Jaké jsou šance Turecka, že se stane členem Evropské unie?
V souvislosti s nyní všeobecně diskutovaným únosem kurdského předáka
Abdullaha Ocalana do Turecka a s jeho vězněním nabývá na aktuálnosti otázka šancí
Turecka na členství v Evropské unii.
Turecko podalo svou přihlášku za člena Evropské unie dne 14.dubna 1987.
Od
té doby uběhlo opravdu mnoho času a zatímco Polsko (1994), Maďarsko (1994),
Česká republika (1996), Slovinsko (1996) svou přihlášku podaly daleko
později (viz údaje v závorkách) a jednání o jejich vstupu jsou v plném
proudu, záležitost vstupu Turecka je zatím v nedohlednu.
Nabízí se otázka,
proč tomu tak je. Zamysleme se nad tím a zrekapitulujme důvody, které vedou
Evropskou unii, aby se členstvím Turecka nepospíchala. Jsou to:
1) nedodržování lidských práv v Turecku, omezování svobody tisku. Poměry v
tureckých věznicích jsou tak hrozné, že o nich bylo ve světě natočeno již
několik filmů blížících se téměř hororu.
2) s tím související útlak národnostních menšin, zejména Kurdů. Donedávna se
jim v oficiálních tureckých sdělovacích prostředcích říkalo "horští Turci",
jen aby se nemuselo přiznat, že jde o národnostní menšinu.Turecké úřady
používají řady kurdských renegátů a odpadlíků k tomu, aby vytvářely
tzv. milice, které pronásledují kurdské bojovníky za svobodu. Útlak kurdské
národnostní menšiny vyvolává tlak projevující se pak teroristickými akcemi
proti majetku a životům tureckých občanů, což je z pohledu evropské
společnosti, která je na fyzické násilí alergická, vynikající záminka nejen
ke krutým represáliím úřadů proti všem neposlušným Kurdům, ale i k tomu, aby
se proti Kurdům mohla vést úspěšná propagandistická kampaň jako proti
teroristům (zde se chtě nechtě nabízí srovnání se situací Palestinců).
Ostatně do očí zde bije dvojí metr, jímž se měří Turecku a Iráku.Pokud Kurdy
pronásleduje irácká vláda, je to zavrženíhodné, pokud Kurdy pronásleduje
turecká vláda, je to politováníhodné. Komentáře myslím netřeba, fakta hovoří
sama za sebe.
3) napjaté a nedobré vztahy k sousedům Turecka. Nepřátelství mezi Řeckem a
Tureckem je notoricky známo, o konfliktech, které několikrát málem vedly k
válce mezi oběma členy NATO, je zbytečné hovořit. Ale Řecko jako člen
Evropské unie má určitou politickou výhodu, má totiž možnost vstup Turecka
do Unie vetovat. Ani vztahy se Sýrií a Irákem nejsou ideální.Turecko buduje
v Anatolii (jihovýchod země) na řekách Eufrat a Tigris celý komplex několika
vodních přehrad pojmenovaný po zakladateli současného Turecka Ataturkovi,
který má za cíl zadržet co nejvíce vody, která by jinak tekla do Sýrie a
Iráku, což vyvolává napětí s těmito sousedy.Tato otázka při známé zvyšující
se spotřebě vody a s tím rostoucí důležitosti vody jako strategické suroviny
nabývá stále více na významu.
Dále ambice Turecka jako hegemona ve Střední
Asii jsou více než známé. Zde se Turecko opírá o příbuznost s národy
Ázerbájdžánu, Kazachstánu, Kirgízie, Turkmenistánu a Uzbekistánu jako národy
turkofonními, zatímco Tádžikistán patří kulturně do oblasti perského jazyka
a kultury.
4) nadvláda armády nad politiky neboli okleštěný demokratický systém. Podle
ústavy, kterou dal nynějšímu Turecku jeho zakladatel prezident Kemal
Ataturk, má armáda právo zasáhnout, pokud je ohrožen sekulární neboli
světský charakter země.
To znamená, že pokud politikové postupují tak, že se
to nelíbí armádě, hrozí zemi vojenský puč. Tento scénář si již v minulosti
Turecko několikrát vyzkoušelo a ne zrovna úspěšně.
Náčelník generálního
štábu armády je mocnější a vlivnější než předseda vlády, mající většinu v
parlamentu. To je na evropské poměry naprosto nepřijatelné, v Evropě totiž
musejí vojáci poslouchat politiky a nikoliv naopak.
Vojáci pod záminkou, že
hrozí nebezpečí od islamistů, byť by získali ve volbách sebe více hlasů,
výsledky voleb ovlivňují tak, aby ve vládě byly strany, které jim vyhovují,
resp.které jim ponechají řízení země.
5) společenská a kulturní odlišnost Turecka a evropských zemí. Zatímco
evropská kultura je postavena na základech křesťanství, je Turecko islámskou
společností, mající daleko blíže ke svým sousedům jako jsou Sýrie, Irák,
Írán. Zařazení země s úplnou kulturní a společenskou odlišností do Evropské
unie, by fungování Unie pořádně zkomplikovalo. Proto se již se ozvaly hlasy
z německé strany, zejména z Bavorska, které zcela vylučují možnost vstupu
Turecka do Unie. Nebereme-li v úvahu jejich křesťansko fundamentalistické
tóny, mají kritikové turecké účasti v Unii pravdu v tom, že evropské země
spojuje stejný hodnotový žebříček, zatímco islámská společnost klade odlišný
důraz na odlišné hodnoty. Ideální by byla velká snášenlivost mezi
křesťany - ať už jsou katolíky, protestanty, pravoslavní - a muslimy, ale to je
záležitost dlouhodobé výchovy a vzájemného poznávání, které chce čas a
hlavně dobrou vůli, která jak se obávám, na obou stranách dosud chybí.
6) problematika Kypru. V roce 1974 po neúspěšném pokusu připojit ostrov Kypr
k Řecku se na Kypru vylodily turecké jednotky a obsadily celou jednu třetinu
ostrova, z něhož vyhnaly všechny řecké občany. Poté byla vyhlášena
Severokyperská republika, kterou uznalo pouze Turecko, které své jednotky
stáhnout z této části ostrava odmítá. Když Kypr podal přihlášku do EU,
Turecko sází na to, že prostřednictvím této tzv.Severokyperské republiky, s
níž se spojilo, se stane členem Unie. Vstup Kypru do Unie ještě politikům
Unie pořádně zamotá hlavu.
Jako hlavní překážky však vidím kulturní a společenskou odlišnost a
především nízkou úroveň ochrany lidských práv a nevyřešené vztahy k
sousedům, zejména k Řecku, které může svým hlasem vstup Turecka vetovat.EU
nemá zcela oprávněně zájem na tom, aby se spory, které Turecko s některými
okolními státy má, přenesly přímo na její půdu .
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud Turecko zřetelně nevykročí na cestu
opravdové demokratizace režimu, nelze ani seriózně uvažovat o naplnění jeho
přihlášky. Abych pravdu řekl, politikům EU se nedivím a jejich postoj v dané
situaci plně chápu.Myslím, že jim nic jiného nezbývá.