Inzerát
Dnes ve dvě hodiny odpoledne skončí volební kampaň osmi kandidátů na senátorské křeslo opuštěné předčasně zemřelým Václavem Bendou. Když začínala, jistě nikdo netušil, kdo se stane jejím favoritem a zejména, co bude víc vyraženým zubem než zlatým hřebem tohoto soupeření. Že předseda nejpreferovanější české politické strany bude žalovat voličům na rozmařilého boháče, kterému se to agituje, když má tolik peněz a všude je ho nejvíc.
Spusťme se na chvíli na úroveň tohoto žalozpěvu. Díky své adrese jsem měl příležitost monitorovat kampaň nejen v médiích, ale i v poštovní schránce a nyní mohu předložit výsledky pozorování. Celkem jsem obdržel 10 kusů agitačních materiálů o váze deset a půl deka. Jak na váhu, tak na kusy jasně vede páně předsedova kandidátka Jiřina Jirásková se 6 a půl deky a čtyřmi exempláři. Váhově druhý je Karel Srp se dvěma a půl deky a třemi kusy, a teprve třetí je napadaný hýřil Václav Fišer s jedním a půl dekem rovněž ve třech kusech. Od zbývajících pěti kandidátů nedorazil ani gram.
To, že noviny Mladá fronta Dnes odmítly otisknout volební inzerát ODS, který osobně podepsal, jako nekorektní, označil Václav Klaus za politickou cenzuru. Škoda, že si nenechal od někoho vysvětlit, že o cenzuře by bylo možno mluvit, pouze kdyby někdo novinám onen text tisknout zakázal, ne však, když se k tomu rozhodly samy.
Nebo se mohl aféře vyhnout tím, že by se podle vzoru výrobců pracích prášků vyhnul jménu nenáviděného soupeře paní Jiráskové a mluvil pouze o běžném politikovi.
Byl by to nepochybně směšný inzerát, ovšem ne o moc směšnější, než nyní je Václav Klaus. Byl by však velmi užitečný. Třeba by nejen jemu, ale i ostatním veličinám naší politické scény konečně došlo, co ví už kdekdo a v čem spočívá tajemství Fišerova vedení v kampani. Není to jen v penězích. Je to především v tom, že není běžný politik.
Vysílá se ve středu 25. srpna ráno.
Poznámka JČ: Poněkud mě znepokojuje, že na místo v Senátu zcela zjevně kandiduje kromě Václava Fischera i jeho cestovní kancelář. Kromě toho, velmi důležitá je skutečnost, že české noviny záměrně nekritizují velké inzerenty, a tím právě Fischerova cestovní kancelář je. - V Americe, například, bývají nyní předvolební kampaně, i inzeráty politických stran v televizi, velmi negativní, zaměřující se na osobní zničení pověsti protikandidáta a ne na debatu o politických programech. Je to velmi neuspokojivý stav.