Dálnice D8 - mýty a skutečnost
V souvislosti s neudelenim vyjimky ze zakona c.114/92 Sb. o ochrane
prirody a krajiny pro stavbu dalnice D8 0805 se rozpoutal medialni
souboj o to, zda toto rozhodnuti je spravne nebo ne. Deti Zeme jiz od
roku 1994 upozornuji na to, ze predlozena trasa dalnice pres
chranenou krajinnou oblast (CHKO) Ceske stredohori je v rozporu s
timto zakonem, a proto povazuji rozhodnuti odboru ochrany prirody MZP
CR za jedine rozumne reseni.
Co vlastne zastanci vedeni dalnice pres Ceske stredohori zadaji?
Odpoved je jednoznacna - vyjimku ze zakona v zemi, ktera za minuleho
rezimu na ruzne vyjimky dlouho doplacela. Co chteji, je vlastne
pokracovani v praktikach komunistickych vlad pred rokem 1989
(trasovani dalnice D8 bylo schvaleno jiz v roce 1963) ci v
antiekologicke politice vlady v letech 1992-1996 s ministrem
Frantiskem Bendou v cele MZP CR zalozene na obchazeni platnych
zakonu.
Je take si nutno uvedomit, ze vyjimka na pruchod dalnice pres CHKO je
jednou z mnoha vyjimek ze zakona c.114/92 Sb., o kterou investor musi
pozadat. Napriklad je take nutne mit: 1) souhlas se zasahem do
prirodniho parku Vychodni Krusne hory, 2) souhlas se zasahem do
vyznamnych krajinnych prvku, ktere dalnice protne, 3) vyjimky z
ochrannych podminek zvlaste chranenych druhu rostlin a zivocichu atd.
Pokud si investor bude stezovat na protahovani vystavby dalnice D8 ze
strany MZP CR, pak je nutne vzit v uvahu i to, ze zatim neucinil vyse
uvedene potrebne kroky.
Argument, ze vedeni dalnice ma podporu nemecke strany zatim nema
pravni opodstatneni, nebot mezistatni smlouva o hranicnim bodu
dalnice D8 a A17 mezi ceskou a nemeckou stranou dosud nebyla
podepsana a ratifikovana. Tento stav se dokonce pokusil zmenit
samotny ministr Antonin Peltram, kdyz pred nekolika dny odjel do
Drazdan tuto vec urychlit.
Je take ponekud zvlastni, ze saska strana prilis duveruje tvrzeni MDS
CR, ze dalnici D8 pres CHKO prosadi. Je totiz znamo, ze napriklad
tamni dalnice vedena pres chranene uzemi Severni Eifel v
Poryni-Falcku byla zrusena a rozbourana, tzn. ze v Nemecku planovat
dalnici pres uzemi s vysokym stupnem ochrany je velice riskantni
krok.
Pokud by MZP CR jako ustredni organ statni spravy v ochrane prirody
povolilo trasu patrne jedine dalnice pres uzemi CHKO, poprelo by samo
sebe. Chranene krajinne oblasti hospodarsky zivot nevylucuji, ale
jenom reguluji. "Stavby typu dalnice vsak do nich podle zkusenosti ze
zahranici neprinesou kyzeny rozkvet. Naopak nici jejich krajinu a
prirodu a snizuji tak jejich rekreacni potencial. Povazujeme proto za
spravne, ze je zakonem v techto oblastech stavba dalnic zakazana,
obzvlaste pokud existuje jine reseni, jak tomu je v pripade dalnice
D8," rika o predlozene trase dalnice D8 pres CHKO Ceske stredohori
predseda Deti Zeme RNDr.Jindrich Petrlik.
Deti Zeme jiz nekolik let jako vstricne gesto navrhuji jinou variantu
dopravniho spojeni mezi Prahou a Berlinem, a to bez pruchodu CHKO
Ceske stredohori a prirodnim parkem Vychodni Krusne hory. Jde o trasu
rychlostnich silnic R7 a R28 v useku Praha - Louny - Postoloprty -
Most - statni hranice, na niz byla zpracovana vyhledavaci studie.
