České soukromé školy jsou špatné
Vazeny pane Nemecku,
precteni Vaseho clanku ve me vyvolalo
vzpominky na setkani se studenty soukromych skol. Az na
vyjimky meli tito studenti vyrazne nizsi znalosti v mnoha oborech,
stejne jako schopnosti komunikovat na urovni byt jen prumerne
inteligentniho cloveka.
Je mozne, ze jsem mel strasnou smulu a narazel jsem na studenty, kteri
ve sve skole patrili k nejhorsim a jeste ke vsemu byli z nejhorsich
soukromych skol, ale to, s cim jsem se setkal bylo opravdu zalostne.
S temi studenty jsem mel moznost relativne pravidelne komunikovat po
delsi dobu, takze jsem se i ptal, co a jak se v jejich skole deje. To,
co jsem slysel, me presvedcilo, ze kdybych mel nekdy poslat sve deti do
takoveto soukrome skoly (jednou z nich bylo i Gymnasium Jizni Mesto -
je-li to to v Terrerove ulici). Predem pripominam, ze to, co zde popisi,
byla situace pred nekolika lety, co se tam deje ted mi neni znamo.
Znalosti ucitelu byly v te dobe nedostatecne, znalosti studentu
odpovidajici. Na prosbu tech studentu jsem se tam byl podivat, ze bych
vypomohl, ale to, co jsem videl, nepripominalo skolu, ale totalni chaos.
Domlouval jsem se s vedenim, ale bylo mi receno, ze tohle je preci
idelani stav, ze jsou spokojeni.
Chapu, ze studenti jsou hravi (dokonce povazuji za vhodne jejich hravost
podporovat), ale je take dobre, aby se naucili soustredit a respektovat
pravo ostatnich na obcasnou trosku klidu. Vyuka tak narocnych predmetu,
jako je matematika, v podminkach, kdy neni slyset vlastniho slova,
nemuze vest k pozitivnim vysledkum.
Setkal jsem se i s dalsimi soukromymi skolami, kde byla nastesti situace
uspokojivejsi, ale stale to jeste nedosahovalo kvalit tech statnich
skol, ktere jsem kdy navstivil. Podotykam, ze ve vsech pripadech slo o
prazska gymnazia.
Prispivat ze statniho rozpoctu na skoly, jako bylo "Gymnasium Jizni
Mesto" (jedna-li se skutecne o tu skolu, kterou jsem tehdy navstivil),
mi prijde krajne nevhodne. S absolventy tak nastanou vyrazne problemy,
nebot nebudou stacit na ukoly na ne kladene. Pusobenim takovychto skol
ziskame spousty "absolventu gymnazia", kteri nebudou schopni ani poradne
psat, ani poradne pocitat. Jejich schopnost zaclenit se do zivota bude
nizsi, nez konkurentu ze skol, ktere budou mene alternativni, ale kde se
budou starat o to, aby studenty skutecne vychovali.
V situaci, kdy je vubec preziti natolik pochybnych ustavu mozne,
npovazuji za rozumne, aby byl prispevek soukromym skolam zvysovan.
Naopak se domnivam, ze by mel byt zvysen dohled nad vsemi skolami, zda
skutecne vedou sve studenty k predem stanovenym cilum. Bez toho je
mozne, ze se stanou (studenti) obeti neschopnych "pedagogu", kteri ac
sami neprilis vzdelani ci znali "uci" jine.
Ucitelske povolani je krasne, ale take velmi narocne a zodpovedne. Je na
vedeni skoly, aby si zajistilo dostatecne kvalitni pedagogy, protoze ve
skolach se pracuje s jednim z nejchoulostivejsich "materialu" - s detmi.
Chceme-li, aby nase budoucnost za neco stala, musime dat detem to
nejlepsi a ne na nich provadet experimenty, kdy je predem jasne, ze na
konci vychovneho procesu budou misto dospelych schopnych lidi jen jakesi
trosky bez vzdelani, vychovani a sance na zamestnani.
Alternativni pristupy mohou byt prinosne, ale je nutno vzdy velmi
dukladne zvazit, zda na konci takovehoto alternativniho procesu vyuky
bude vyzraly clovek (primerene svemu veku a schopnostem) a ne nekdo, kdo
je na tom tak hur, nez kdyz do dane instituce vstoupil. Zkazi-li skola
studenta, uz nebyva druha sance. Dotycny je poznamenan na cely zivot.
S otazkou: je Vase skola lepsi, nez ta zminena?
Michal Žemlička