Co číst ze současné české literatury
Česká polistopadová próza
V devadesátých létech se u některých literárních odborníků
objevuje a sílí skepse vůči možnosti napsat literární dějiny,
která je doprovázena i pochybnostmi, zda vůbec je něco takového
nutné a potřebné. V podobném duchu bývají zpochybňovány pokusy
o jakékoliv obsáhlejší pohledy na literární dění a jeho výsledky,
zejména když u takovýchto pokusů šíří záběru nebo aktuálností
látky narůstá počet nepřesností a zvětšuje se míra zjednodušení.
Nejednou lze hovořit až o jisté averzi k jakýmkoliv literárním
přehledům.
Existuje ovšem také nemálo těch, kteří pokud možno přehledně
uspořádané sumáře informací vítají a také vyžadují. Což platí
především o učitelích, knihovnících, do jisté míry
i o studentech. Rozhodně to však neznamená, že podobné materiály
by jim měly suplovat přímé setkání s uměleckými díly. Spíše
naopak, poskytnutá pomoc při orientaci v nepřeberném množství
titulů by měla ony zmíněné (ale samozřejmě i jiné) zájemce
o literaturu přivádět k četbě konkrétních textů, případně jim
nabízet (nikoli vnucovat) možné interpretace, inspirovat
k důkladnějšímu přemýšlení nad tvorbou jednotlivých autorů, ale
i nad dobovými trendy a problémy. Z přesvědčení, že tyto záměry
(či potřeby) jsou oprávněné a tvoří přirozenou součást
vícevrstevnaté literární apercepce a reflexe, vyrůstá i pojetí
a obsah předkládané publikace.
Spojení tří proudů
Po listopadu 1989 se v české literatuře slévají dosavadní tři
proudy české literatury (oficiálně vydávaný, samizdatově šířený
a exilový). Vzniká také mnoho nových nakladatelství (v první
polovině devadesátých let zhruba tři tisíce), která se většinou
předhánějí ve vydávání dříve proskribovaných titulů. Počáteční
čtenářský zájem o tyto knihy ovšem poměrně brzo upadá (viz
zahlcení trhu publikacemi Ivana Klímy, na knihkupeckých pultech
zůstávají ležet i osobité memoáry Bohumila Hrabala atp.).
Mezi
nově vzniklými nakladatelstvími je dokonce nemálo takových, které
mají jediný cíl: vydat nakladateli jeho vlastní text (-y),
popřípadě takto pomoci některému z kamarádů. Dosažení zmíněné
mety však obvykle znamená vyčerpání prostředků i motivace
a vzniká poměrně početná řada "nakladatelství jedné knihy".
Mezi
zaniklými podniky se poněkud překvapivě ocitají i renomované
firmy jako např. Odeon nebo Český (dříve Československý)
spisovatel. Na profilaci českého knižního trhu se kromě přeživší
Mladé fronty podílejí největší měrou nové (či obnovené)
nakladatelské domy: Atlantis, Host, Hynek, Petrov, Torst,
Votobia, Ivo Železný...
Objevují se i pokusy vydávat knihy pod hlavičkou dřívějších
samizdatových edicí (Česká expedice) nebo převést ze zahraničí
nakladatelství exilová (Rozmluvy), ale z těchto tranformovaných
či transponovaných podniků uspěla (a to pouze dočasně) vpodstatě
jen Pražská imaginace vedená Václavem Kadlecem, který v první
polovině devadesátých let umožnil vstup do české literatury mnoha
dosud neznámým autorům (např. Petru Borkovcovi či Jiřímu
Drašnarovi) a hlavně se zasloužil o vydání Sebraných spisů
Bohumila Hrabala.
Literární záplavu zprostředkovávanou vydavateli počátkem
devadesátých let nestačí beze zbytku absorbovat ani literární
kritici a historici. Přesto jsou poměrně brzy vydávány publikace
snažící se o zmapování tzv. bílých míst, popř. o korekci
ideologicky motivovaných zkreslení literární historie (Aleš
Haman, Česká literatura po roce 1945 z ptačí perspektivy, 1990;
kol. autorů: Česká a slovenská literatura v exilu a samizdatu,
1990; Jan Čulík, Knihy za ohradou, 1991 atd.). Logicky však jde
o práce zaměřené spíše retrospektivně.
Při uvažování nad aktuální situací, při analýze polistopadového
dění v literatuře přichází Pavel Janoušek nejprve s tezí
o pomyslném literárním time-outu, zapříčiněném právě rozdělením
literatury do tří větví a s tím spojeným zhroucením literární
tradice. Jako druhou příčinu onoho oddechového času Janoušek
identifikuje neexistenci, neustálenost hodnotových kritérií.
(1990)
Spisovatel Jiří Kratochvil pak vítá Obnovení chaosu v české
literatuře, přičemž připomíná, že nastolení svobody doprovází
proměna knihy z téměř kultovního předmětu ve zboží. Nové poměry
podle něj znamenají konec epochy "zastydlého" obrozenského
přesvědčení o celospolečenském poslání literatury, které J.
Kratochvil přiznává pouze schopnost ostrého individuálního
vědomí, vnímání lidské skutečnosti jako nepřetržité "mezní
situace". Chaos přitom nechápe jen jako zmatek, ale také jako
počátek něčeho nového. Za perspektivní považuje část autorů
z mladé a střední generace nahrazující mýty kolektivní mýty
individuálními, oceňuje tvůrce přiklánějící se k artistní
i artificiální literatuře, k hravosti, k mystifikaci. (1992)
Milan Jungmann poté ale oprávněně připomněl, že společenská
(politická) angažovanost slovesného umění není jenom naším
národním prokletím, ale je naprosto běžná i u literatur velkých
národů, nepoznamenaných obrozenskými komplexy. Podle Jungmanna
není funkce estetická s úlohami mimouměleckými v nesmiřitelném
rozporu, nýbrž se spíše navzájem podmiňují nebo umocňují. (1993)
Literatura vskutku byla, je a podle všeho i bude politikum. Někdy
významnější, jindy méně důležité - což asi platí v současné době
u nás. Za jeden z projevů menší společenské rezonance literaruty
v devadesátých letech lze považovat i klesající zájem o literární
časopisy. Právě v daném kontextu se zřejmě nejvíce projevuje
paradoxní skutečnost, že slovo po listopadu hodně získalo (téměř
neomezenou svobodu), ale také nemálo ztratilo (na váze, na
významu). Jinak vyjádřeno: může se psát téměř vše a všude, ovšem
s vědomím minimálního ohlasu napsaného či proneseného;
samozřejmou výjimkou jsou masmediálně forsírované politické nebo
reklamní slogany.
Další ze specifických rysů literární situace prvních
polistopadových let vyjadřuje Vladimír Novotný jejím přirovnáním
k muzeu, kde živoucí proces a jeho konkrétní rezultáty zastupují
díla vpodstatě antikvární povahy, napsaná před čtyřiceti i více
lety. (1995: 2)
S připomenutým názorem Novotného do jisté míry
souzní i Janouškův postřeh, že proskribovaná literární minulost
nás zaplavuje jako výprodej na bazaru. (1990) Zmíněná muzeální
(či bazarová) atmosféra se pak projevuje především v dobovém
oceňování (v některých případech až sakralizaci) autenticity, za
jejíž prvotní nositele jsou uznávány především deníkové
a memoárové žánrové mutace. Což vlastně není nic jiného než
oživování a nové uplatňování názorů prezentovaných Janem Lopatkou
už v šedesátých letech. (Redakce Literárních novin dokonce
iniciovala a v letech 1993--5 publikovala jakýsi kolektivní
deníkový seriál, složený z deníkových zápisků více než dvou
desítek domácích i zahraničních spisovatelů.)
Obavy, že by tento dominantní trend mohl zcela potlačit ostatní
tvůrčí tendence, poetiky či dokonce zbrzdit nástup začínajících
autorů nebo nové generace, se naštěstí nepotvrzují. Poměrně záhy
se třeba ukazuje, že vychází snad ještě více prvotin než kdykoliv
dříve, pouze se obtížněji dostávají ke čtenářům a často jediným
kritickým ohlasem, kterého se dočkaly, bylo pár řádků
v kontroverzním (nicméně záslužném) cyklu Ivana Wernische Knihy,
které zbyly (Literární noviny 1995--8). Postavení začínajících
básníků zanedlouho pozitivně ovlivňuje skutečnost, že na vydávání
a reflektování jejich tvorby se víceméně specializují některá
nakladatelství (Host, Protis, Velarium...) i časopisy (Host,
Obratník, Weles...).
Novým poetům i prozaikům je od druhé
poloviny devadesátých let věnována edice NEW LINE nakladatelství
Petrov, přibližně ve stejný čas začíná nakladatelství Hynek
představovat v edici NEON debutující nebo méně známé prozatéry.
S novými texty přicházejí i renomovaní tvůrci a množství těchto
prací (a hlavně nesporné kvality některých z nich) také
přispívají ke konstituování vědomí, že poslední dekáda dvacátého
století nebude v české literatuře pouze ve znamení inventarizace,
rehabilitací a přehodnocování děl z dřívějších časů, popřípadě
nebude patřit jenom jejich ohlasům.
Následující stránky se tedy pokusí přiblížit, co nového se
objevilo během uplynulého desetiletí na pomyslné mapě české
prózy, přičemž texty vydané před rokem 1990 (byť v samizdatových
edicích či exilových nakladatelstvích) budou připomínány pouze,
vyžádá-li si to logika a přehlednost výkladu (také z toho důvodu,
že podrobněji se jimi zabývají mj. už příručky zmíněné v úvodu).
Deníky a memoáry
Jednou z nejvýraznějších tendencí české literatury devadesátých
let je bezpochyby konjunktura memoárové a deníkové literatury,
rezonující do jisté míry s celosvětovým rozmachem non-fiction
literatury. Za hlavní příčinu uvedené konjunktury nicméně v našem
kontextu lze považovat potřebu zejm. disidentských a exilových
tvůrců konfrontovat osobní zkušenost s "normalizačně"
propagandistickým viděním a interpretací skutečnosti. Patrně
nejznámější se v dané souvislosti staly Paměti 1--3 (1992--4)
Václava Černého (1905--1987), které svůj věhlas získávaly pod
různými názvy a v rozličných samizdatových i exilových podobách
už od roku 1970, kdy byl nakladatelstvím Československý
spisovatel vytištěn, ale už nedistribuován jejich první svazek.
Za nejzajímavější knihu roku 1992 byl v tradiční vánoční anketě
Lidových novin označen výbor z deníků Jana Zábrany (1931--1984)
Celý život 1, 2 (1992, 1993). Výčet publikovaných vzpomínek
a deníků autorů živých či už zemřelých by byl vskutku dlouhý
a mohl by obsahovat také jména I. Diviše, B. Fučíka, B.