"Tyto dva dopravni koridory - dalnice D8 a silnice R7+R28 - nebyly
pred zadosti o vyjimku porovnany z hlediska jejich vlivu na zivotni
prostredi podle §14 zakona c.244/1992 Sb. To je prakticky projev
nedusledneho vymahani litery zakona, ktere nam vytyka Evropska unie,
jiz je Nemecko clenem," rika dalsi argument Deti Zeme RNDr.Miroslav
Patrik, vedouci sekce "Za ekologicky cistou dopravu".
Predlozenou trasu dalnice D8 pres uzemi CHKO Ceske stredohori jiz v
roce 1996 take kritizovali geologove z Ceskeho geologickeho ustavu. Z
hlediska geologicke stavby jde o velice slozite uzemi, ktere obsahuje
velke mnozstvi potencialnich sesuvu. Rada zasahu do nej tak konci
likvidaci daleko vetsi plochy nez bylo zamysleno, prave diky jejich
naslednemu oziveni.
Priloha k tiskove zprave z 10.12.1998:
Dalnice D8 - myty a skutecnost
Hlavni duvody pro neudeleni vyjimky ze zakona c.114/1992 Sb.:
1) Nekoncepcni a neucelne rozlozeni vystavby dalnice D8 na useky, aniz
byla posouzena cela trasa. Je totiz nutne hodnotit ideova plan
noveho dopravniho spojeni mezi Prahou a Berlinem, nikoliv mezi
Lovosicemi a Rehlovicemi na uzemi CHKO Ceske stredohori.
2) Nebylo investorem dolozeno, ze neexistuje jina trasa z Prahy do
Berlina nez pres CHKO. Misto predlozeni duvodu o vyjimecnosti a
nevyhnutelnosti dalnice pres CHKO, byla jjei trasa pouze obhajovana.
3) Prikladem spojeni mezi Prahou a Berlinem, ktere lze v CR realizovat
bez pruchodu CHKO dalnici, je rychlostni silnice R28 v useku
Postoloprty - Most - st. hranice, ktera navazuje na silnici R7 od
Prahy.
4) Dalsi problemovou stavbou je tzv. dalnicni privadec mezi Decinem a
obci Libouchec. Jeho navrhovana trasa je v ostrem konfliktu s velmi
cennymi partiemi CHKO Ceske stredohori.
5) Nebyla podepsana a ratifikovana mezistatni smlouva o hranicnim bodu
dalnice D8 a A17 mezi ceskou a nemeckou stranou.
6) Dne 21.8.1998 byla ve stope dalnice A17 zahajena vystavba obchvatu
Drazdan, ktery snizi dopravni zatizeni mesta. Tato skutecnost vsak
nezaklada nutnost vybudovani dalnice A17 az k ceskym hranicim, nebot
obchvat Drazdan neni zavisly na spojeni mezi Prahou a Berlinem,
stejne tak jako na pruchodu dalnice D8 pres CHKO.
7) Trasu dalnice D8, ktera se na uzemnim planu VUC Litomericko nachazi
v CHKO, je nutne chapat jako uzemni ochranu schvaleneho koridoru,
coz nepredjima jeji skutecnou realizaci.
10.12.1998
RNDr.Miroslav Patrik
vedouci sekce
Namitky investora, komunalnich politiku a dalsich zastancu dalnice D8
z vyberu clanku ve sdelovacich prostredcich od 27.11. do 9.12.1998:
1) RSD: Hlavni duvod vystavby D8 je zlepsit velmi spatnou dopravni
dostupnost velkych severoceskych mest Usti n.L., Teplice, Most,
pricemz dalnice bude cela hotova v roce 2002. (Lze jiste polemizovat,
zda jde o velmi spatne spojeni, kdyz do teto oblasti vede mezinarodni
silnice I/8 = E55, kvalitni silnice I/30 z Lovosic pres Usti n.L. do
Decina. V terminu dokonceni jsou take stale rozpory: Podle usneseni
vlady c.528 z roku 1996 ma vystavba probihat v letech 1999-2003, podle
textu mezistatni smlouvy bude dalnice dokoncena v roce 2002, podle
navrhu 2.zmen a doplnku UPN VUC Severoceske panve ma byt ceska vetev
dokoncena v roce 2003 a saska v roce 2006.)
