pátek 15. října

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Znovu John Keane o Václavu Havlovi:
  • Aféra Sachergate Česká republika, Romové a Evropská unie:
  • Zeď, plot a policie (Ivan Hoffman)
  • O špatném vysvědčení z EU Co číst ze současné české literatury:
  • Česká polistopadová próza (Lubomír Machala, Univerzita Olomouc) Havarijní služby v ČR:
  • Proč nemá v ČR tísňové volání jediné, jednotné číslo? (Petr Novák) Zdraví a vojenství:
  • Za syndromem ze Zálivu je možná bakterie (Jan Charvát, Česká televize) Reakce:
  • Tak jak máme interpretovat Bibli? (Juliana)
  • Jiří Soler proti feminismu a pro elitní školství
  • Komunističtí policejní vyšetřovatelé (Ludvík Vavřina)
  • Připomínky k české ústavě (Vojtěch Běhunčík)
  • Fórum 2000 může být užitečné (čtenář)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Proč nemá v ČR tísňové volání jediné, jednotné číslo?

    Petr Novák

    Pan Izák se s čtenáři BL podělil o svojí zkušenost s tísňovým voláním v České republice. Osobně nemám tak negativní zkušenosti s vlastním tísňovým voláním jako pan Izák (v mém případě mne šokoval až postup Policie ČR, na linku 158 jsem se dovolal okamžitě, i když byl hovor později přerušen chybou operátora a musel jsem volat znovu a pracně se domáhat spojení zpět na původního operátora, abych nemusel vše vysvětlovat znovu - moje zklamání bylo v tom, že po ohlášení krádeže vozidla mi bylo sděleno ať "někdy" problém nahlásím kdesi na místním oddělení, že na místě žádné pátrání prováděno nebude).

    Co mne však překvapuje, je že v ČR dosud nebyl zaveden systém jednoho čísla tísňového volání, jako tomu je například v Británii (kde je jednotné číslo tísňového volání 999, které je navíc viditelně uvedeno na každém telefonu). V rámci mobilních sítí GSM je ve všech zemích postupně zaváděno jednotné tísňové číslo 123. Proč má občan ve stresové situaci přemýšlet, zda má volat nejdříve lékařskou pomoc, hasiče, policii nebo některé ještě speciálnější služby (například při úniku škodlivých látek), případně která služba má které číslo (je 155 číslo na Policii nebo hasiče?), navíc proč má ze svých daní platit několik nezávislých center tísňového volání pro jednotlivé služby.

    Některé regiony nebo města již mají do jisté míry implementován Integrovaný záchranný systém (vím například o Ostravě, nedávno proběhlo v tisku, že tento systém byl nabízen s podporou našeho státu i do sousedního Polska), ale jak se existence IZS projeví na komunikaci s občanem?

    Jako občan a plátce daní bych si představoval službu tísňového volání na jednom čísle (například zmíněném 123), kam by se dalo kdykoliv dovolat, a to bezplatně ze všech telefonních přístrojů, mobilních sítí a podobně. Organizace by měly povinnost zajistit tísňové volání na telefonních přístrojích uvnitř organizace za pobočkovou ústřednou i v případě blokování hovorů (podmínka připojení pobočkové ústředny do telefonní sítě). Prodejci telefonních přístrojů by jako součást homologačního řízení byli povinni viditelně označit číslo tísňového volání na každém prodaném přístroji. Podmínkou udělení licence všem telekomunikačním operátorům pak může být zajištění vybavení center tísňových volání komunikační technikou, tedy pro stát to může znamenat snížení investic na minimum. Dalším možným zdrojem financování center tísňového volání jsou pojišťovny, které v rámci snižování rizik a škod mají přirozený zájem na rychlém řešení všech mimořádných situací a zamezení vzniku dalších škod.

    Prý směřujeme do Evropy, v Evropě to takhle nějak funguje (nebo je moje Britská zkušenost tak výjimečná?), tak bychom to tak měli i začít dělat (nebo mít alespoň plán kdy to tak dělat začneme, co pro to musíme udělat). Mimochodem, velmi dobrý článek o tom jak by měla vypadat příprava na vstup do EU od Ivana Gabala je zde (odkaz do Neviditelného psa). Doufám, že každý si dokáže obecné principy navrhované I.Gabalem promítnout do konkrétních situací, jako například ve zmíněném případě tísňových volání.


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|