Grögerové, J. Hiršala, I. Jelínka, A. C. Nora, K. Ptáčníka, J.
Putíka, ad.
Na zmíněných publikacích Černého i Zábranových lze ale
přesvědčivě demonstrovat také jisté limity a problémy tohoto typu
textů. Má-li být totiž jejich největší předností autenticita
(čili pravost, hodnověrnost), pak je tato kvalita výrazně
relativizována v případě Černého silně subjektivním, místy až
intolerantním hodnocením osob i událostí - polemické ohlasy na
jeho soudy přinesly například Paměti V. Černého v kritickém
zrcadle exilu a disentu (1983--1989) (příloha časopisu Tvar
1995, č. 6) či publikace Halasové (1989 smz, 1992) od Jaromíra
Hořce. Nekompromisně se o svém okolí vyjadřoval v deníkových
zápiscích rovněž Jan Zábrana, leč některé z nich ve vydaných
svazcích chybějí a to bez dostatečného editorského vysvětlení,
které a proč, což zákonitě plodí dohady a zpochybňuje onu tolik
ceněnou autenticitu...
Konjunktura deníkových a memoárových forem je doprovázena
i transpozicí postupů a prostředků z této oblasti do běžnějších
prozaických útvarů, jako třeba v životopisné trilogii Bohumila
Hrabala (1914--1997) Proluky (1986 ex, 1991), Svatby v domě
(1987 ex, 1991), Vita nuova (1987 ex, 1991). Jeden
z nejvýznamnějších představitelů české literatury potvrdil
i počátkem devadesátých let permanetně provokativní ladění své
tvorby tzv. dopisy Dubence. Sám je označoval za hovorovou
publicistiku a svérázně v nich zprostředkovával i komentoval
zážitky jak privátní, tak události obecněji reflektované -- viz
Listopadový uragán (1990), Ponorné říčky (1990), Růžový kavalír
(1991), Aurora na mělčině (1992).
Z napětí mezi dokumentárním charakterem deníků a fabulované prózy
programově těží Ludvík Vaculík (1926). Jeho kniha Jak se dělá
chlapec (1993), románová replika prózy Lenky Procházkové (1951)
Smolná kniha (1989 smz, 1991 ex, 1992), většinu čtenářů zpočátku
asi překvapila otevřeností v líčení erotických scén. Se stejnou
otevřeností však spisovatel odhaluje emoce a myšlenky stárnoucího
muže, traumatizovaného vědomím, že před turbulencemi lásky,
žárlivosti a nenávisti ho neuchrání ani pokročilý věk,
a upínajícího se posléze k předávání životních zkušeností,
osobního poznání malému synovi. Právě tyto pasáže reflektující
jedinečnou situaci, kdy se vypravěč při otcovském formování syna
snaží uplatnit moudrost, trpělivost a nadhled dědů, patří
k nejsilnějším místům knihy.
Jako jistá literární pikantnost byla vnímána skutečnost, že
spisovatelova manželka Madla Vaculíková (1925) zveřejnila vlastní
pohled na některé z inkriminovaných událostí a dějů
v epistolárním svazku Drahý pane Kolář (1994), který dokonce
získal výroční nakladatelskou cenu Mladé fronty.
Mozaiku z osobních vzpomínek, korespondence, portrétních skic či
postřehů ze zákulisí polistopadové politiky složila ve svém
Památníku (1994) Eva Kantůrková (1930). Ambiciozní pokus
o osobitý aktuální dokument s místy kontroverzním hodnocením
nových poměrů i nových mocných však poněkud poznamenal zřejmě
nedostatek času k jeho finální precizaci.
Geneze Vaculíkova olbřímího souboru Milí spolužáci! (1995),
komentovaných deníkových zápisků z dětských až studentských let,
prokládaných rovněž dopisy a různými materiály, byla z podstaty
věci naopak dlouhodobá. Spisovatelův rozhovor se sebou samým přes
časovou hráz lze považovat vlastně za extrémní prověrku výpovědní
hodnoty a poutavosti dokumentu, jinými slovy za další
z problematických krajností sledované tvůrčí tendence,
upřednostňující autenticitu a autopsii.
Dlužno dodat, že běžný čtenář dával a dává přednost vzpomínkám či
deníkovým zápiskům nejrůznějších herců, zpěváků či sportovců,
kteří zpravidla s pomocí stylistického pomocníka ("duchaře")
významně přispěli k oprávněnosti úvah o hypertrofii memoárových
a deníkových textů v současné české literatuře.
K nejpopulárnějším hereckým vzpomínkám patří Dr(o)bečky
z půjčovny duší (1995) Vlastimila Brodského (1920) a série Sovák.
Dík za váš smích! aneb Já a moje trosky (1993), Sovák podruhé.
Smích léčí aneb Neberte se tak vážně! (1993)... od Jiřího Sováka
(1920) a Slávky Kopecké (1945), která se také podílela v roli
"duchaře" na publikaci Brodského. Po zveřejnění knihy Igora
Chauna (1963) nazvané Deník aneb Smrt režiséra (1995), v níž se
mladý režisér pokouší o jakousi prozaickou obdobu některých svých
provokujících a svérázných filmových dokumentů - čili směřuje
k samé hranici spontánního bezprostředního záznamu prožívaného,
se objevily i hlasy varující před nebezpečím bezhraničné
rozpínavosti exhibicionismu a nevkusu.
Do vysoce stylizovaného hávu oděl autopsii další režisér,
prosadivší se v polistopadových letech - tentokrát ovšem
divadelník s vlastní poměrně bohatou dramatickou tvorbou.
Ozvláštňující gesto Jana Antonína Pitínského (vl. jm. Zdeněk
Petrželka, 1955) v prózách Praha. Intimní deník hrdiny (1993)
a Wolker a Bezruč (1995) spočívá v uplatnění výrazně
archaizovaného jazyka nebo v přenesení reálných prožitků do
fantaskních souvislostí i kulis a není prosto parodického
a ironizujícího záměru. Podobně jako napsání mystifikační
autobiografie Rok čtyřiadvacet (1995), jejímž autorem je v Paříži
žijící básník a překladatel Patrik Ouředník (1957).
Fantaskní (imaginativní) prózy
Ve svém zamyšlení nad českou beletrií 1990--5 Aleš Haman
konstatoval:"Příznačné pro prózu první poloviny devadesátých let
bylo tedy rozdělení do dvou hlavních linií: jedna směřovala
k autenticitě, k bezprostřednímu vyjádření holého existenciálního
uplývání, k demystifikaci všech iluzí a k demytizaci všech
ideálů, které by mohly vytvořit záchytný bod v proudu času;
druhou linii tvořily prózy sázející na rozbití příběhu cestou
rafinované hry představových asociací a prolínání fantaskních
vizí a reálných představ." (1995)
A. Haman se několikrát k této
myšlence vrátil (1996a, b, c) a při jednom z těchto návratů určil
i společného jmenovatele uvedených dvou trendů: "Autentizace
a fantasknost současné české prózy jsou dva póly téže emancipační
touhy tvůrčí osobnosti po svobodě." (1996a) Společného mají ony
dva na první pohled zcela zjevné a snadno rozlišitelné póly české
prózy devadesátých let přece jen více (iniciační roli v daných
souvislostech nepopiratelně sehrál Vaculíkův synkretický román
Český snář: Sny roku 1979 (1981 smz, 1983 ex, 1990), ale pokusme
se nejprve identifikovat, co pojí právě texty označované za
fantaskní, imaginativní či metafyzické.
(Někdy také postmoderní,
ale tento termín, třebaže v mnoha případech asi nejadekvátnější,
se módním i nepoučeným nadužíváním stal příliš vágním a získal
lehce pejorativní nádech.) Vzhledem k tomu, že zmiňovaná touha
tvůrčí osobnosti po svobodě, po svobodném vyjadřování je v této
linii zjevována jakoby manifestačněji, okázaleji, může do jisté
míry překvapit, jak často se opakují některé motivy, myšlenky,
prostředky a postupy v knihách Michala Ajvaze (1949), Daniely
Hodrové (1946), Martina Komárka (1961), Jiřího Kratochvila
(1940), Jana Křesadla (1926--1995), Karla Miloty (1937), Petra
Rákose (1956--1994), Jáchyma Topola (1962), ale i Alexandry
Berkové (1949), Zuzany Brabcové (1959), Sylvie Richterové
(1945), Václava Vokolka (1947) ad.
Značná část próz uvedených autorů je spojena s chronotopem
velkoměsta, nejčastěji Prahy, která nabízí přemíru bizarních
prostorů, tajemných zákoutí, sklepení a chodeb, často se měnících
v labyrint. V těchto prostředích zjitřujících odedávna
obrazotvornost získávají projevy moderní civilizace (reklamy
všeho druhu, počítačové hry, masmediální prostředky...) mytické
dispozice, spoluvytvářejí novodobou mytologii. Velmi příznačná je
v tomto směru trilogie Daniely Hodrové Trýznivé město (Podobojí,
1991; Kukly, 1991; Théta, 1992) včetně následujícího románu
Perunův den (1994). Jiří Pechar přesně identifikoval příbuznost
autorského konceptu pražské literární vědkyně s tvůrčím programem
představitele francouzského nového románu Alaina Robbe-Grilleta:
"Označeny v plném světle jako stereotypy, tyto obrazy nebudou už
fungovat jako pasti, jakmile budou takto přejaty živoucí
promluvou, která zůstává jediným prostorem mé svobody. O tomto
městě, které mě drtilo, nyní vím, že je imaginární; a když takto
odmítnu podrobovat se zcizujícímu vlivu jeho nátlaků, jeho
strachů, jeho fantazií, chci je naopak znovuobsadit vlastní
imaginací." (Citováno podle Pechar: 1996)
Autorská imaginace pak umožňuje za tajemnými, nicméně reálnými
místy nalézat prostory nové, obývané záhadnými bytostmi, nebo
setkávat se v pražských ulicích se zámořskými parníky, parními
sáněmi s varhanami, střetávat se s obrovskými škeblemi, ještěry,
zvířaty skutečnými i zcela vymyšlenými, tak jako se to stává
postavám v prózách estetika a časopiseckého redaktora Michala
Ajvaze (Návrat starého varana, 1991; Druhé město, 1993; Tyrkysový
orel, 1997). Zvířata, zvířecí motivy či alepoň postavy se
zvířecími jmény (obvykle se symbolickou či metaforickou funkcí)
jsou frekventovanou součástí také próz Daniely Hodrové, Alexandry
Berkové (Magorie, 1991), Jana Křesadla (Girgal, 1991), Pavla
Řezníčka (Zvířata, 1993) i Jiřího Kratochvila (Medvědí román,
1988 smz, 1990; Uprostřed nocí zpěv, 1992; Avion,1995; Siamský
příběh, 1996; Nesmrtelný příběh, 1997).
