Něco o brzdách
Poslankyni Marii Machaté její nezávislost vydržela krátce. Někdejší členka ODA a poté Unie svobody zkusí nyní štěstí v České straně národně sociální. Ta se včera stala parlamentní stranou.
Kromě přání, aby se poslankyni do třetice splnily její představy o pořádné straně a zmíněná strana aby byla spokojena s prací své nové členky, asi k této události není moc co dodat.
Podobně v případě ostře sledovaného ministra zdravotnictví se můžeme omezit na přání, aby se mu podařilo napsat hezkou zprávu o stavu resortu a úřadu a můžeme přejít k událostem podstatným.
Český statistický úřad zjistil průzkumem názorů vedoucích pracovníků vybraných podniků, že se zlepšuje zahraniční poptávka po průmyslových výrobcích vyráběných v ČR.
Nikoli po všech, samozřejmě. Následováníhodným příkladem je například Jičínský závod vyrábějící brzdová zařízení. Do dvou let by měl čtyřnásobně zvýšit produkci a stát se jednou z největších továren produkujících posilovače brzd v Evropě s ročním obratem dvanáct miliard korun.
Uveďme k tomu do série zprávu, že o dvacet šest procent se za prvních devět měsíců letošního roku zvýšil obrat největšího českého výrobce brzdových obložení a destiček v Kostelci nad Orlicí. Obě zmíněné firmy dodávají své produkty automobilkám Renault, Wolkswagen, Ford, Peugeot, ale třeba i pro Mercedes, Rolls-Royce či Jaguár.
Aniž by se to obecně vědělo, úspěšně brzdíme Evropu. Jak k tomu došlo? V případě posilovačů brzd z Jičína si české schopnosti dobře brzdit všiml německý koncern Continental a pokud jde o vlastníka výroby brzdových obložení a destiček v Kostelci nad Orlicí, tím je americký koncern Federal-Mogul. Kam se řítí svět nevíme. Jisté ale je, že bez nás by zaručeně zhavaroval.
Vysílá se v úterý 16. listopadu ráno.
Poznámka JČ:Ano, to je dobré, že české podniky pracují pro Západ, ale Martin Myant, ekonom z britské Paisley University, poukazuje na to, že být subdodavatelem je nesmírně nevýhodné. Cenu si diktuje zadavatel zakázek a ten také vydělává většinu zisků.