Těm, co je to jasné
Oregon neni povestny jako basta pravicackych
"vericich" spise opak je pravda. Proto je dosti
prekvapive, ze pisatel prispevku "Je nam treba viry v
Boha?" ma potize najit nekoho, kdo by byl ochoten se
do techto debat pustit. Neochota debatovat muze mit
docela jednoduche vysvetleni nic nemajici spolecneho s
odvahou. Nesetkal jsem se jeste s Americanem, ktery by
ve vaznych debatach ochotne prijal hodnoceni sveho
nazoru jako "zabavny". Na druhe strane je zde dosti
mista a mistni obyvatelstvo natolik tolerantni, ze je
kam uhnout a dat prednost vyhnuti.
Jako American , Vlastimil jiste nebude mit potize si
precist nasledujici citat. Pokud bude mit potize s
obsahem, lze najit lidi i v Oregonu, kteri budou
ochotni pomoci s vysvetlenim. To snad jen pro zacatek,
az bude mit priste nutkani projevovat nahlasat jasne
teorie "o naprosto nevyvratitelnem negativnim pusobeni
existence nabozenstvi" a " o znasilneni demokratickych
principu" v USA Krestanskou koalici.
George Washington On Religion & Morality
"Of all the dispositions and habits, which lead to
political prosperity, Religion, and Morality
are indispensable supports. -- In vain would that man
claim the tribute of Patriotism, who should labor to
subvert these great pillars of human happiness, these
firmest props of the duties of Men and Citizens. --
The mere Politician, equally with the pious man, ought
to
respect and to cherish them. -- A volume could not
trace all their connections with private and public
felicity. -- Let it simply be asked where is the
security for property, for reputation, for life, if
the sense of religious obligation desert the oaths,
which are the instruments of investigation in Courts
of Justice? And let us with caution indulge the
supposition, that morality can be maintained without
religion. -- Whatever may be conceded to the influence
of refined education on minds of peculiar structure --
reason and experience both forbid us to expect, that
national morality can prevail in exclusion of
religious principle."
George Washington's Farewell Address,
Harvard Classics (1910), Vol.43, p.260
Bylo by prospesne , kdyby se Vlastimil pri pristi
studijni navsteve (jako odbornik na "Desatero" ,
legendy a vselijak povery ve Svatem pismu) Noveho
zakona vice drzel vedeckych zasad a peclive si overil
odkud pochazi trochu starsi varianta komentare toho
"Necin druhemu, co by se nelibilo tobe samemu!". Tato
doporucena cetba nenarocna na pamet a soustredeni by
nejmene pomohla objasnit pojeti Desatera stare dve
tisicileti.
Co se tyce historie nacistickeho Nemecka, bylo by
docela poucne se dovedet, jestli Vlastimil muze
doporucit nejakou vedecky podlozenou praci, ktera
vysvetli vztah mezi rezimem hlasicimu se k filosofii
Nietzscheho, zalozenym na budovani narodniho socialismu
a vytvoreni nove rasy nadcloveka s tim "Gott mit uns"
a nabozenstvim.
Napoleon pry kdysi rekl neco ve smyslu "Historie jsou
lzi se kterymi souhlasime" a po precteni onoho
prispevku jsem si opet uvedomil, ze prepisovani
historie neni zapomenute umeni.
Jaroslav Navrátil