Postmoderní románovou bajkou debutoval pražský psychiatr Petr
Rákos. Jeho jazykově, stylisticky i makrokompozičně vynalézavá
próza Korvína čili Kniha o havranech (1993) předkládá
fragmentární a fantaskní obraz historie Havranlandu (včetně
individuálních osudů jejích některých obyvatel), která pitoreskně
a ironicky zrcadlí dění a zvyklosti obvyklé v lidské společnosti.
Byl-li zmíněn Jiří Kratochvil, nutno zdůraznit, že jeho román
Avion lze číst též jako nesoustavný průvodce urbanistickými či
architektonickými pozoruhodnostmi města Brna (svébytný pražský
prozaický bedekr zase napsala Daniela Hodrová: Město vidím...,
1992). Kompozice samotného Kratochvilova textu se rovněž snaží
simulovat architektonické řešení brněnského hotelu Avion (úzký,
ale hluboký, maximální koncentrace funkcí na malém prostoru,
nečekané průhledy a spojení prostorů...).
Jiří Kratochvil patří také mezi ty spisovatele, kteří zdánlivě
rezignovali na příběh, kteří jej rozbíjejí a upozaďují. Ve
skutečnosti jde o velmi nadaného vypravěče, který vnímateli pouze
soustavně ztěžuje percepci epické linie, aby aktivoval jeho
vnímání a zefektivnil tak konečný účinek sdělení. Tvůrce pak
často atakuje čtenáře prostřednictvím oslovení parodujícím
červenou knihovnu: v Avionu se nejednou obrací na "milé", ale
také "mrchožravé" čtenářky, před kterými "my váš vypravěč,
klečíme teď," a které jsou například upozorňovány, co není třeba
si pamatovat, jelikož to už nebude mít v příběhu roli.
V případě Kratochvila a jemu příbuzných tvůrců je důležitý nejen
rafinovaný způsob podání příběhu, ale i povaha příběhu, jeho
"etymologický" původ. Zdroj je podle Kratochvila stejný jako u
"bájí, legend, pohádek, zkazek" (1998), čili "hlubiny
kolektivního nevědomí". (1997) Z tohoto zdroje snad nejzřetelněji
čerpal prozaický cyklus Václava Vokolka Triptych (1995),
travestující a variující starověké mýty. Daniela Hodrová
v souvislosti s danou tvůrčí orientací a inspirací hovoří
o "mytických příbězích v nás" (citováno podle Kratochvil 1998:
10) - o archetypech, z nichž vznikají přirozené zákony a etická
pravidla, s nimiž však už každý nakládá podle svého. Zacílení na
individuální morálku snad nejzřetelněji prozrazuje poměrně časté
využívání základního pohádkového principu: souboje dobra se zlem,
včetně vítězství dobra (byť jen latentního), jak dokládají
například prózy Jáchyma Topola Sestra (1994) a Anděl (1995) nebo
Mefitis (1996) od Martina Komárka. Dalším projevem této etické
orientace je aktualizace klasických moralistních žánrů, jako je
bajka či alegorie (viz už vzpomínanou Rákosovu Korvínu nebo
Berkové Magorii), u nichž možno znovu (a ne naposledy)
připomenout četný výskyt zvířat, animálních motivů v prózách
sledované fantaskní, metafyzické linie.
Jedním z nejčastějších prostředků výše zmíněného tříštění epické
posloupnosti představují úvahy, pro které je charakteristická
hlavně snaha prezentovat zcela nečekané ideje, šokující
reinterpretace tradičních příběhů a legend. Za příklad tu může
posloužit scifistické pojetí Mesiášova návratu na zemi
v Komárkově novele Mefitis nebo apokryfní Utrpení oddaného
Všiváka (1993) od Alexandry Berkové. Neobvyklí bývají také
nositelé ("původci") oněch provokujících myšlenek - připomenout
lze třeba klokana z Ajvazova Návratu starého varana,
provádějícího během letu na lyžích brilantní strukturní rozbor
autorova psaní.
Zprostředkování reflexí ale přece jen připadá nejčastěji
vypravěčům. Ovšem nejen to. Vypravěč (nezřídka vybavený
autobiografickými rysy) ostentativně zaujímá centrální pozici,
funguje jako verifikátor a "svorník", "váže celou konstrukci"
(Karel Milota, Ďáblův dům, 1994). Demiurgovská podstata se
projevuje i v pojímání ostatních postav jako jím ovládaných
loutek (Daniela Hodrová, Théta) nebo v nabízení různých řešení
příběhu (Jiří Kratochvil, Medvědí román, Avion). Výsostná
vypravěčská pozice pak dovoluje rozehrávat i mnohé hry, a to
v různých úrovních a podobách: jazykové, kompoziční, fabulační,
sémantické... Hru se čtenářem, s postavami, s vlastními i cizími
texty, s tradicí, s časem.
K těm nejvyzývavějším patří hra (spíše zápas) se smrtí. Slovesná
čarodějka Daniela Hodrová ji ve své trilogii Trýznivé město
všelijak zaříkává, postavy volně přecházejí hranici mezi bytím
a nebytím, mrtví komunikují s živými, autorka jako by čtenářům
chtěla vsugerovat, že smrt je možné pokořit. Otevřený souboj se
smrtí podstupují protagonisté knih Martina Komárka (Dřevěná
panenka, 1990; Mefitis; Králíček vám dodá lesku, 1998). I když je
výsledek těchto střetnutí přes všechny tajné naděje a co kdyby,
které v sobě skrýváme, dopředu jasný, je zřejmé, že se někteří
naši spisovatelé přihlásili skrze své postavy
k hellerovsko-yossarianovskému rozhodnutí stát se nesmrtelným,
nebo alespoň zemřít při pokusu této mety dosáhnout.
Ústřední postavení narátora, zdůrazněná reflexivnost a hravost se
projevují rovněž zvýšenou frekvencí "psaní o psaní",
interpretování vlastních textů, citování, parafrázování či jiného
připomínání děl dalších autorů. V Thétě, Medvědím románu, Avionu,
Druhém městě, Ďáblově domě aj. tak patří k základním postupy
odborně označované jako metatextovost, autohermeneutika
a intertextualita. Daniela Hodrová v dané souvislosti
poznamenává: "Syžetovou událost už často netvoří kolize postavy
s jejím obrazem, ale střetnutí postav (vypravěče) s textem
a textu se sebou samotným." (1994: 157)
A Zbyněk Fišer odhaluje
jeden z dopadů uvedeného počínání: "Metatextové komentáře
a poznámky jsou reflexí textu samotného, jeho vznikání
a zpevňování, jsou jeho zhodnocováním a verifikací z úst autora.
Literární text je těmito poznámkami jakoby zbavován iluzivnosti,
metatextová poznámka zdánlivě odhaluje jeho nahotu. Ve
skutečnosti je zde dílu dodávána hodnota literárnosti, rozumějme:
uměleckosti. Antiiluzivnost se stala estetickou kategorií, resp.
uměleckou hodnotou textu." O pár řádků dále je pak pojmenován
efekt kardinální: "Zároveň ovšem je metatextová distance výrazem
zrelativnění textové skutečnosti, ba výrazem relativizace hodnot
a světa vůbec." (1995: 80) Zvažování způsobu psaní tedy přechází
v tázání se po smyslu psaní a to ústí v otázky nad smyslem
a hodnotami života. (Srovnej s Pechar, Jiří 1996.) Samozřejmě
nejde o nic dosud v literatuře nevídaného či naprosto nového
(podobné rysy uvádí mj. snad každé encyklopedické heslo
o postmoderní literatuře nebo novém románu), ale naléhavost,
zasvěcenost i pronikavost oněch otázek a odpovědí vyplývá
v současném českém literárním prostředí nepochybně také
z množství humanitních odborníků (estetiků, literárních vědců,
kunsthistoriků, literárních redaktorů...), u kterých lze
zaznamenat komplementární vztah mezi profesní reflexí slovesného
umění a vlastní beletristickou tvorbou. (Patří k nim Michal
Ajvaz, Daniela Hodrová, Jiří Kratochvil, Karel Milota, Sylvie
Richterová, Václav Vokolek, ale také nedávno zesnulý Vladimír
Macura.)
S metatextovými pasážemi těsně souvisejí i autohermeneutické
projevy. Takto například prezentuje (samozřejmě skrze vypravěče)
své literární ambice Michal Ajvaz v Návratu starého varana:
"Představoval jsem si, že by to bylo něco mezi Fenomenologií
ducha, Třemi mušketýry a Zpěvy Maldororovými". (1991: 35) V jeho
další knize nazvané Tyrkysový orel zase najdeme přesnou
charakteristiku osobního stylu: "Dílo, které vznikalo,
neopouštělo pevnou formu, necítil potřebu rozbíjet a trýznit
jazyk, jeho dlouhé věty se v modrém světle poklidně rozlévaly do
rozvětvených vedlejších vět a mnohonásobných větných členů jako
oceán do ulic, chodeb a pokojů mořského města, a stejně jako
v mnoha různých zálivech vládl týž rytmus stoupajících
a klesajících vln, zůstávaly vzdálené části dlouhých vět spjaty
jemnými harmoniemi a symetriemi." (1997: 120)
V souvislosti s metatextovostí byla naznačena její přináležitost
ke konstitutivním rysům postmoderny, což platí také
o autohermeneutice a intertextualitě. Postmoderní díla jsou jak
známo charakteristická i svou vícevrstevnatostí, přičemž
odkrývání a "vychutnávání" jednotlivých úrovní závisí do značné
míry na vnímatelově vzdělanosti a sečtělosti. Ta je podmínkou
rezonance intertextuálních spojení a her, protože jiná díla (a to
nejen literární) může autor ve svém textu připomínat zjevnými
citacemi, moty s uvedením pramenů, ale i bez něj (nejednou se
objevují též údaje zavádějící). Běžné jsou více či méně maskované
narážky, parafráze, parodie, už vzpomínané reinterpretace. Pro
Michala Ajvaze jsou typické intertextuální vazby k nejrůznějším
filozofům, Jiří Kratochvil pojal povídkový soubor Má lásko,
Postmoderno (1994) především jako poctu Jorgemu Luisi Borgesovi,
Magorií Alexandry Berkové prolínají Karafiátovi Broučci atp.
