich Zeman: Dalnice je v uzemnim planu, meli jsme podporu ministerstev i politickeho spektra. proti byla hrstka ekologu, kteri jsou z velke vetsiny neodbornici.

    9) Starosta Velemina Josef Brabenec: Dalnice by nasi obci odlehcila od dopravy a zasah do krajiny ani neni tak velky. (Obec Velemin mela vyprojektovany zapadni obchvat 2pruhovou silnici za cca 26 milionu Kc, ktery nastesti neni ve stretu s planovanou trasou VRT. Dle naseho nazoru vsak obec podlehla natlaku RSD, aby si do vystavby dalnice zatim zmodernizovala prutah. Pres nase nalehani, ze jde o spatne reseni, obec nadale ceka na splnene sliby investora.)

    10) Mistopredseda STUZ Martin Riha: Konecna trasa byla vybrana velmi peclive a z hlediska ochrany prirody byla minimalne rusiva. (Neni jasne, jak k tomuto zaveru pan Riha dosel, kdyz Deti Zeme dosud nezverejnily text alternativni trasy. Pravdepodobne vychazi z tech informaci, ktere mu jako pracovnikovi a.s. Terplan poskytnul investor pri zpracovani UPN VUC Litomericko a UPN VUC SHP. Jde tedy o jednostranny a nepodlozene tvrzeni.)

    11) Stinovy ministr ZP za ODS Vaclav Mencl: MZP CR vytvari konfliktni situace se stejnymi dusledky jako v Plzni. (Konfliktni situaci v Plzni zavinilo MMR CR svym neodborne mocenskym pristupem. Na tomto ministerstvu pan Mencl pracoval jako namestek. Konflikt na dalnici D8 zpusobilo RSD s MDS CR a MZP CR, kdyz pri schvaleni koncepce rozvoje dalnicni site v roce 1993 nedoslo naplneni zakona c.244/1992 Sb., tzn. posoudit tuto koncepci z hlediska vlivu na zivotni prostredi. Toto posouzeni bylo provedeno az v roce 1998 a jednoznacne doporucilo realizovat navrh Deti Zeme, tedy silnici R28.)

    Mili pratele, zvu Vas na setkani s cestnou radou Deti Zeme. Bude 11. prosince v Praze - Zizkove v cajirne Nad okem (ulice Bozich bojovniku) od 18,00. Prijdou tam krome Vas i panove Erazim Kohak, Ivan Dejmal a Zdenek Thoma. A samozrejme rada Deti Zeme ....


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|