K diskusi o změně ústavy
V nedávné době probíhala v českých mediích diskuse na téma změny ústavy, vyvolaná snahou vládních
stran o změnu volebního systému a omezení pravomocí presidenta. Jde o velmi průhledné účelové
návrhy, motivované snahou o pevnější zajištění pozic, zakopání se v takto opevněných zákopech a
pokud možno nejdelší setrvání u moci.
Domnívám se, že česká ústava sice nutně potřebuje úpravu, nikoli však tohoto druhu. Příznačné pro
české politiky je to, že se nezabývají návrhy na skutečně podstatné věci.
Především je nutno stylizovat ústavu tak, aby se neodkazovala na jiné dokumenty. Ústava je
základním zákonem a jakékoliv odkazy na jiné zákony v ní nemají místo. Zkuste si spočítat,
kolikrát se v současném textu vyskytují fráze "podrobnosti stanoví zákon", "bude upraveno
zákonem", "zákon stanoví" atd. Jenom výraz "stanoví zákon" se v textu nachází 11 x.
Takovéto odkazy jsou zcela zbytečné - nic neřeší a jsou pouhým alibismem. Navíc se tak
dochází k úplným absurdnostem hodným Kocourkova - viz článek 52: "K platnosti zákona je
třeba, aby byl vyhlášen. Způsob vyhlášení stanoví zákon." Předchozí věta silně připomíná
povídkovou sentenci Jaroslava Haška "Solnohrad je hlavní město Solnohrad". Na téma ústavy
jsem četl velmi dobrou úvahu, která rovněž zdůrazňovala nutnost jejího obecného zakotvení v
myslích občanů podobně, jako se to děje v USA - tam se ústava vyučuje na základních
školách. Obávám se, že ústava ČR tak, jak je nyní koncipována, by spíše našim dětem mohla
způsobit trvalou újmu na duševním zdraví.
Dále by mělo dojít ke úplnému oddělení tří základních složek moci (zákonodárné, soudní a
výkonné) tak, aby se vyloučily možné střety zájmů. To znamená, že nadále by nemělo být
umožněno, aby jedna osoba vykonávala jak funkci zákonodárnou (jako člen parlamentu /
senátu) a zároveň zastupovala moc výkonnou (jako člen vlády - předseda / místopředseda /
ministr).
Na závěr si nemohu odpustit citovat 2. odstavec článku 2: "Ústavní zákon může stanovit, kdy lid
vykonává státní moc přímo." Tady je nutno podtrhnout slovo "může" - to znamená, že nemusí.
Vzpomeňte si, jak dlouho trvá boj o referendum - kolikrát od vzniku ústavy v roce 1992 byl podán
návrh zákona o referendu. Až doposud byl vždy zablokován, především poslanci z řad ODS. Troufám si
tvrdit, že tato strana a především její předseda pan Václav Klaus jsou v současné podobě hlavní
překážkou jakýchkoliv dalších změn k lepšímu.
Páně Kudláčkova nabídnutá částka 5 milionů korun je ještě velmi mírným stimulem - škody způsobené
výše jmenovaným panem předsedou ODS ať už přímo (to znamená tím, jak jednal) nebo nepřímo (to jest
že nejednal, když měl jednat) již mnohonásobně přesáhly sumu pěti milionů korun.