Kromě literárních odkazů nalezneme interferenční kontakty
s jinými druhy umění (malířství, hudba, divadlo) v prózách Zuzany
Brabcové, Daniely Hodrové, Jana Křesadla, Karla Miloty, Václava
Vokolka ad.
Případné podezření z křečovitého vyhledávání paralel a totožných
jevů pro účelové ilustrování literárněhistorické konstrukce asi
nejlépe vyvrátí slova jednoho z "postižených": "Nejvýraznější
proud současné české literatury rozhodně není žádnou avantgardou
ani žádným literárním hnutím, ale pozorný čtenář najde nápadné
podobnosti v knihách autorů, kteří by se zuby nehty bránili,
kdyby je chtěl někdo hodit do jednoho pytle." (Jiří Kratochvil
1998: 10) K dosud uvedeným vzájemným příbuznostem a shodám možno
připojit ještě několik dalších příkladů: Zřejmě i blížící se
konec milénia se podepsal na četnosti výskytu motivů apokalypsy
(Daniela Hodrová, Podobojí, Perunův den, Jiří Kratochvil,
Uprostřed nocí zpěv, Zuzana Brabcová, Daleko od stromu 1984 smz,
1987 ex, 1991) a čekání nebo příchodu Vykupitele (Alexandra
Berková, Utrpení oddaného Všiváka, Jáchym Topol, Sestra, Martin
Komárek, Mefitis). V Sestře i v Kratochvilovu Avionu se objevuje
Černá madona, pralesu, džungli je přisuzována důležitá role
v knihách Ajvazových, Topolových, Hodrové, moři opět u Ajvaze,
Hodrové, Brabcové, chaos považují za blahodárný kromě Jiřího
Kratochvila také Michal Ajvaz a Daniela Hodrová...
Nyní už je ovšem na místě otázka, jak to vlastně je s opozicí (či
příbuzností) mezi deníkovou (autenticitní) a fantaskní
(metafyzickou) českou prózou? Rozbory a srovnání vedou ke
zjištění, že je prokazatelně spojuje nejen Hamanem uváděná touha
po tvůrčí svobodě, ale třeba také dominantní role vypravěče
(zapisovatele), potlačování příběhovosti provázené zvýšením
reflexivnosti (případně lyrizace) textu, kumulace otázek
směřujících ke smyslu tvorby i života, antiiluzivní charakter
a moralistní apel, hledání nových možností jazyka i celého
slovesného umění a (možná trochu paradoxně) též vyhrazení velkého
prostoru a pozornosti snům. Naposled jmenovaný rys může posloužit
také jako základ vysvětlení zdánlivě "nepatřičného" prolínání
uvedených linií.
Sen totiž je a zároveň není součástí toho, co se obvykle považuje
za "reálné, autentické žití". Na jedné straně jde o objektivně
doložitelný (vědecky sledovatelný) jev známý z autopsie každému
člověku, na straně druhé jde o vysoce subjektivní, fantazijní,
neuchopitelnou záležitost, často jediné a podvědomé útočiště před
všedními životními starostmi. Nebo také jejich zrcadlo, různě
deformované osobními dispozicemi.
A tak lze váhat, kam vlastně patří, do jaké linie zařadit knihy
S. Richterové, J. A. Pitínského, P. Ouředníka, M. C. Putny aj.
zdůrazňující spjatost s konkrétními prožitky a využívající (byť
někdy pouze částečně) formu deníkových zápisků při současném
evidentním zapojování obrazného a kompozičního (konstrukčního)
tvůrčího potenciálu. Naštěstí literární tvorba, umění není
závislé na podobných klasifikacích a rozvíjí se (či stagnuje)
nezávisle na nich. Avšak pro jejich vnímatele může být prospěšné
vědomí, jak nečekaně blízké a podobné si mohou být záležitosti
prezentované jako protikladné či dokonce soupeřící.
Jestliže už byla připomenuta iniciační role, kterou v daném
kontextu sehrál Vaculíkův Český snář, neměla by být opomenuta
(zejména kvůli dílům vyrovnávajícím se s fenoménem postmoderny)
ani Nesmrtelnost (1993) - vlastně jediná kniha, v níž českému
čtenáři v devadesátých letech představil svou víceméně aktuální
tvorbu Milan Kundera (1929). Opět se potvrdilo, že tento
spisovatel má u nás nadšené obdivovatele i nesmiřitelné odpůrce,
že je věrný tématům obsaženým již ve Směšných láskách a Žertu, že
totéž platí vlastně i o způsobu psaní. Zřetelněji se snad
prohloubila snaha o co nejpřesnější vyjádření myšlenky
a nepochybně ještě vzrostlo architektonické úsilí: v Kunderově
kompozici každý detail musí odpovídat celku, ale stejně důležitá
je i opačná vazba. A v tomto směru je síla a inspirativnost
Kunderova díla nezpochybnitelná, jak koneckonců dokládá
neskrývaný obdiv, vyjádřený zastáncem i reprezentantem artistní
i artificiální literatury Jiřím Kratochvilem. (1995: 78--84)
Mezi vysokým uměním a populární četbou
V polemice, kterou ve druhé polovině devadesátých let vedli Jiří
Kratochvil a Květoslav Chvatík s Alešem Hamanem a Janem Štolbou,
vyslovil Aleš Haman mj. opakovaně obavu, aby se literatura
tíhnoucí k artistnosti, metafyzice nestala příliš výlučnou,
hermetickou záležitostí, vzdalující se neúměrně publiku, jeho
možnostem. (1996a, 1997a, b) Objektivně vzato, nejde o obavu
nepodloženou, nicméně nemalá exkluzivita a percipientská
náročnost patří ke konstitutivním rysům onoho způsobu psaní
a soudy o překročení či nepřekročení zenitu "umělecké
produktivity" vyznavači dané poetiky mají vysloveně spekulativní
charakter. Z hlediska celé literatury je ovšem důležité, aby
dotyčný tvůrčí trend nebyl jediný, aby měl alternativy, což
v současné české literatuře platí, a to nejen díky už zmiňovanému
typu autenticitnímu.
Do role styčného důstojníka mezi vysokým uměním a kýčem se sám
a dobrovolně pasoval Michal Viewegh (1962), patrně nejčtenější
a nejpřekládanější český spisovatel devadesátých let.
Parafrázovaná autocharakteristika se v důsledku častého opakování
jeho obdivovateli i odpůrci stala sice poněkud zprofanovanou, což
by ale nemělo nic měnit na její výstižnosti. Mnohé z příznaků
a rysů, které byly dříve zmíněny u fantaskní (artistní
a artificiální) prózy bez zvláštních obtíží identifikujeme
i (samozřejmě v různých koncentracích a kombinacích) ve
Vieweghových prozaických knihách Názory na vraždu (1990), Báječná
léta pod psa (1992), Výchova dívek v Čechách (1994), Účastníci
zájezdu (1996), Zapisovatelé otcovský lásky (1998), Povídky
o manželství a o sexu (1999). Konkrétně se tedy uvedené prózy
vyznačují ústředním postavením autobiografického vypravěče
- někdy je autopsie maskována er-formou a je jí "prosyceno"
i více postav (podobně jako u Kratochvila a Topola). Dále možno
připomenout Vieweghovu zálibu v metatextových,
autohermeneutických a intertextuálních pasážích a postupech,
směřujících k antiiluzivnosti a manifestační literárnosti, stejně
jako prezentování různých verzí příběhů, loutkovitost postav...
V mnohem menší míře u něho ale nalezneme fantaskní motivy
a hlavně: příběh Viewegh vpodstatě nerozbíjí, nerezignuje na
tradiční vypravěčství, zejména ne na jeho zábavnou funkci
a pointování. Pro tohoto autora je také důležitá atraktivita
námětů, svěžest a spád jejich podání, nepřetíženost textu významy
a symboly. Což ovšem neznamená, že by jeho výpovědi byly zcela
banální, bezobsažné a prvoplánové.
Ve Vieweghově debutu vyšetřování násilné smrti mladé učitelky na
českém maloměstě uvozuje varování před nebezpečím snadné
ovlivnitelnosti většiny z nás, před nekritickým přijímáním
nepodložených názorů a předsudků; novela si všímá i mechanismů
vzniku a průběhu davové psychózy. V dalších prózách jsou
traktovány a reflektovány třeba příčiny a smysl sebeobětování,
problémy jedincova zrání a životní orientace (bez věkového
omezení, ale s důrazem na adolescentní tápání), generační střety,
rodinné vztahy - vzájemná zodpovědnost, podmaňování, podvolování
a unikání, přičemž permanentní ironie a sebeironie zdůrazňuje
především grotesknost (tragikomičnost) lidského hemžení, a to
zvláště v erotických a sexuálních souvislostech. Možná právě
autorovo "podhánění", čili zprostředkovávání tzv. vážných otázek
humornou, "zlehčující" formou, je zdrojem postupného nárůstu
rozporů v reakcích na jeho tvorbu. Po téměř jednoznačně nadšeném
kritickém přijetí Báječných let pod psa, v nichž protagonista
výše naznačeným způsobem vzpomínal na dětství a dospívání
v šedesátých a "normalizačních" letech, se stejná metoda,
uplatněná na polistopadovou story učitelské nevěry s tragickým
koncem (Výchova dívek v Čechách), stala pro některé recenzenty
záminkou k totálnímu ataku. "Spor o Viewegha" (Jungmann 1996: 5)
se však neodehrával pouze mezi kritiky, popřípadě čtenáři, ale
autor na výpady (poznamenané kritickým i filozofickým
fundamentalismem, demagogií a hlavně předpojatostí) odpověděl
velmi razantně sám přímo na stránkách následujícího modelového
románu Účastníci zájezdu, v němž skrze mikrokosmos dovolenkářské
výpravy na italské pobřeží usiloval zachytit konstanty lidského
bytí. Zůstává ovšem otázkou, zda podoba této knihy (a vlastně
i následujících) se v důsledku zmíněných revanšů nestala
paradoxně až příliš poplatná spisovatelovým kritikům - ve smyslu
místy až trucovitě působících naschválů, kdy se příznačná
vieweghovská lehkost a svěžest proměňuje v jistou křečovitost.
Kultivovaně a osobitě, nikoliv však bez ohledu na čtenářskou
rezonanci se snaží psát také Zdeněk Zapletal (1951), jeden
z nemnoha autorů, kteří spisovatelské renomé získali za
"normalizace" oficiálně publikovanými knihami a kteří ho v zásadě
obhájili i po listopadu 1989. A třebaže Zapletalovými
nejvýraznějšími zápisy do kontextu české literatury pravděpodobně
zůstanou Půlnoční běžci, případně Sen na konci rána, nutno uznat,
že jeho Andělé & Démoni (1996) představují přinejmenším solidně
zvládnutý pokus o tvůrčí vyrovnání se s novými domácími poměry,
s poznáváním Nového světa i s věčnou existenciální chandrou,
akcelerovanou vážným onemocněním a vědomím neodvratně se
blížícího stáří.
