Dvojí občanství
Vyprodaný stadión a agresívní fandové
Chaos kolem dvojího občanství trochu připomíná vyprodaný stadion, do nějž
se skrz pořadatele vecpe pár agresivnějších fandů bez vstupenky. Pak se
pořadatelský sbor stane díky posilám neprostupný, což se těm, kteří zůstali
venku, nelíbí a z nedostatku respektu k pořádku provolávají heslo když oni,
tak my taky.
Problém Čechoameričanů, kteří zůstali mimo "stadion" mě zajímá především
proto, že dokládá jak málo jsou lidé ochotní přijmout, že existují zákony a
od nich odvozená pravidla hry - a z nich vyjít při hledání cesty k nápravě
toho, co považují za křivdu spáchanou na sobě.
Zákon o 40/1993 Sb. dvojí občanství nepřipouští, protože podle paragrafu
17:
"Státní občan České republiky pozbývá státní občanství České Republiky
okamžikem, kdy na vlastní žádost nabyl cizí státní občanství s výjimkou,
kdy cizí státní občanství nabyl v souvislosti s uzavřením manželství nebo
narozením."
Jinými slovy, tento demokraticky přijatý zákon, zobecňuje zásadu zakotvenou
v bilaterální smlouvě mezi ČSR a USA z roku 1928. Domnívám se, že toto
pravidlo není v rozporu ani s Ústavou ČR ani Základní listinou lidských
práv, protože ztráta občanství je podmíněná svobodným rozhodnutím občana
samotného.
Podle mého názoru to byl nikoli citovaný zákon sám, ale jeho nedodržování,
které vytvořilo skupinu privilegovaných jedinců, kteří české občanství
protizákonně získali. Existence těchto lidí pak vzbuzuje zdání
diskriminace Čechoameričanů, kteří podle stejného zákona stojí před volbou,
zda se kvůli státnímu občanství ČR mají vzdát občanství USA.
České občany by mělo zajímat, jak se mohlo stát, že tento zákon nebyl
dodržován - což mimo jiné potvrdila Dáša Obereignerová, bývalá poradkyně
presidenta Havla (cituji z jejího
článku
v Britských listech):
"Mnoho Čechoameričanů získalo zpátky své občanství - neoficiálně - aniž by
se muselo vzdát svého modrého amerického pasu. ( ... ) Ale jak čas běžel,
už to není přijatelné ani neoficiálně. Právník na ministerstvu mě
informoval, že mnoha Čechoameričanům se podařilo české občanství získat než
spadla klec - než začala vláda požadovat důkaz, že se člověk jednoho ze
svých občanství vzdal."
Přesněji řečeno, české občany by mělo zajímat, jak jsou dodržovány zákony
vůbec. Společnost může po právní stránce fungovat tehdy jsou-li splněny
základní požadavky:
demokraticky přijatá pravidla hry (zákony) jsou průhledná, s minimem
výjimek
státní aparát je schopen zákony prosadit a pak jejich dodržování
kontrolovat
občané jsou ochotni přijmout zásadu, že jakékoli porušení jakéhokoli zákona
je namířeno proti každému z nich
existuje mechanismus jak pro nápravu v oblasti nedodržování zákonů tak v
oblasti zlepšování zákonů samotných.
Zákon 40/1993 Sb. splňuje, jak se zdá, první bod.
Jiná věc je, že státní aparát nebyl schopen ani tak jednoduchý zákon
dodržovat. V něm se termíny "neoficiálně" a "dřív než spadla klec"
samozřejmě nevyskytují. To, že patří k žargonu úředníků a poradců ovšem
nevěstí nic dobrého.
Třetí bod jsem možná formuloval trochu nespravedlivě vůči občanům. Je
těžké od nich očekávat, že mohou jednotlivě zvrátit celkový trend ve
společnosti. Nedávno jsem se například dočetl v českých novinách o tom,
že policisté, přivolaní k zemřelým, kontaktují přednostně soukromé pohřební
společnosti, protože od nich dostanou za nebožtíka všimné. Pokud to je
pravda, pak jde o úplatkářství a jak policajti, tak majitelé pohřební
služby by měli jít za katr. Ve slušné společnosti by padaly hlavy
policejních ředitelů a třeba i ministrů vnitra. Jenže české noviny to
presentují skoro jako zábavnou kuriozitu. Za takových okolností lze jen
těžko najít ve sdělovacích prostředcích oporu - a bez ní se těžko něco
dosáhne.
