Terestrická televize ztrácí diváky
Sledovanost populárního televizního okruhu BBC 1 poprvé poklesla pod 30 procent
Pokračující růst satelitní televize a úspěch relativně nového, pátého britského celostátního televizního okruhu vedly k tomu, že sledovanost populárního veřejnoprávního okruhu BBC 1 poprvé poklesla pod třicet procent.
Podle oficiálních údajů, které mají být vbrzku zveřejněny, v roce 1998 byla roční průměrná sledovanost BBC 1 29,5 procent. Je to ve srovnání s předchozím rokem pokles o více než 1 procento, neboť v roce 1997 byla sledovanost okruhu BBC 1 30,8 procent.
Velmi podobný pokles sledovanosti zaznamenala i komerční televize ITV, jejíž sledovanost poklesla v roce 1998 o 1,2 procenta na 31,7 procent.
Dalo by se tedy říci, že nynější generální ředitel televize BBC Sir John Birt přivedl britskou veřejnoprávní televizi za šest let svého působení v čele této organizace k historicky rekordně nízké sledovanosti.
Kupodivu ho však nikdo za to nevyhodil z funkce, jak vyhodili za pouhých pět týdnu loni na jaře kvůli údajnému poklesu sledovanosti Událostí (srovnávalo se nesrovnatelné, neboť v předchozím roce ještě v ČR neexistovaly peoplemetry) Ivana Kytku, někdejšího krátkodobého šéfa zpravodajství a publicistiky ČT.
Nicméně veřejnoprávni televize BBC bude muset přesvědčovat vládu i veřejnost o tom, že je oprávněné, aby museli v tomto televizním věku mnoha vysílacích okruhů i nadále platit koncesionářský poplatek. Avšak britská vláda už rozhodla, že se o koncesionářském poplatku pro BBC nebude nijak debatovat a zůstane v plné výši (pravidelně zvyšované podle roční inflace) až do roku 2006.
"Musíte tento pokles naší sledovanosti dát do kontextu toho, že začalo vysílat 19 nových televizních okruhů a 12 dalších zorganizovalo pro sebe rozsáhlé reklamní kampaně," konstatovala mluvčí BBC a dodala: "BBC je tady od toho, aby vysilala kvalitni pořady nejrůznějšího druhu, formátu a tematiky. Nemůžeme jen vysílat tutéž, jedinou soutěž každý večer." Dodala, že kulturní celostátní okruh BBC 2 měl sledovanost 11,3 procenta, takže celkový podíl televize BBC na britské divácké obci je více než 40 procent.
Víceméně kulturní komerční celostátní okruh Channel Four zaznamenal také mírný pokles, o 0.3 procenta na 10.3 procent.
Hlavní komerční okruh ITV obhajoval své výsledky tím, že poukázal na to, že prý dosáhl v "hlavním vysílacím čase" od 19 do 22 hodin 37,9 procent sledovanosti, a téměř dosáhl své plánované sledovanosti 38 procent.
Jenže se ukazuje, že za standartní "hlavní vysílací čas" je v televizním průmyslu považována doba od 18.30 do 22.00 hodin. Od 18.30 však nyní vysílá televizní stanice ITV zpravodajství, a to znamená pokles diváků, a proto tuto půlhodinu ze svého měření vyčlenila. Za celé období 18.30 - 22 hodin zaznamenala ITV pouze 37 procent diváků.
Televize BBC je si velmi dobře vědoma, že její zpravodajské pořady jsou z slabým místem v programové nabídce, na něž silně útočí konkurenční stanice zábavnou nabídkou. Proto se byly zpravodajská studia několika pořadů v poslední době radikálně modernizována a v BBC se vyskytlo úsilí dát do čela zpravodajských pořadů "lidové", "líbivé" moderátory, proti čemuž přirozeně okamžitě vznikly ostré protesty.
BBC bude v nadcházejících dnech inzerovat místo generálního ředitele BBC, protože funkční období Johna Birta se chýlí ke konci. O tuto funkci s platem 300 000 liber ročně (1, 25 miliónu Kč měsíčně) se bude ucházet celá řada čelných pracovníků britského televizního průmyslu.