Už z knižní prvotiny Petra Šabacha (1951) - povídkové sbírky Jak
potopit Austrálii (1986) bylo zřejmé, že se znovu objevil autor
prodlužující v české literatuře velmi produktivní tradici tzv.
hospodského vyprávění, hospodských historek. Jeho prózy, úspěšně
sugerující dojem spontánního vypravěčství, mají spád, komické
ladění (s tragickým podmalováním), významná je pro ně tematická
i kompoziční inspirace anekdotami. Základním námětovým zdrojem
jsou pro Petra Šabacha návraty do dětství a dospívání: v debutu
to byla zejména povídka Šakalí léta, podle níž byl natočen
filmový muzikál a která dala jméno i dalšímu souboru
spisovatelových próz z roku 1993. Šabachovy Babičky (1998)
v mnohém připomínají Vieweghova Báječná léta pod psa (groteskně
pojaté líčení protagonistových osudů od narození po konec
komunistického režimu), jsou však o něco přímočařejší
a zemitější. /Téměř současně se Šabachovou dosud poslední knihou
byl vydán Hrdý Budžes od Ireny Douskové (1964) nahlížející
"normalizační" čas rovněž z dětské perspektivy. Po pajánovitém
opěvování tohoto období režimními přisluhovači, po pokusech o
aktuální společenskou kritiku v rámci daných možností od
některých dalších autorů z oficiálního komunikačního okruhu a po
disidentském pojetí, akcentujícím především absurditu a ponurost
posrpnových časů, tak v devadesátých letech vykrystalizoval
přístup soustřeďující se na tragikomické rysy života za "totáče"
a využívající při jeho ztvárnění hlavně groteskní nadsázku.
V dané souvislosti lze připomenout také novelu Haliny Pawlowské
Díky za každé nové ráno z roku 1994.
V Putování mořského koně (poprvé v knize Šakalí léta, 1993)
a v novele Hovno hoří (1994) směřuje Petr Šabach pomocí historek
a příhod především z partnerského, manželského, ale i všelikého
jiného vzájemného stýkání ženského a mužského principu
k vystižení rozdílů mezi nimi, k pojmenování příčin vzájemného
permanentního přitahování i dráždění. Zážitky otce na "mateřské"
(Putování...) zachycují mj., jak snadno mužská bohorovnost
podléhá sunarovému a plenkovému kolotoči a mění se v přepjaté
očekávání jakéhokoliv vybočení z oné karuselové dráhy, třeba
v podobě manželčina návratu z práce.
Zvláštní problém Františka S. (1996) zaujímá v Šabachově tvorbě
výlučné postavení z toho důvodu, že v příběhu pacienta z léčebny
pro choromyslné ustupuje humor poněkud do pozadí a varovná
reflexe stavu dnešní civilizace, obsažená také v autorově
"komiksové" próze Zumf (součást Šakalích let, 1993), představuje
vlastně další ze současných aktualizací mesiášské legendy (viz
Berková, Komárek, Topol).
Z textů šířených během "normalizace" v samizdatovém a exilovém
komunikačním okruhu se o propojení náročnější a čtenářsky
přitažlivé literatury snažili také Pavel Kohout a Ivan Klíma,
kteří patřili před listopadem 1989 i k často překládaným českým
autorům. Fakt, že jejich současná prozaická tvorba je ovšem
o poznání vlažněji přijímána domácími kritiky i čtenáři nežli
těmi zahraničními, sice ještě nemusí vypovídat o kvalitě samotné
tvorby, ale vše nasvědčuje tomu, že ani Kohoutovy romány Sněžím
(německy 1992, 1993) a Hvězdná hodina vrahů (1995) ani Klímovo
Čekání na tmu, čekání na světlo (1993) vskutku nijak výrazně
neobohatily kontexty jejich vlastního díla, natož pak literaturu
národní.
Historické prózy
Ačkoliv byly opakovaně prezentovány názory, že v současnosti
prochází historická próza útlumovou fází (Haman: 1996b, Dokoupil:
1997), nelze tvrdit, že by tato tradičně velmi úrodná oblast
české literatury nenabízela v devadesátých letech nic
zaznamenáníhodného. Je sice zřejmé, že jí kvantitativně dominuje
čtivo využívající minulé časy jako atraktivní kulisy
sladkobolných lovestories, přisuzovaných historicky doložitelným
osobnostem i zcela smyšleným postavám /Ludmila Vaňková (1927):
Orel a had, 1990; Od trůnu dál, Roky před úsvitem, obojí 1993;
aj. aj./, stejně tak ovšem platí, že bylo vydáno nejedno dílo
úspěšně se snažící o korigování a doplňování ideologicky
zkresleného obrazu národních dějin, případně objevující i nové
možnosti ve ztvárnění historických námětů. K těm prvním patří
například Smrt svatého Vojtěcha (1993) od Vladimíra Körnera
(1939), připomínající mj., že konstituování českého státu je
spojeno s vyvražděním Slavníkovců a s bratrovraždou.
Komplikovanost soužití Čechů a Němců na našem území nezaujatě
a umělecky objevně přiblížil román Cejch (1992) od Zdeňka Šmída
(1937), podobného tematického zaměření jsou i dvě novely Václava
Vokolka vydané ve svazku Pátým pádem (1996).
Vlastní literárněhistorický model národního obrození (Znamení
zrodu, 1983, rozšíř. 1995) doplnil literární badatel a spisovatel
Vladimír Macura (1946--1999) netradiční beletristickou tetralogií
Ten, který bude (1999). Její jednotlivé díly vycházely nejprve
samostatně a byly koncipovány v žánrech příznačných pro
obrozenskou dobu: Informátor (1992) jako novela, Komandant
(1994) se skládá ze živých obrazů, Guvernantka (1998) má podobu
elegie, Medikus (jen ve společném vydání 1999) zase pamětí. Sám
Macura své psaní charakterizoval jako psaní v mezerách mezi
dokumenty s využitím tzv. metody samorostu. Neznamenalo to nic
jiného, než že přísně respektoval doložené dokumenty a fakta,
jeho fabulace se s nimi nekřížila, ale spojovala historický
materiál s aktuálními problémy i autopsií, a tímto způsobem je
jakoby "pootáčela", odhalovala nečekané podoby, významy
a souvislosti. K demytizaci národního obrození a zároveň ke
"zlidštění", oživení jeho (učebnicovým pózováním už poněkud
sošnatých) představitelů (např. J. V. Friče, F. L. Čelakovského,
B. Rajské) přispěla také značná dávka ironie a již dříve zmíněné
hravosti: Například titul cyklu Ten, který bude není jen
víceslovným rozvedením názvu Amerlingova projektu obrozenského
vzdělávacího a vědeckého centra Budeč, ale je to také začátek
rozpočitadla, které postupně vyvolává na scénu protagonisty
každého ze čtyř dílů.
Ačkoliv má podstatná část díla Josefa Škvoreckého (1924) výrazně
autobiografický základ a tvůrcovo alter ego Dannyho Smiřického
jako by nezajímalo nic jiného než jazz a holky, podávají Zbabělci
(1958, přeprac. 1964), Tankový prapor (1971 ex, 1990, 1998
přeprac.), Mirákl (1972 ex, 1991) aj. texty velmi konkrétní
a výstižné svědectví o vývoji československé (české) společnosti
ve druhé polovině dvacátého století. V průběhu osmdesátých
a devadesátých let rozšířil J. Škvorecký tvůrčí záběr do
minulosti a ve stylizované biografii Antonína Dvořáka Scherzo
capricciosso aneb Veselý sen o Dvořákovi (1984 ex, 1991)
a v románové rekonstrukci osudů českých přistěhovalců zapojených
do občanské války Severu proti Jihu Nevěsta z Texasu (1992 ex,
1993) složil hold Čechům, kteří se zapsali také do dějin
Spojených států amerických.
Historické prózy patří k čtenářsky nejvyhledávanějším žánrům.
Tuto známou pravdu respektuje také Maxi Marysko (1946). Dcera
Hrabalova přítele hudebníka a básníka Karla Maryska však stejnou
měrou akcentuje i kultivovanou formu a psychologickou
věrohodnost. A její dumasovsky laděné příběhy (Cesta růžových
kurýrů, Milý Danieli..., obojí 1993, Císařský lov, 1994)
vnímatele permanentně upozorňují, že se nevyplácí dělat si iluze
o minulosti, ale ani o současnosti, prostě o ničem...
Rodové ságy a kroniky
Za zvláštní typ historické prózy možno považovat rodové kroniky
či ságy, v nichž návrat k rodovým kořenům (jejich hledání)
autorům umožňuje jednak postihnout cestu, vývoj společnosti
k jejímu současnému stavu a přispívá k nalézání osobní identity,
jednak umožňuje reflektovat základní otázky lidské existence. To
vše přináší rovněž složitě strukturovaný a dosud patrně ne plně
doceněný román Josefa Jedličky (1927--1990) Krev není voda
(1991) - dílo skutečné celoživotní lidské i tvůrčí bilance.
Ovšem rodové historie lákají též mnohem mladší autory. Jedním
z nich je Jan Vrak (vl. jm. Tomáš Koudela, 1967), jenž se navíc
zaměřil i na spjatost člověka, jeho osudů s krajem a obyčejnými
věcmi, které nás na životní pouti doprovázejí a mnohdy se na
podobě (kvalitě) života (stejně jako přisouzené či vybrané místo,
krajina) výrazně podepisují. Komplikovaně vystvěnou výpovědí,
psanou v několika jazycích a úrovních (hlavní vypravěčský proud,
rozsáhlé poznámky pod čarou, závěrečné přípisky...), touto
spletitou genealogickou rekonstrukcí situovanou především do
Slezska - čili místa dlouhodobého střetávání a vzájemného
ovlivňování polského, germánského a českého (moravského) živlu,
stále zaznívá osnovní otázka: Kdo (nebo co) permanentně staví
lidi proti sobě, na různé strany konfliktů, třebaže pocházejí
z jednoho kraje, místa, dokonce rodiny? /Mimochodem - ve výsledné
podobě Obyčejných věcí se dosti výrazně promítla skutečnost, že
při jejich psaní autor využíval možností výpočetní techniky, a to
nejen ke grafickému ozvláštnění textu. Nepochybně jde o projev
širšího trendu nárůstu ovlivňování literární tvorby (computerový
původ, byť v mnohem menší míře, je patrný třeba také v Chaunově
Deníku) a hlavně literární komunikace (internetové časopisy,
workshopy, chaty...) moderními informačními technologiemi.