Pokud jde o čtvrtý bod, je samozřejmě možné, že parlament, byť v dobrém
úmyslu, přijme zákon, který nevyhovuje. V takovém případě je nutné přiznat
chybu a napravit ji.
K tomu, abychom mohli zákon 40/1993 Sb. posoudit musíme vědět jaké důvody
vedly k přijetí modelu jediného občanství. Existují pro nějaké veřejně
přístupné podkladové studie? Čeští zákonodárci dospěli k názoru, že tento
model, založený na myšlence, že dvěma pánům nelze sloužit, je pro
republiku vhodný a svůj závěr zformulovali do zákonné podoby, která je
těžko napadnutelná, protože výběr pána nechá na občanovi (ať již jde o
pozbytí nebo nabytí občanství). Tedy s výjimkou sňatku a narození.
Jsou lidé, kteří volají faul a bijte je. Bohužel jim v jejich svatém
rozhořčení uniká, že dvojí občanství automaticky vytváří dvě kategorie
občanů a tudíž nerovnoprávnost mezi nimi a s ní spojenou nespravedlnost.
Kdyby tito lidé skutečně nadřazovali zájem obecný nad svůj osobní, museli
by být přístupni diskusi o tom, zda náhodou model jedno státního občanství
není pro jejich "rodná vlast" lepší než model občanství dvojího a třeba i
vehementně protestovat proti tomu, že dobrý zákon není dodržován.
Česká vláda se v dané situaci buď může přidržet původního modelu jednoho
občanství nebo přijmout model benevolentního uznávání dvojího občanství.
V prvním případe by ovšem musela zpětně prozkoumat všechna existující dvojí
(trojí, atd) občanství a zrušit ta, která byla získána "neoficiálně"
(dobrý eufemismus Dáši Obereignerové pro podvod), padni komu padni.
Současně s tím by vláda musela prověřit kompetenci pracovníků
zainteresovaných institucích a trestně postihnout ty, kteří si z porušení
zákona udělali kšeft. (Prodávají-li se negativní lustrační osvědčení je
pravděpodobné, že lze koupit i občanství).
Chce-li vláda přijmout jiný model, musí předem vědět, do čeho jde. Jak
jsem se již zmínil, dvojí občanství vede k měření dvojím metrem, což se ve
vyspělých státech považuje za nepřípustné. Ledaže zákony budou upraveny
tak, aby dvojí metr eliminovaly, což je prakticky nemožné. Samozřejmě
základem všeho je to, kde začíná a končí jurisdikce daného státu nad
držitelem dvojího občanství nebo obráceně, kdy je dvojí občan loajální ke
komu. Nejsem si vědom toho, že by se o těchto věcech veřejně mluvilo.
Vysvětlením , že s heslem typu nepouštějte ty (české) bastardy do NATO
dokud nás nevezmou mezi sebe, nechodí po amerických institucích
"spoluobčané dobře žijící v Americe", jak se
domnívá
Petr Jánský, ale "nestydatě diskriminovaní občané USA", nabízí jeho autorka
Jiřina Fuchsová určitou představu toho, jak to s tou jurisdikcí bude v
budoucnosti.
Poslední, co by měla česká vláda udělat, je podlehnout nátlaku a místo
principiálního řešení přijít se záplatou, která zase bude platit jen pro
někoho. To se ovšem podle Nezávislých elektronických novin právě děje.
Podle jejich zprávy
se budou o občanství moci přihlásit lidé (a jejich děti), kteří pozbyli
občanství československé mezi 25. únorem 1948 a 28. březnem 1990, stejne
jako někteří Slováci, které totéž postihlo po roce 1993. A možná pár
dalších.
Určovat jakýkoli časový interval je absurdní. Buď je dvojí občanství pro
všechny (se všemi důsledky), nebo ne. S tím, že lze stanovit podmínky
(většinou místo narození nebo obsah obsahu národní krve v oběhu krevním) v
civilizovaných zemích obvyklé.
Jiří Jírovec