2) RSD: Dalnice D8 nema spojovat pouze Drazdany a Berlin, ale zejmena
Prahu s Lovosicemi, Ustim n.L. a dalsimi obcemi. (Neni zrejme, proc by
se budovala nejaka dalnice, ktera by spojovala obce. To je skutecne
absurdni. V dokumentaci o hodnoceni vlivu na zivotni prostredi z roku
1996 se uvadi, ze cilem dalnice D8 je. 1) napojeni prumyslove
aglomerace Decin - Usti n.L. - Teplice na dalnicni sit, 2) dalnicni
spojeni s Nemeckem dalnici A17 a dokoncit tak dopravni osu Berlin -
Praha - Brno - Budapest. Dalsim cilem je odlehcit dopravu na stavajici
silnici I/8, ktera neodpovida mezinarodni dohode AGR - jde zejmena o
obchvaty obci a mesta jako napr. Velemin nebo Dubi a o odlehceni na
hranicnim prechodu Cinovec (proto byla docasne zprovoznena RO-LA a ze
2/3 financovana Nemeckem. Krome toho, jednou z podminek tolerance
pruchodu dalnice D8 pres CHKO Spravou CHKO je, ze musi jit o
mezinarodni dalnici, ktera nema jen vnitrostatni charakter. Jinak bude
Sprava CHKO vystupovat proti jeji trase. To, ze nema jit o mezinarodni
tah je rovnez v rozporu s dohodami TEN, nebot koridor c.IV se nachazi
mezi Prahou a Berlinem a ma v nem vest dalkove silnicni spojeni v
nalezitych parametrech. Tuto podminku splnuje i alternativni trasa
R28, ktera prochazi pres Lounsko a Mostecko s nejvyssi nezamestnanosti
v CR a s velmi spatnym dopravnim mezi centrem CR a Saskem - nema vodni
dopravu, prime mezinarodni zeleznicni spojeni jako napr. Ustecko.)
3) RSD: Porovnavaly jsme hodne variant, ale MZP CR o tom asi nevi,
nebo to nechce vedet. Trasu pres CHKO jsme vybirali spolecne s MZP CR.
Varianta Deti Zeme pres Most nema napojeni v Nemecku. (Investor
skutecne porovnaval varianty, ale pouze v usteckem koridoru - uvnitr
CHKO slo o sedm variant a pres Krusne hory rovnez. Naproti tomu Sasko
predlozilo sedm siroce pojimanych dopravnich koridoru od Chebu az po
Liberec, pricemz pouze jeden prochazel kolem Drazdan. Je tedy zrejme,
ze prunikem dvou mnozin vyjde koridor pres Ustecko, v Sasku byla
vybrana kombinace dvou koridoru V3 a V4 blize k Drazdanum.)
4) RSD: Na spornem useku pres CHKO bylo jiz proinvestovana miliarda
korun. (Dle usneseni vlady c.528 z roku 1996 se uvadi celkove naklady
4,622 mld. Kc, tzn. ze bylo jiz proinvestovano cca 22%, aniz se zacalo
vlastne stavet - jeden tunel delky 485 m, cca osm mostu. Investor by
mel verejne predlozit na co se tyto finance spotrebovaly. Tak velka
castka spise doklada, ze jde o technicky velmi narocne dilo, ktere je
nutne naopak co nejdrive zastavit, dokud se do neho nenasypou zbytecne
dalsi penize.)