Na zdroj mezilidského zla, nenávisti a ukrutenství se podobně
jako Jan Vrak táže rovněž Jiří Drašnar (1948) ve fragmentární
rodové sáze O revolucích, tajných společnostech a genetickém kódu
(1996), lokalizované do středoevropského prostoru a časově
ohraničené počátekem novověku a současností. Autor, který
emigroval na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let do USA
a debutoval pozoruhodným románem Desperádos informačního věku
(1992), se ve své druhé próze pokusil o zásadní sociálně
historickou analýzu vztahu moci a peněz, moci a umění, jedince
a mas, příčin revolucí, role intelektuálů v těchto převratech...
V Drašnarově pojetí tvoří podstatnou složku zmíněné analýzy
naturalisticky surový výčet a popis hrůz, jaké jsou si lidé
schopni navzájem provádět. Samotný závěr a jemu předcházející
filozofický traktát, do něhož jsou drastické příběhy přetaveny,
vyznívají silně skepticky, autor se jednoznačně distancuje od
probouzení veškerých iluzí a dosavadními zkušenostmi
nepodložitelných optimistických perspektiv. Próza je napsána
dynamicky, kondenzovaným, vypjatě expresivním jazykem,
souznějícím s drásavým obsahem výpovědi.
U knih J. Jedličky a J. Vraka nelze přehlédnout jejich těsnou
provázanost s žánrem osobních vzpomínek a pamětí, ovšem v případě
Drašnarova románu je případné personální pouto k líčeným dějům
a zachycovaným událostem i postavám potlačeno. Pozici nezaujatého
zaznamenavatele autor opouští až v samotném závěru tvořeném
tázacími zájmény a citoslovci údivu.
Intimní sepětí s osudy předků, jejichž evokace vede mj. k otázkám
kontinuity a přetržitosti společenského vývoje, je zase zjevné v
Kursu potápění (1998) od Jany Červenkové (1939). Spisovatelka
a časopisecká redaktorka, která vlastní životní zkušenost
zužitkovala již např. v prózách Semestr života (1982) nebo Jak
vypadá nic (1993), se původně do vlastní paměti potápěla s cílem
vybavit si nezkreslený obraz dětství a dospívání (německá
okupace, padesátá léta), ale nakonec se noří stále do větších
hloubek, k životům prarodičů i praprarodičů, a své výlovky
prezentuje s humorem a smyslem pro unikátní i všednodenní detail.
Feministické prózy
Ženské autorky sehrávaly v české literatuře nejednou významné
a nezastupitelné role. V předlistopadové éře to bylo naposledy
v první polovině osmdesátých let, kdy mladá generace básnířek,
zčásti jdoucí ve stopách předčasně zesnulé Zuzany Trojanové
a představovaná např. Zdenou Bratršovskou, Lenkou Chytilovou,
Dagmar Sedlickou, Jiřinou Salaquardovou, Jitkou Stehlíkovou ad.,
výrazně promlouvala do podoby soudobé české poezie. Jedno z tehdy
společensky i literárně frekventovaných témat, které rezonovalo
také v některých textech připomenutých autorek, byl problém
zrovnoprávnění ženy v sociálních i privátních vztazích.
V průběhu devadesátých let se však i u nás přestává hovořit
a psát o ženské emancipaci a stále zřetelněji se prosazuje
feminismus, a to v nejrůznějších úrovních, kontextech a pojetích.
Jeho filozofickými, sociologickými i literárními projevy se mj.
zabývá Nadace Gender Studies, vzniklá v roce 1991 pod patronací
Jiřiny Šiklové, redakce řady časopisů připravují monotematická
čísla zaměřená na ženskou a feministickou problematiku
(Filosofický časopis, Iniciály, Labyrint, Prostor, Sociologický
časopis, Tvar...), od roku 1993 vychází slovensko-český
feministický časopis Aspekt a také bilingvální kulturní revue
Jedním okem/ One Eye Open.
V duchu radikálního feminismu, přisuzujícímu původ veškerého zla
v lidské společnosti i historii dominantní pozici soupeřivého
a uzurpátorsky bezohledného mužského principu, se představila
v knize Mstivá kantiléna (1992) právnička Carola Biedermannová
(1947). Tento provokující ironický pamflet proti mužské lenosti a
nadvládě s razancí, nadsázkou a snahou o humorný nadhled bourá
maskulinní mýty a tabu, které nahrazuje mýty a alegoriemi
feministickými. Jestliže v kritickém ohlasu Mstivé kantilény šlo
velmi snadno rozlišit, zda autorem recenze je muž, nebo žena, tak
reakce na následující knihy (Těžký život Kašparovy krávy, 1994;
Lítostivá kantiléna, 1995) se už víceméně shodovaly
v konstatováních o slovesném neumětelství Biedermannové, její
přepjaté samolibosti a nedostatku soudnosti a vtipu.
Poněkud umírněnější, nicméně stále bojovnou feministkou se jeví
Eva Hauserová (1954), která feministické názory prezentovala se
sci-fi kulisami v novele Cvokyně (1992) a v esejích Na koštěti se
dá i lítat (1995). Na razanci, afektivnosti, sebevědomí, ale i ve
zkreslenosti argumentů přidala v knize Jsi přece ženská...
(1998).
Ženy o ženách (a pro ženy?)
Typicky feministická protimužská útočnost není přítomna třeba
v prózách Terezy Boučkové (1957) Indiánský běh (1988 smz, 1991),
Křepelice (1993) a Když milujete muže (1995), což však neznamená,
že autorka chová k mužům nekritický obdiv. Spisovatelčiny výhrady
nejčastěji směřují vůči jejich egoismu a nedostatku
zodpovědnosti, zraňujícím blízké a hatícím ženám nejednou cestu
ke štěstí a spokojenosti. Pro Boučkovou se stal typický lapidární
výraz a útržkovité variace na téma, v čem pro ženu spočívá štěstí
a pocit naplnění, a proč jen tak málo žen může obojí nalézt
a prožít.
Příbuzná témata i stručné až gnómické vyjadřování včetně členění
do krátkých textových úseků jsou typické také pro knihy Haliny
Pawlowské (1955) Zoufalé ženy dělají zoufalé věci (1993), Proč
jsem se neoběsila (1994) Ať zešílí láskou (1995), Hroši nepláčou
(1996), Jak být šťastný. Dvanáct nemorálních rad (1996),
Charakter mlčel a mluvilo tělo (1997), Dá-li pánbůh zdraví,
i hříchy budou (1998). Na zvýšené popularitě textů H. Pawlowské
se nepochybně podílí její vypravěčský temperament, umění výrazné
pointy, převládající humorné pojetí, ale i jistý hedonismus
a estrádovitost. Zvláštní místo v dosavadní tvorbě této
scenáristky, časopisecké šéfredaktorky a televizní moderátorky
zaujímá již dříve zmíněná autobiografická próza Díky za každé
nové ráno (1994), kde kromě osobních traumat z hledání a ztrácení
partnerů vypravěčka tragikomickým způsobem zprostředkovává svou
cestu ke studiu a tvůrčí seberealizaci, komplikovanou
"normalizačními" praktikami vůči nedostatečně loajálním nebo
kádrově "problematickým". Skutečnost, že její příbuzní žijí jak
v Německu, tak na Ukrajině, jí umožňuje rovněž srovnávat
"západní" a "východní" životní způsoby a relativizovat řadu
předsudků a povýšeneckých postojů.
Většina knih dosud uvedených autorek není určena výhradně pro
ženy a jejich společné reflektování v oddíle feministické prózy
nebo v následujícím bloku nemá nijaké hodnotově hierarchizující
významy a v žádném případě není výrazem apriorní diskvalifikace
typu ženská literatura =červená knihovna. Nicméně převládající
tematická orientace sledovaných próz (problémy spojené
s postavením a možnostmi seberealizace žen v současné
společnosti, rodině, partnerství...) a zvýšená emfatičnost podání
dotyčných námětů jsou objektivně prokazatelné, stejně jako
skutečnost, že jde o díla čtená (a ceněná) zase hlavně ženami.
Ženské čtenářky oslovují o poznání intenzivněji rovněž prózy
Lenky Procházkové (1951), která už od osmdesátých letech, kdy
byly její milostné příběhy šířeny v samizdatovém a exilovém
komunikačním okruhu (Růžová dáma, Přijeď ochutnat, Oční kapky,
Smolná kniha ad.), usiluje překračovat (například erotickou
otevřeností, odkazy k antickým bájím, komentováním psaní...)
rámec konvenční četby. Jak dokládá i povídkový soubor Zvrhlé dny
(1995), nejde ovšem o přesahy zásadní.
Ale to "'pravé' ženské psaní," alespoň jak ho charakterizovala
Tereza Brdečková, "emocionální a zároveň podané chladně
a z odstupu, je obvykle sebevražedné," (1997) tudíž nelze
očekávat, že by bylo nějak obzvlášť rozšířené. K jeho vyznavačkám
nepochybně patří Iva Pekárková (1963), disponovaná dobrodružnou
povahou a tomu odpovídajícími životními zkušenostmi (číšnice v
Bostonu, taxikářka v New Yorku, pracovnice v utečeneckých
táborech atp.). Její prózy Péra a perutě (1989 ex, 1992), Kulatý
svět (1993), Dej mi ty prachy (1996) ad. zaujmou v první řadě
razancí a otevřeností, s níž pojednávají o nejrůznějších tabu,
zejm. erotických, aniž by ztrácely na svébytné ženskosti. Knihy
I. Pekárkové v mnohém rezonují s feminismem, ale zároveň ho
přesahují například pozorností k životním podmínkám a možnostem
nejrůznějších minorit národnostních, sociálních, náboženských...
Pro Pekárkovou (její postavy) je příznačná stálá touha po osobní
nezávislosti a hlavně úsilí této svobody dosáhnout, schopnost jí
ledacos obětovat.
Detabuizace erotiky
Zákonitým projevem polistopadových změn byla i detabuizace
erotiky. Někteří tvůrci, u kterých jsou sexuální problematika
a erotické motivy traktovány se značnou, až šokující otevřeností,
už byli zmíněni i v jiných souvislostech (J. Křesadlo, J.
