středa 25. srpna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Česká politika:
  • Macek apeluje na občany, "Zapojte se, soudruzi!" (do ODS) (Václav Pinkava) Senátní volby:
  • Inzerát (Jaroslav Veis, Radiožurnál) Fond národního majetku zarytě mlčí:
  • Nepříjemné otazníky kolem Galeny nemizí (Miroslav Hruška) Česká státní správa:
  • Pomoc Turecku (Jaroslav Veis) Pracovní etika - Češi a svět:
  • Čtenáři, co taky nepracuje nejlíp (Jan Hurych) Prázdninové zážitky:
  • Praha: telefony, záchody a restaurace (Jiří Hertl) Polemika:
  • Jsou obyvatelé České republiky opravdu nešťastní chudinkové? (Vladimír Wagner) Fašismus v české žurnalistice:
  • Měsíc důchodců (Martin Maňák, Metro) K tomu: Důchodce (Karel Kryl) Sdělovací prostředky:
  • Význam mystifikace v lidových sdělovacích prostředcích (Marek Houša) Jaroslavu Veisovi:
  • Jak je to v Čechách se skinheady (Jiří Strnad)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Význam mystifikace v lidových sdělovacích prostředcích

    Marek Houša

    Prominte mi pane Culiku, kdyz se odpichnu v nasledujici uvaze od vaseho clanku: (cituji)

    "Vladimír Zelezný asi neco má s tou Bohryovou" hlásal (cituju po pameti) sobotní Blesk,...

    Opravdu me udivilo, jaky nazor na informaci, kterou jste ziskal z bulvarniho deniku, jste si utvoril:

    Záber Zelezného unylého úsmevu nad Bohryovou to dokazoval.

    ?!

    Je to pravda a pokud ano, co to vypovídá o cem? Ze se v CR vyspí jakákoliv zamestnankyne s šéfem? Ze snad Zeleznému, který prece nemuze být úplne bez inteligence, vubec nejde o to, co má zena, kterou si namlouvá, v hlave? (on není zenatý?)

    Odpustte, ale vase uvahy dosvedcuji, ze jste jako moucha sedl autorovi clanku na lep.

    Protoze to neni podstatne pro to co chci rict dale, nebudu uz rozebirat pokracovani vasi reakce, ackoliv i to je vhodnym kaminkem v mozaice cehosi: Bohryová predcítala Televizní noviny Zelezného nové Novy jak prvnácek v prvních podzimních hodinách nad slabikárem. Její intonace i prerekávání byly pozoruhodné, stejne tak úvody, které ke zprávám prednášela, a které si pravdepodobne napsala sama. Ta úroven.... Ono to skutecne nikomu nevadí? Všechno je dovoleno?

    Nahodou jsem si to vikendove cislo Blesku mohl prohlednout a tu zpravu chapu jako mystifikaci. Pravdepodobne motivovanou snahou posilit "hvezdnou zari" pani Bohryove klasickou metodou - spojenim s jinou znamou osobou.

    Ostatne, prave a predevsim prvni stranky bulvarnich deniku mivaji mystifikacni charakter. Jejich cilem totiz neni informovat, ale upoutat pozornost "ctenare", a motivovat ho ke koupi a pote k listovani strankami plnymi reklam. Vsak take prochazeni bulvarnich novin se spise nez pomale prochazce galerii podoba projizdce po silnici lemovane billboardy.

    Na zprave jako byla tato pritom ziskaji vsichni zucastneni:

  • Autor je rad, ze dostane tucny honorar za clanek na titulni strance
  • Vydavatel je rad, ze ma nekonfilktni a aktualni tema, ktere prodava
  • Zelezny je rad, ze se o nem mluvi
  • Bohryova je rada ze je spojovana se slavnym a bohatym, byt kontroverznim clovekem, navic svym sefem a mozna vzorem
  • Ctenari jsou radi, ze "vedi"
  • Inzerent je rad ze ctenari shledli i jeho reklamu
  • Navic, jako vedlejsi ale zadouci efekt, je posilovana popularita pani Bohryove

    Popularni osoby, tzv. hvezdy, jsou totiz pro popularni kulturu nezbytne, a ti, kdo ji vytvareji, jich nikdy nemaji dost a nevynechaji jedinou prilezitost k tomu, aby rozsirili jejich pocet- a tak i snizili pravdepodobnost, ze neboudou mit lakavy obsah svych periodik. Zajem o jine lidi potazmo o spolecenstvi je totiz u cloveka vyznamny a rad si ho uspokojuje. Zalezi ale na intelektu pozorovatele, co ho na okoli zajima. Zda napr. sexualni zivot nejake osobz nebo naopak jeji prinos pro spolecnost. Zda jednotlivosti- senzace nebo naopak trendy.

