čtvrtek 3. února

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Rasismus, Češi a Romové:
  • Co je to rasismus (definice z Encyclopaedia Britannica)
  • Odpověď Janu Lipšanskému: Co si počít se špatnými vztahy mezi Čechy a Romy (Jan Čulík)
  • Jaké tedy máte názory na rasismus, Jane Čulíku? (Jan Lipšanský)
  • Cikáni, tuláci a zloději (Graeme Dibble)
  • Víc než kolektivní vina? (B.G., Cambrigde)
  • Je rasismus jako vnímání malých dětí? (Vojtěch Polák)
  • Uvalujete kolektivní vinu na Čechy (Zdeněk Maštalíř)
  • Individuace a generalizace (Jan Kaštánek)
  • Pořad, aby Britové Romy litovali (Ludvík Vavřina)
  • Referendum Romů, nikoliv referendum o Romech (Jan Novák, Juliana)
  • Dráždí mě pěstování asociace "Čech = rasista" (čtenář)
  • Vyřešme romský problém tím, že jim dáme vzdělání (Petr Chaloupka) České bankovnictví:
  • Rakouská spořitelna (Ivan Hoffman)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Individuace a generalizace

    Jan Kaštánek

    Omlouvam se za zbezne a nedostatecne citace, ale jde jen o podstatu vasich vyroku.

    Napsal jste:

    Chování jednotlivých lidí nelze generalizovat a rozlišovat je na společenskou skupinu, označenou nějakým výrazným znakem, třeba barvou kůže.

    A taky jste napsal: Se společností, která toleruje, aby v ní byli lidé pro svou barvu kůže beztrestně zabíjeni nebo mrzačeni, je vážně něco v nepořádku ... nemám důvěru v českou policii ani v české soudnictví v této věci. Neexistuje snad bezpočet příkladů, že se česká policie chová rasisticky, že má velmi blízko ke skinheadům?

    Tyto dva vyroky jsou v rozporu. Slovem "spolecnost", "ceske soudnictvi", "ceska policie" generalizujete a cinite tak to, co v predchozi citaci kritizujete.

    Myslim, ze otazku Romu v CR vnimate velmi citlive, a tak berete na ceskou spolecnost vetsi klacek nez na Romy. To vychazi z rozsirene ceske vlastnosti, ze ten slabsi je vzdycky v pravu. Myslim, ze Romsky problem je, ze Romove potrebuji bile (jejich penize, pracovni mista), ale bili nepotrebuji Romy.

    Romove nejsou nezavisli a je treba aby zacali byt, jinak se po zkraceni socialnich davek krehky smir zhrouti a bude to horsi. Proto myslim, ze je treba romske etnikum podrobit kritice a pomoci jim stavet nezavislost.

    Poznámka JČ: Ano, slabší je vždycky víc v právu, anebo je mu nutno věnovat více pozornosti než silnějšímu. - Myslím, že kritika obou mých výroků je založena na neporozumění. Každý výrok se totiž vztahuje k něčemu jinému. Hovořím-li o individuální odpovědnosti občana za trestný čin, kterou nemohu rozšiřovat na celé společenství, je to něco jiného, hovořím-li o funkčnosti úřadů či státních struktur. Přece uznáte, že státní struktury, úřady či instituce musejí fungovat naprosto bezchybně. Dojde-li například jednou k vykradení banky jejím ředitelem, anebo k neúčinnému soudnímu řízení se skiny u regionálního soudu, autorita té banky či soudu je zpochybněna už tím jediným případem. To je přece něco úplně jiného než když vidím Roma, jak krade v tramvaji, a usoudím z toho, že všichni Romové kradou...?



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|