Drašnar, I. Pekárková), ale na konjunktuře erotické tematiky se
podílelo mnohem více autorů. Svůdnému lákadlu neodolal ani
nepochybný spisovatelský mistr, ale také bytostný literární
manažer Vladimír Páral (1932), když z funkční součásti výpovědi
o hledání životního naplnění (Kniha rozkoší, smíchu a radosti,
1992) učinil posléze víceméně jen lepivou vějičku pro neukojené
čtenáře (Playgirls I, II, 1994). Podobně si počínali též další
(kupříkladu Jan Kostrhun, 1942, Balada o panence, 1993; Iva
Hercíková, 1935, Hester aneb O čem ženy sní, 1995; Vášeň, 1998),
kterým sex posloužil především jako přímočarý a zaručený
prostředek atraktivizace zmíněných textů. Dobové poměry vcelku
výstižně ilustruje i skutečnost, že několik začínajících
publicistek (za všechny Barbara Nesvadbová, 1975, Sissy Simons,
vl. jm. Jana Mandelíčková, 1974) se rozhodlo dosáhnout
literárního úspěchu také pomocí skandalózního efektu vyvolávaného
minimalizací zábran při prezentování sexu - viz knihy Všichni
jste prasata (1996) Válka krys (1996, obě S. S.), Řízkaři (1997)
a Bestiář (1999, obě B. N.) demonstrovaly především absenci
jakýchkoliv zábran při prezentování sexu.
Komercionalizace literatury
Zákony trhu si po listopadu 1989 podmanily do značné míry i svět
literatury. Za jeden z projevů této skutečnosti možno považovat
záplavu nejrůznějších edicí populárního čtiva. Jeho největším
tuzemským producentem se stalo nakladatelství Ivo Železný, s nímž
v dané souvislosti pod nejrůznějšími pseudonymy přistoupilo na
spolupráci mnoho významných českých literátů (mezi jinými Josef
Frais, Jan Křesadlo, Ivan Wernisch...). Osvědčeným prostředkem
v zápolení o čtenáře je popová beletrizace historických látek,
jak dokládá již vzpomínaná Ludmila Vaňková nebo její následovnice
Vlasta Brtníková (1951, Velká královna - Kleopatra, 1995).
Někteří spisovatelé pak používají k upoutání čtenářské pozornosti
nejen postupy běžné v této oblasti, ale také nevybíravou (místy
až pamfletickou) kritiku polistopadových poměrů a praktik. Patří
k nim Zdena Frýbová (1934, Hrůzy lásky a nenávisti, 1991; Mafie
po listopadu, 1993; Malinkatý kretén, 1993; Polda, 1995), Pavel
Frýbort (1946, Vekslák 2 a 3, 1993 a 1995), umělecky ambiciózněji
si počínali Martin Nezval (1960, Anna sekretářka, 1992;
Obsluhoval jsem prezidentova poradce, 1993; Premiér a jeho parta,
1994; Štěstí je tady a teď, 1996; Zlatí hoši, 1998) či Pavel
Verner (1947, Pražské hyeny, 1994).
Sci-fi a fantasy
Masovou oblibu si v osmdesátých létech získala sci-fi literatura.
Její tehdejší rozmach provázený vznikem fandomu (složeného
z klubů vyznavačů sci-fi) a nejrůznějších časopisů (fanzinů) se
v následujícím období sice ukázal být v zásadě náhradní
aktivitou, nicméně i po listopadu 1989 zůstaly sci-fi knihy mezi
nejprodávanějšími tituly. Přesto, že se některé postupy sci-fi
literatury (zejména práce s časem a prostorem nebo nereálnými
kulisami) stále častěji objevují i za jejími "hranicemi", a přes
veškerou snahu sci-fi vyznavačů se ovšem ani v tomto období
nepodařilo plně emancipovat jejich tvorbu s tzv. main streamem
(hlavním proudem beletrie). Naopak spíše dochází k ještě větší
izolaci pomyslného sci-fi ghetta, jelikož například kritická
reflexe sci-fi se oproti dřívějšku uskutečňuje téměř výlučně na
stránkách SF časopisů.
S novou sci-fi tvorbou neprorazil mimo okruh fanoušků sci-fi ani
Ondřej Neff (1945), kterému v tomto směru nebylo mnoho platné ani
uznání provázející jeho dřívější non SF publikace (Klukoviny
a tátoviny, Večery u krbu atd.). Neffova trilogie Milénium
(1992, 1994, 1995) patří k vrcholům SF literatury a podobně jako
knihy Josefa Pecinovského (1946) Abbey Road (1991) a Jaroslava
Velinského (1932) Engerlingové (1995) svými kvalitami přesahuje
její rámec. Nositeli nových impulsů a trendů jsou v SF oblasti
například Jan "Jam" Oščádal (1949, Bratři, 1995) nebo Jaroslav
Mostecký (1963, Jdi a přines hlavu krále, 1995). Přitom Mostecký
může posloužit také jako příklad stále běžnějšího komerčního
triku nakladatelů a spisovatelů, totiž prodávání české tvorby pod
anglickými jmény (v daném případě Jeremy Shackleton).
Velmi módní se v devadesátých letech stala i v české literatuře
fantasy literatura, která před scientistickými (vědeckými) prvky
a racionálním přístupem preferuje romantickou citovost, mytologii
a "hru na hrdiny". K jejím čelným představitelům patří autorky
Vilma Kadlečková (1971, Na pomezí Eternaalu, 1990; Meče Lorgan,
1992) a Veronika Válková (1970), publikující pod pseudonymem Adam
Andres (Wetemaa, 1993).
Reflexivní prózy
Kritická reflexe, skepse je vlastní Lubomíru Martínkovi (1954),
ovšem její zacílení i prezentace jsou typologicky odlišné od
Nezvalových či Vernerových próz zmiňovaných v předchozí části.
Introvert žijící od konce sedmdesátých let v Paříži zkoumá svět
z pozice nezařaditelného a nezakotveného jedince. Martínek své
texty úmyslně tříští, potlačuje epickou linku a nakonec jemu
(i čtenáři) zůstávají úvahy, postřehy, myšlenky, jejich útržky...
Nejčastěji se týkají odchodů a návratů, života v exilu (cizím
prostředí), problémů literatury a moderního umění, ale hlavně
svobody a smyslu (iluzivnosti smyslu) lidského konání.
V současné české próze je velmi častý motiv cesty. Ústřední
postavení mu ve svých dílech přisoudili například Michal Ajvaz
(Druhé město, Tyrkysový orel), Iva Pekárková (Kulatý svět),
Jáchym Topol (Sestra), Michal Viewegh (Účastníci zájezdu),
z dosud nejmenovaných Roman Ludva (1966) Žena sedmi klíčů (1997)
a Ivan Matoušek (1948) Ego (1998). Jednou je to cesta za snem či
tajemstvím, podruhé cesta směřující za poznáním světa (či sebe
samého), jindy jde vlastně o útěk. Martínkovi (jeho postavám) se
věčné cestování stává dobrovolným údělem, ale i obsesí, nekonečné
putování za beznadějí ústí v katarzní vědomí: teprve ztráta
jakýchkoliv iluzí může člověka přiblížit ke skutečné svobodě (Mys
dobré beznaděje, 1994; Nomad's Land, 1994; Palimpsest, 1996...).
Esejistické vyjadřování, k němuž se Lubomír Martínek postupně
propracoval, je vlastní také Václavu Jamkovi (1949). Konfesijní
výpověď Krkavčí múza (1992) se jazykově vysoce kultivovaným
a erudovaným způsobem zabývá především otázkami spojenými
s existencí literatury, jejím posláním, možnostmi, ale rovněž
vztahem fašismu a liberalismu, učitele a žáka, fenoménem veřejné
řeči, touhy, jinakosti, solitérství...
Objevy a naděje
Jak už bylo naznačeno, příliv nových autorských jmen do české
literatury byl v devadesátých letech opravdu hojný. O poznání
více bylo autorských vyznavačů a pokušitelů poezie a je také
pravda, že mnohým adeptům (ať už básnictví, nebo prozatérství) po
zásluze připadne role neobjevených či zapomenutých. Nicméně stále
zůstává dost takových, které možno právem označit za
beletristické objevy (naděje) devadesátých let. Několik z nich
lze dokonce považovat již za skutečné (byť někdy i kontroverzně
přijímané) tvůrčí osobnosti a bylo zde o nich pojednáno při
různých příležitostech a v různých kontextech (J. Drašnar, D.
Hodrová, M. Marysko, M. Viewegh...)
Dosud ovšem nebyl zmíněn Hnát Daněk (vl. jm. Jiří Daněk, 1959),
který mj. vydal generační román o těch, kteří dospívali v čase
"normalizace". Jeho černočerná výpověď prostředkující tragické
osudy několika spolužáků porubského gymnázia se jmenuje Až budeme
velcí (1996) a kromě silně depresivní atmosféry se vyznačuje
expresivním jazykem, plným neologismů, pravopisných i skladebných
schválností, umocňujícím naléhavost a sugestivitu díla.
Kontrastním žánrovým ztvárněním se vyznačuje Daňkova próza Bratři
bez trika (1998). Příběh o tom, kterak tři mladí muži, nemajíce
pracovního zařazení, založili počátkem devadesátých let v jednom
moravském okresním městě první ženichovinec, je čistokrevnou
groteskou s důsledně fraškovitým finále. Jazykové experimentování
bylo v zájmu dynamiky poněkud omezeno, smysl pro naprosto přesný
dobový a místní detail zůstal, ironií a sarkasmem rozhodně nebylo
šetřeno.
Ironií a sarkasmem, tentokrát na adresu všech, kdo se
v polistopadovém čase pohybovali v knižním světě (včetně
knihkupců), nešetřil ani majitel a jediný zaměstnanec Krásného
nakladatelství Bohuslav Vaněk Úvalský (vl. jm. Bohuslav Vaněk,
1970) ve svém "hubotřasném románu" Poslední bourbon (1996),
napsaném s jazykovou invencí, hravostí i nadsázkou. Díky
klíčovosti textu (za postavami lze identifikovat konkrétní reálné
vzory) ho možno číst i jako poněkud rozjíveného, ale v zásadě
velmi výstižného průvodce světem soudobých začínajících literátů.
