úterý 25. května

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby NATO a Kosovo:
  • Ostudná reakce Čechů a Němců (Guardian) Český venkov:
  • Máme ruce, máme srdce. To, co nic nestojí, je úklid (Hana Sejkorová) Česká společnost:
  • Proč zůstávají lidé v anonymitě (Vladimír Myslík) Školství:
  • Základní problémy ve výuce češtiny (Ondřej Hausenblas) Česká politika:
  • Spor o daně (Ivan Hoffman, Český rozhlas) Školství:
  • České soukromé školy jsou špatné (Michal Žemlička)
  • Poznámka k autoreprodukci inteligence (Ferdinand) Reakce:
  • ČT: Kučerova i Čulíkova argumentace je vadná (Martin Vadas)
  • Protestuji proti anonymnímu osočování (Martin Vadas)
  • Čulík - jednooký král mezi slepými (J. J. Procházka)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • České soukromé školy jsou špatné

    Michal Žemlička

    Vazeny pane Nemecku,

    precteni Vaseho clanku ve me vyvolalo vzpominky na setkani se studenty soukromych skol. Az na vyjimky meli tito studenti vyrazne nizsi znalosti v mnoha oborech, stejne jako schopnosti komunikovat na urovni byt jen prumerne inteligentniho cloveka.

    Je mozne, ze jsem mel strasnou smulu a narazel jsem na studenty, kteri ve sve skole patrili k nejhorsim a jeste ke vsemu byli z nejhorsich soukromych skol, ale to, s cim jsem se setkal bylo opravdu zalostne.

    S temi studenty jsem mel moznost relativne pravidelne komunikovat po delsi dobu, takze jsem se i ptal, co a jak se v jejich skole deje. To, co jsem slysel, me presvedcilo, ze kdybych mel nekdy poslat sve deti do takoveto soukrome skoly (jednou z nich bylo i Gymnasium Jizni Mesto - je-li to to v Terrerove ulici). Predem pripominam, ze to, co zde popisi, byla situace pred nekolika lety, co se tam deje ted mi neni znamo.

    Znalosti ucitelu byly v te dobe nedostatecne, znalosti studentu odpovidajici. Na prosbu tech studentu jsem se tam byl podivat, ze bych vypomohl, ale to, co jsem videl, nepripominalo skolu, ale totalni chaos. Domlouval jsem se s vedenim, ale bylo mi receno, ze tohle je preci idelani stav, ze jsou spokojeni.

    Chapu, ze studenti jsou hravi (dokonce povazuji za vhodne jejich hravost podporovat), ale je take dobre, aby se naucili soustredit a respektovat pravo ostatnich na obcasnou trosku klidu. Vyuka tak narocnych predmetu, jako je matematika, v podminkach, kdy neni slyset vlastniho slova, nemuze vest k pozitivnim vysledkum.

    Setkal jsem se i s dalsimi soukromymi skolami, kde byla nastesti situace uspokojivejsi, ale stale to jeste nedosahovalo kvalit tech statnich skol, ktere jsem kdy navstivil. Podotykam, ze ve vsech pripadech slo o prazska gymnazia.

    Prispivat ze statniho rozpoctu na skoly, jako bylo "Gymnasium Jizni Mesto" (jedna-li se skutecne o tu skolu, kterou jsem tehdy navstivil), mi prijde krajne nevhodne. S absolventy tak nastanou vyrazne problemy, nebot nebudou stacit na ukoly na ne kladene. Pusobenim takovychto skol ziskame spousty "absolventu gymnazia", kteri nebudou schopni ani poradne psat, ani poradne pocitat. Jejich schopnost zaclenit se do zivota bude nizsi, nez konkurentu ze skol, ktere budou mene alternativni, ale kde se budou starat o to, aby studenty skutecne vychovali.

    V situaci, kdy je vubec preziti natolik pochybnych ustavu mozne, npovazuji za rozumne, aby byl prispevek soukromym skolam zvysovan. Naopak se domnivam, ze by mel byt zvysen dohled nad vsemi skolami, zda skutecne vedou sve studenty k predem stanovenym cilum. Bez toho je mozne, ze se stanou (studenti) obeti neschopnych "pedagogu", kteri ac sami neprilis vzdelani ci znali "uci" jine.

    Ucitelske povolani je krasne, ale take velmi narocne a zodpovedne. Je na vedeni skoly, aby si zajistilo dostatecne kvalitni pedagogy, protoze ve skolach se pracuje s jednim z nejchoulostivejsich "materialu" - s detmi. Chceme-li, aby nase budoucnost za neco stala, musime dat detem to nejlepsi a ne na nich provadet experimenty, kdy je predem jasne, ze na konci vychovneho procesu budou misto dospelych schopnych lidi jen jakesi trosky bez vzdelani, vychovani a sance na zamestnani.

    Alternativni pristupy mohou byt prinosne, ale je nutno vzdy velmi dukladne zvazit, zda na konci takovehoto alternativniho procesu vyuky bude vyzraly clovek (primerene svemu veku a schopnostem) a ne nekdo, kdo je na tom tak hur, nez kdyz do dane instituce vstoupil. Zkazi-li skola studenta, uz nebyva druha sance. Dotycny je poznamenan na cely zivot.

    S otazkou: je Vase skola lepsi, nez ta zminena?

    Michal Žemlička



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|