    Ale teprve ted se konecne dostavam k jadru veci.

    Opakovane me udivuje, ze rada lidi v mem okoli stale nepochopila princip fungovani medialni branze. Totiz to, ze jejich hlavnim smyslem neni sluzba verejnosti, ale vytvareni zisku. A ten prichazi s reklamou. Uz desitky let jsou totiz prijmy z ni vyssi nez z prodeje vytisku a nektera media jsou dokonce zadarmo jen proto, ze jejich sireni je financovano reklamou.

    Mimochodem, lide svázaní s médii argumentují ve snaze vysvetlit v diskusich o jejich prospesnosti tim, ze media hlidaji dodrzovani svobody a zneuzivani pravomoci. Uznavam, ze investigativni novinar je cimsi jako hlidacim psem a podporuji ho v tom. Ale zaroven si uvedomuji i jeho roli psiho zapasnika, ktery v ringu upoutava pozornost divaku svoji bojovnosti- a zaroven ji pritahuje i na reklamy nalepene na stenach ringu, ve kterem bojuje svuj zapas na zivot a na smrt.

    Tak se dostavam k druhe myslence, ktera me casto napada pri cteni stiznosti ctenaru i autora Blistu na uroven medií v Česku.

    Princip fungovani media je v tom, ze je zamereno na specifikovanou cilovou skupinu, jejiz zajmy urcuji strukturu tohoto media a zpravy v nem jsou formulovany tak, aby tomu tato skupina rozumela. Cilem je pritahnout pozornost ctenare - a predlozit mu reklamu.

    Cim vice se mi podari prithanout clenu cilove skupiny ke shlednuti reklamy, tim vetsi odmenu dostanu. Proc to tak polopatisticky vysvetluji?

    To aby bylo konecne jasno, proc nemuzeme, my, pravidelni ctenari Blistů od popularnich medii cekat uspokojeni naseho hladu po informacich uvadenych v souvislostech- nebo po novych informacich.

    Cilova skupina, pro kterou jsou tato periodika urcena, se citi byt poucena tim, co my uz davno zname nebo nas nezajima, a bavena tim, co nas uz nudi, nebo to povazujeme za nevkusne.

    Bohuzel je nas malo, coz umocneno tim, ze mluvime exotickym jazykem znamena, ze se specializace na nas nevyplaci ani vyrobcum a inzerentum, a tedy ani medialni branzi. A tak jsme odkazani na cizojazycna media, v lepsim pripade na drahe individualni sluzby nebo na svepomoc. Meli bychom to uz konecne pochopit a ne si na to stale stezovat.

    Pomuzu si analogii: Pokud rad a dobre jim a nikdo mi neuvari, a ani ja sam si neuvarim, musim alespon venovat energii na vyhledani slusnych restauraci a nechat si to i neco stat. Nema smysl, chodit si do levne hospody stezovat na to, ze tam maji spinavy talir, neuctivou obsluhu a na jidelnim listku jenom gulas. Nema smysl usilovat o uzavreni takove hospody. Co ale smysl ma, to je vytvareni alternativy a jeji udrzovani pri zivote. At uz je tou alternativou slusna restaurace, nebo zajimave periodikum.

    Marek Houša

    Poznámka JČ: Marek Houša tady hlásá něco velmi podobného filozofii Jana Jiráka, předsedy Rady České televize, tkerý taky prohlašuje, že média ztratila schopnost komunikace a musíme znovu začít se samizdatem. Není to pravda. V jiných zemích to tak nefunguje. Situace tak jen vypadá z českého úhlu pohledu, protože tam se za posledních deset let média vyvinula velmi nepříznivě. Je jasné i to, že by v ČR jistě bylo dostatečné publikum pro inteligentní televizní zpravodajství i dobré noviny. Na Západě kromě toho totiž existuje cílené zaměřování "výrobků" na přesně vybrané, i menší skupiny obyvatelstva - je to obdoba oné "creditworthiness" - britská "Pražská energetika" neobtěžuje nedůvěrou zákazníka, o němž má v počítači informaci, že své účty za elektřinu platí léta pravidelně a včas. Podniky se na Západě v daleko silnější a inteligentnější konkurenci často snaží nejen vydělat co nejvíc peněž, ale i výrazně soutěžit v oblasti kvality. Deniky jako Guardian, Independent, Times, Financial Times, týdeníky Economist, Spectator, ale i třeba Private Eye, a mnohé další (Science, News Scientist, Nature, v Americe New Yorker, New York Review of Books, London Review of Books, The Atlantic Review, the Wall Street Journal) mají vysoký náklad a naprosto nejsou jen prostorem pro zveřejňování reklamy a už vůbec nejsou prostorem pro manipulaci a mystifikaci čtenářů. Redaktoři a editoři těchto listů by se vám vysmáli.



  • |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|