Opakovanou zmínku o vysokém počtu nových autorů by bylo záhodno
v samotném závěru konkretizovat: každý týden uplynulé dekády
přinesl v průměru dva debuty, což znamená, že v devadesátých
létech se s vlastními knižními publikacemi představilo přibližně
tisíc literárních noviců. Talentů, jak už bylo rovněž
konstatováno, bylo mezi nimi samozřejmě mnohem méně, ale i fakt,
že někteří z evidentně nadaných prozaiků byli dosud vzpomenuti
jen letmo (Roman Ludva) nebo vůbec (Václav Kahuda, vl. jm. Petr
Kratochvíl, 1965; Petr Ulrych, 1965) svědčí o tom, že česká próza
(literatura) má i na prahu třetího tisíciletí stále co nabídnout,
třebaže její společenské renomé evidentně pokleslo. S rozvojem
informačních technologií se ovšem objevily i nové možnosti
literární tvorby a komunikace. Nakolik je autoři využijí, nelze
seriozně odhadnout, podobně jako to, zda snižování literární
prestiže je záležitostí dočasnou či trvalou. Obojí koneckonců ani
není cílem tohoto materiálu. Tím bylo poskytnout základní
orientaci v české próze devadesátých let dvacátého století. Do
jaké míry se tento záměr podařilo naplnit, už nejlépe posoudí,
jako vždy v podobných případech, uživatelská praxe.
Literatura
BRDEČKOVÁ, Tereza
1997 "Autorka a její postava", Labyrint revue VII, 1997, č. 1--2, str. 4
DOKOUPIL, Blahoslav
1997 "Historická próza v roce nula", in Česká a slovenská literatura dnes. Sborník referátů z literárněvědné konference 39. Bezručovy Opavy (16.-18. 9. 1996) (Praha - Opava: Ústav pro českou literatur AV ČR - Slezská univerzita), str. 68--70
FIŠER, Zbyněk
1995 "Světy a zásvětí současné české prózy", Host XI, 1995, č. 2, str. 71--81
HAMAN, Aleš
1995 "Česká beletrie 1990--95", Literární noviny VI, 1995, č. 21, str. 4--5
1996a "Dokument a fantasma, dvě krajnosti současné české prózy", Literární noviny VII, 1996, č. 29, str. 7, přetištěno in O české a švédské literatuře. Referáty ze semináře českých a slovenských spisovatelů (Stockholm: Nadace Charty 77, 1996), str. 31--36
1996b "Próza 1995" in Český literární almanach 1996 (Praha: Nakl. Dagmar Šmolíková a nakl. Litera), str. 47--49
1996c "O dnešní próze", Nové knihy 36, 1996, č. 23, str. 1
1997a "Literární program, nebo osobní poetika?" Literární noviny VIII, 1997, č. 37, str. 5
1997b "Mýtus, umění, život", Literární noviny VIII, 1997, č. 49, str. 7
1998 "Ejhle, kyvadlo stylizace opisuje krajní polohy" Nové knihy 38, 1998, č. 15, str. 12
HODROVÁ, Daniela
1994 Místa s tajemstvím. Kapitoly z literární topologie (Praha: KLP)
HOLÝ, Jiří
1995 Problémy nové české epiky B. m. d. [Praha: 1995] (Ústav pro českou literaturu)
HOFFMANNOVÁ, Jana
1995 "Paradoxy deníkové a memoárové literaruty", Tvar VI, 1995, č. 20, str. 1 a 4
CHROMIAKOVÁ, Eva
1998 Cesty současné české literatury (Nad prózami Michala Ajvaze, Jiřího Kratochvila a Michala Viewegha) (Olomouc: Filozofická fakulta UP, diplomová práce)
CHVATÍK, Květoslav
1993 "Pohled na českou poválečnou prózu", Tvar IV, 1993, č. 49--50, str. 1--5
1997 "Román a mýtus", Literární noviny VIII, 1997, č. 45, str. 5
JANOUŠEK, Pavel
1990 "Time-out aneb Zhroucená tradice", Tvar I, 1990, č. 43, str. 1 a 4--5
1996 "Proměny literární atmosféry v době polistopadové aneb Kusejr", Tvar VII, 1996, č. 18, str. 10--11, přetištěno in Česká a slovenská literatura dnes. Sborník referátů z literárněvědné konference 39. Bezručovy Opavy 16.-18. 9. 1996 (Praha--Opava: Ústav pro českou literaturu AV ČR--Slezská univerzita, 1948), str. 18--23
JUNGMANN, Milan
1993 "Kudy kam z chaosu", Literární noviny IV, 1993, č. 4, str. 7, přetištěno in M. J. V obklíčení příběhů (Brno: Atlantis, 1997), str. 124--130
1996a "Několik poznámek k současné literatuře", Literární noviny VII, 1996, č. 16, str. 7, přetištěno jako "Nesoustavné glosy nad současnou literaturou", in O české a švédské literatuře. Referáty ze semináře českých a slovenských spisovatelů (Stockholm: Nadace Charty 77, 1996), str. 6--10
1996b "Česká próza v pohybu", Tvar VII, 1996, č. 17, str. 4--5
1997 V obklíčení příběhů (Brno: Atlantis)
KRATOCHVIL, Jiří
1992 "Obnovení chaosu v české literatuře", Literární noviny III,
1992, č. 47, str. 5, přetištěno in J. K. Příběhy příběhů (Brno: Atlantis, 1995), str. 79--84
1995 Příběhy příběhů (Brno: Atlantis)
1997 "Nový čas příběhů", Literární noviny VIII, 1997, č. 33, str. 1 a 7
1998 "Na hranici mezi nebem a zemí", Literární noviny IX, 1998, č. 4, str. 1 a 10
MAINX, OSKAR
1996 Nejmladší česká próza. 1. a 2. díl (Ostrava: Scholaforum)
NOVOTNÝ, Vladimír
1995 Nová česká literatura I. (1990--1995) Próza -- poezie (České
Budějovice: Pedagogické centrum v Českých Budějovicích)
1997 Literární kritiky. Bohemica (Praha - Nové Město: B. n.) /Vl. nákl./
PECHAR, Jiří
1993 "Protiiluzivní tendence současné prózy", Literární noviny IV, 1993, č. 38, str. 6--7
1996 "Smysl života a smysl literatury", Literární noviny VII,
1996, č. 5, str. 5
PEŇÁS, Jiří
1996 "Literatura, které se říká 'postmoderní'", in O české a švédské literatuře. Referáty ze semináře českých a slovenských spisovatelů (Stockholm: Nadace Charty 77, 1996), str. 14--19
PETŘÍČEK, Miroslav
1993 "Normalizace, jaké je třeba", Literární noviny IV, 1993, č. 51--52, str. 11
POHANKOVÁ, Karin
1996 "Směřování mladé generace v mladé próze osmdesátých let",
Česká literatura 44, 1996, č. 2, str. 181--187
PUTNA, C. Martin
1994 My poslední křesťané. Hněvivé eseje a vlídné kritiky (Praha: Herrmann & synové)
SVOZIL, Bohumil
1995 Próza obrazná i věcná (Praha: Ústav pro českou literaturu Akademie věd České republiky)
ŠPIRIT, Michael
1996 "Výpovědi, které měly zůstat utajeny", Kritická Příloha Revolver Revue II, 1996, č. 4, str. 68--72
ŠTOLBA, Jan
1997a "Nové mýty?", Literární noviny VIII, 1997, č. 37, str. 6
1997b "Ještě k mýtům", Literární noviny VIII, 1997, č. 49, str. 7
WERNISCH, Ivan
1995a "Knihy, které zbyly", Literární noviny VI, 1995, č. 26, str. 7
1995b "Knihy, které zbyly", Literární noviny VI, 1995, č. 33, str. 6--7
1995c "Knihy, které zbyly III", Literární noviny VI, 1995, č. 41, str. 6
1996a "Knihy, které zbyly (IV)", Literární noviny VII, 1996, č. 2, str. 5
1996b "Knihy, které zbyly (V)", Literární noviny VII, 1996, č. 10, str. 6
1996c "Knihy, které zbyly (VI)", Literární noviny VII, 1996, č. 18, str. 6
1996d "Knihy, které zbyly (VII)," Literární noviny VII, 1996, č. 31, str. 7
1996e "Knihy, které zbyly", Literární noviny VII, 1996, č. 44, str. 7
1997 "Knihy, které zbyly (IX)" Literární noviny VIII, 1997, č. 17, str. 7
1998 "Knihy, které zbyly (X)" Literární noviny IX, 1998, č. 17, str. 7
Slovníkové a encyklopedické příručky
ADAMOVIČ, Ivan
Slovník české literární fantastiky a science fiction (Úvodní
studie Ondřej Neff, předmluva Richard Knot, Studie o exilové SF
Jaroslav Olša jr.) (Praha: Vydavatelství a nakladatelství R3,
1995)
BENÝŠKOVÁ, Jarmila, VÍCH, František
Literární Hradec Králové (Hradec Králové: Okresní knihovna
v Hradci Králové, 1994)
Encyklopedie literatury science fiction (Sest. Ondřej Neff,
Jaroslav Olša, jr.) (Praha: H & H, 1995)
Kdo je kdo Obec spisovatelů (Red. Vladimír Novák) (Praha: Obec
spisovatelů v nakl. Modrý jezdec, 1996)
Kdo je kdo v české a slovenské science fiction (Sest. Pavel
Kosatík, Zdeněk Rampas a kol.) (Praha: Kdo je kdo, Nová vlna, 1994)
KUBÍKOVÁ, Pavlína -- KOTYK, Petr
Čeští spisovatelé / Tschechische Schriftsteller (Praha: Ministerstvo kultury, 1999)
Literární průvodce okresu Zlín (Sest. Stanislava Čechová, Tatiana
Kalinová) (Zlín: Okresní knihovna ve Zlíně, 1994)
MACHALA, Lubomír
Průvodce po nových jménech české poezie a prózy 1990--1995
(Olomouc: Rubico, 1996)
Malý slovník Uměleckého svazu autorů detektivní a dobrodružné
literatury (Usp. Bohumil Neumann) (Praha: Pražská vydavatelská
společnost, b. d.) [1995]
Slovníček současných brněnských spisovatelů (Zprac. Jana Černá)
(Brno: Knihovna Jiřího Mahena, 1994)
Slovník českých spisovatelů od roku 1945. Díl 1, A--L, Díl 2,
M--Ž (Red. Pavel Janoušek a kol.) (Praha: Brána, 1995, 1998)
Slovník Klubu autorů literatury faktu (Red. Jan Halada, Jozef
Leikert) (Praha: Klub autorů literary faktu s Klubem literatúry
faktu, 1998)
Slovník spisovatelů západních Čech (Sest. Anna Kůsová) (Plzeň:
Knihovna města Plzně, 1995)
Slovník zakázaných autorů 1948--1980 (Red. Jiří Brabec a kol.)
(Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991)
Děkuji Janu Schneiderovi a Jaromíru Slomkovi za poznámky
a připomínky k rukopisu této práce.
Text vznikl v rámci projektu podporovaného GA ČR pod č.
405/97/SO 17: Dějiny české literatury po r. 1945.