Jsou legislativní paskvily po roce 1989 dílem nezkušenosti
nebo dobře promyšleným záměrem?
Prohlášení pro tisk
ing. Petr Šafránek
Československá republika vznikla v roce 1918 a už v roce 1919 měla dokonalejší zákony než ČR devět let po sametové revoluci!
Po podrobném porovnání zákona o volbách do obecních
zastupitelstev č. 152 z roku 1994 a Řádu volení v obcích
republiky Československé č. 75 z roku 1919 (platným až do roku
1954) jsem dospěl k závěru, že až neuvěřitelné mezery v našich
současných volebních zákonech snad ani nemohou být dílem
nezkušenosti polistopadových legislativců, ale spíše důsledkem
záměrné tvorby zákonů nejednoznačných, vyvolávajících pak
všeobecnou nedůvěru občanů k právnímu řádu.
Řada problémů, se
kterými jsme se potýkali při aplikaci zákona č. 152/1994 Sb.,
je totiž v zákoně 75/1919 pregnantně vyřešena.
Stačilo tedy
řadu ustanovení z tohoto zákona doslova opsat, a nikdy nemohly
nastat problémy, které nastaly při aplikaci zákona č. 152/1994
Sb.
Nejde přitom o žádná "politická" ustanovení, ale o mnoho
organizačně-technických záležitostí, které prvorepublikový
zákon jednoznačně řešil a tím zajišťoval mnohem lépe
regulérnost voleb, než je tomu u zákona 152/1994Sb, kde musela
Ústřední volební komise přijímat k většině paragrafů zákona své
stanovisko, aby je vůbec bylo možno jednoznačně aplikovat.
Prvorepublikový volební zákon byl také mnohem demokratičtější
jak při přidělování mandátů, tak i při volbách obecní rady. Ta
totiž nebyla ponechána intrikám politických stran, ale zákon
jednoznačně stanovil, že menšiny v zastupitelstvu mají právo
na zastoupení v obecní radě a třetinové a čtvrtinové menšiny
dokonce mohly uplatnit nárok na prvního resp. druhého náměstka
starosty.
Toho si pak menšina volila pouze mezi sebou. Dnes
vznikají jednobarevné rady jako výsledky zákulisních
politických jednání, čímž jsou menšiny v zastupitelstvech
odstaveny do role diváků po celé volební období.
I v dalších aspektech byl prvorepublikový zákon mnohem
demokratičtější. Například vylučoval zasedání přímých
příbuzných v jednom obecním zastupitelstvu (dnes běžně kandidují
celé rodiny).
Rovněž kandidáta, který odstoupil nebo zemřel,
mohl zmocněnec nahradit, a to až do 8 dnů přede dnem voleb.
Dnes máme dokonalou techniku, ale lhůtu dnešní zákon
prodlužuje z 8 dnů na dnů 60.
A takto bychom mohli projít
celý zákon a velice bychom se divili, co všechno už bylo na
území naší republiky jednou jasně vyřešeno a my to nyní znovu
těžce "objevujeme". A ještě si namlouváme, že to jsou dětské
nemoci rodící se demokracie...
Přitom Československá republika
vznikla v roce 1918 a už v roce 1919 měla podstatně dokonalejší
zákony, než má současná Česká republika 9 let po sametové
revoluci.
Problém bude zřejmě v tom, že namísto převzetí
prvorepublikové legislativy jsme si nechali podsunout zákony
od "nepostradatelných" komunistických odborníků. A podle toho
naše legislativa také vypadá...
Ti totiž věděli moc dobře, jak
napsat zákony, aby z jejich nedokonalostí mohli následně sami
zcela legálně těžit - viz. tzv. tunelování či "legální" daňové
úniky z prodeje lehkých topných olejů, a další, a další.
Protože bývá všeobecným zvykem shazovat chyby v zákonech na
poslance Parlamentu, bylo by zajímavé zejména u volebních
zákonů porovnat původní návrhy, zpracované úředníky
ministerstva vnitra, s konečnými schválenými verzemi zákonů.
Tak by šlo snadno prokázat, kdo "chyby" do zákonů po roce 1989
zanesl.
ing. Petr Šafránek, Demokratická unie, místopředseda Ústřední volební komise