pátek 15. října

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Znovu John Keane o Václavu Havlovi:
  • Aféra Sachergate Česká republika, Romové a Evropská unie:
  • Zeď, plot a policie (Ivan Hoffman)
  • O špatném vysvědčení z EU Co číst ze současné české literatury:
  • Česká polistopadová próza (Lubomír Machala, Univerzita Olomouc) Havarijní služby v ČR:
  • Proč nemá v ČR tísňové volání jediné, jednotné číslo? (Petr Novák) Zdraví a vojenství:
  • Za syndromem ze Zálivu je možná bakterie (Jan Charvát, Česká televize) Reakce:
  • Tak jak máme interpretovat Bibli? (Juliana)
  • Jiří Soler proti feminismu a pro elitní školství
  • Komunističtí policejní vyšetřovatelé (Ludvík Vavřina)
  • Připomínky k české ústavě (Vojtěch Běhunčík)
  • Fórum 2000 může být užitečné (čtenář)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Připomínky k české ústavě

    Vojtěch Běhunčík

    Pan Václav Žák v BL z 11.10.1999 v článku "Diletantismus je mor" píše (kromě jiného):

    "Jinymi slovy, kolega predvedl, ze nerozumel nicemu. Vzpomnel jsem si na to, kdyz jsem v BL cetl prispevek pana Vojtecha Behuncika k navrhum na zmenu ustavy. Pan Behuncik se pustil do razantni kritiky bez sebemensi znalosti predmetu. Kdyz nevi, proc jsou v ustave zmocnovaci ustanoveni, a ze by bez nich nebylo mozne prijmout podrobnou upravu, a ze bez podrobnych uprav "obycejnymi" zakony by se ustava stala absolutne neprehledna, navic by se prkotiny musely schvalovat kvalifikovanou vetsinou, ukazuje, ze o ustavni problematice nevi vubec nic."

    Tedy - pokud připustíme odkazy (zmocňovací ustanovení), pak jen v tom smyslu, že definují okuh problémů řešených zákony (a nikoli jen nějakými podzákonními vyhláškami). Pak ovšem musí již v ústavě být jasně řečeno, jak vznikne z návrhu zákona platný zákon. Tento požadavek ústava nesplňuje a odkazuje se ve věci vzniku platného zákona zase na zákon.

    Dále se domnívám , že nejde jen tak o nějaké prkotiny. Samozřejmě, že ústava musí být kompromisem a má obsahovat skutečně jen podstatné záležitosti. Je věcí široké diskuse stanovit, co jsou tyto podstatné věci. Tady bych kromě toho, co jsem zmínil již dříve (důsledné oddělení moci zákonodárné, soudní a výkonné) připomenul, že schází přesnější vymezení územní samosprávy, rozdělení práv mezi stát a samosprávné celky a ustanovení pro volbu do zákonodárných sborů právě s ohledem na tyto samosprávné celky (například stejný počet senátorů z každého samosprávného celku). Tyto aspekty však v některých pracovních verzích vzniku ústavy byly respektovány: pokud si vzpomínám, pak první vydání se objevilo v tisku 18.prosince 1992. V tomto textu byly samosprávné celky a jejich pravomoci přesně definovány, v souladu s preambulí ústavy

    ( "My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, ..." ).

    Takovéto znění však zřejmě nebylo v souladu s politickou vůlí a o den později, 19.12.1999 vyšla oficiální verze, okleštěná o zmíněná ustanovení týkající se samosprávných celků . Nedostatečnost definování pravomocí "vyšších územních celků" je nyní, těsně před tím, než mají být uvedeny v život, jasně patrná.

    Vojtěch Běhunčík


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|