5) RSD: V srpnu 1998 byla zahajena vystavba dalnice A17 k ceskym
hranicim a kdybychom zmenili trasu, tak se s Nemci nepotkame. (V srpnu
byla zahajena vystavba prvniho useku dalnice v delce cca 4 km. Ceska
vetev dalnice - D8 je od statnich hranic vzdalena cca 44 km, saska -
A17 tak cca 40 km, tj. celkem 84 km. Je tedy zrejme, ze je stale sance
na zmenu rozhodnuti o dostavbe obou vetvi. Krome toho saska dalnice
plni zaroven dve dopravni funkce: 1) svym napojenim na stavajici
silnici B170/E55 dojde k odlehceni Drazdan od jihu, 2) prip. dalsi
dostavbou az k Pirne vznika obchvat cele drazdanske aglomerace se
stejnym vyznamem. Krome toho u statnich hranic dalnice prochazi napric
pasmem pitne vody vodniho dila Gottleuba, coz je take zvyrazneno v
navrhu mezistatni smlouvy o hranicnim mostu. Text teto smlouvy
schvalila ceska vlada dne 14.5.1997, avsak nemecka strana k ni mela
vyhrady, takze neni dosud podepsana, resp. ratifikovana poslanci PS a
prezidentem CR. Dosud take neprobehlo mezinarodni posouzeni vlivu
dalnice na zivotni prostredi v CR a v Sasku dle §26 zakona c.17/1992
Sb.).
6) RSD: CR prijde o pujcky na rozvoj dalnicni site napr. od Evropske
investicni banky. Uvery jsou prisne vazany na konkretni projekty a
nelze je zmenit, takze CR prijde o penize a dojde k zastaveni vystavby
dalnicni site.
7) Primator Usti n.L. Ladislav Hruska: Dalnice D8 je klicova pro dalsi
rozvoj mesta, okresu a celeho severoceskeho regionu, kde je nejvyssi
nezamestnanost, je zakreslena v uzemnim planu mesta, verejny zajem
vybudovat dalnici prevazuje nad ochranou prirody, dalnice odlehci
labskemu udoli, budeme pozadovat nahradu skody.
8) Tiskovy mluvci mesta Usti n.L. Oldrich Zeman: Dalnice je v uzemnim
planu, meli jsme podporu ministerstev i politickeho spektra. proti
byla hrstka ekologu, kteri jsou z velke vetsiny neodbornici.
9) Starosta Velemina Josef Brabenec: Dalnice by nasi obci odlehcila od
dopravy a zasah do krajiny ani neni tak velky. (Obec Velemin mela
vyprojektovany zapadni obchvat 2pruhovou silnici za cca 26 milionu Kc,
ktery nastesti neni ve stretu s planovanou trasou VRT. Dle naseho
nazoru vsak obec podlehla natlaku RSD, aby si do vystavby dalnice
zatim zmodernizovala prutah. Pres nase nalehani, ze jde o spatne
reseni, obec nadale ceka na splnene sliby investora.)
10) Mistopredseda STUZ Martin Riha: Konecna trasa byla vybrana velmi
peclive a z hlediska ochrany prirody byla minimalne rusiva. (Neni
jasne, jak k tomuto zaveru pan Riha dosel, kdyz Deti Zeme dosud
nezverejnily text alternativni trasy. Pravdepodobne vychazi z tech
informaci, ktere mu jako pracovnikovi a.s. Terplan poskytnul investor
pri zpracovani UPN VUC Litomericko a UPN VUC SHP. Jde tedy o
jednostranny a nepodlozene tvrzeni.)
11) Stinovy ministr ZP za ODS Vaclav Mencl: MZP CR vytvari konfliktni
situace se stejnymi dusledky jako v Plzni. (Konfliktni situaci v Plzni
zavinilo MMR CR svym neodborne mocenskym pristupem. Na tomto
ministerstvu pan Mencl pracoval jako namestek. Konflikt na dalnici D8
zpusobilo RSD s MDS CR a MZP CR, kdyz pri schvaleni koncepce rozvoje
dalnicni site v roce 1993 nedoslo naplneni zakona c.244/1992 Sb., tzn.
posoudit tuto koncepci z hlediska vlivu na zivotni prostredi. Toto
posouzeni bylo provedeno az v roce 1998 a jednoznacne doporucilo
realizovat navrh Deti Zeme, tedy silnici R28.)
Mili pratele, zvu Vas na setkani s cestnou radou
Deti Zeme. Bude 11. prosince v Praze - Zizkove
v cajirne Nad okem (ulice Bozich bojovniku) od 18,00.
Prijdou tam krome Vas i panove Erazim Kohak, Ivan Dejmal
a Zdenek Thoma. A samozrejme rada Deti Zeme ....