Vyřešme romský problém tím, že jim dáme vzdělání
Se zájmem jsem si přečetl články o rasismu v Britských listech. Něco
mi v nich však chybělo. Mnoho se napsalo o popsání situace, v níž se
nacházíme, ale nic o
způsobu jak tuto situaci změnit. Je sice hezké říct, že se musí změnit
myšlení lidí, ale
to se nestane ze dne na den a ne samo od sebe.
Je pravda, že v České republice existuje rasismus. Sám se s ním
setkávám poměrně často, přesto nebo možná proto, že jsem bílý. Setkávám se
s ním hlavně od
svých přátel a známých, bílých, kteří uvádějí podobné důvody svých emocí
vůči Romům.
Špatné zkušenosti, kriminalita, nezaměstnanost, nevzdělanost, asociálnost.
Otázka nestojí,
zda je to oprávněné, kdo za to může, ale co s tím.
To, že je procentuálně víc Romů ve vězení, než bílých, je fakt. To že
jsou většinou nezaměstnaní, také. Ale možná není úplně přesné mluvit jen o
Romech, ale
možná bude přesnější říci, že se tato situace týká chudých a
nekvalifikovaných lidí. A mezi
nimi najdeme velké procento Romů. A tady je možná počátek a jádro problému.
Tím je podle mě zvyk dávat cikánské dítě do zvláštní školy. Jejich
velké procento ve zvláštních školách a nízké procento v normálních, to je
základ jejich
současné situace a je to skrytý, ale o to záludnější rasismus.
Skutečnost, že tato společnost dává romské děti prakticky automaticky
do zvláštních škol, si zadělává na pořádný problém v budoucnosti. Nejen že
je bude muset
později podporovat, vlivem jejich horších podmínek uplatnění. Ale bude
čelit také značnému
napětí, které sebou jejich závist vůči šťastnějším a bohatším členům společnosti
přinese. Bez pořádného vzdělání nemají Romové šanci na vybřednutí z bídy,
ale také ji nemá tato
společnost aby se dostala ven z tohohle kotle vzájemné netolerance. Můžeme
stále mluvit o
ideálech, o správném chování, ale i kdyby byli skini spravedlivě trestáni,
i kdyby
přestali být Romové vyhazováni z restaurací, problém by to nevyřešilo. Pro
Rómy stále bude
platit, že jsou nekvalifikovaní a práci dostanou jen u krumpáče a lopaty.
Prostě, že jsou
blbí. Stále budou chudší a stále budou mít pocit, že je tato společnost
okrádá, že mají
horší podmínky než bílí.
Je nutné, aby se vzdělanost romské populace podstatně zvýšila. Nejen že se
tím sníží jejich nezaměstnanost, ale poroste i úcta většinové společnosti k
Romům.
Počet obyvatel v České republice klesá. Romů však přibývá a s tím roste i jejich
procento ve společnosti. Pokud budou i nadále tito lidé ze společnosti
vytlačováni, bude tato
společnost čelit stále většímu tlaku na řešení problémů tím vyvolaných.
Naším cílem by podle mě měla být spravedlivá společnost, kde každý má
stejné právo a šanci na vyniknutí. To znamená, aby bylo jedno, zda člověk
pochází z
bohaté, nebo chudé rodiny, zda je bílý, nebo snědý. Pokud se tak neděje,
společnost se
připravuje o nevyužitý potenciál nespravedlivě odstrčených lidí.
Za jediné dlouhodobé řešení proto považuji zvýšení vzdělání u romské
populace. Protože mají romské děti horší šanci dostat se na základní školu
(jiné kulturní
prostředí, neumí pořádně česky), zdá se mi vhodné řešení zavést speciální
školy pro
romské děti, na určitou dobu jejich školní docházky, kde by se setřel
jazykový rozdíl. Ale ne
jen tak symbolicky, jako je to nyní. Řešení přinese masové rozšíření,
vzdělání pro
všechny. Romský národ nemá vzory, je nutné je vytvořit, aby i tito lidé
viděli, že když se
někdo snaží, může být úspěšný, že to není jen výsada bílých. Je třeba takto
vychovat alespoň
jednu generaci. Změní se pak nejen chování této generace Romů, ale i
nazírání na Romy
zbytkem společnosti, že také něco dovedou.
Nejsem odborník na pedagogiku, ale jedno vím jistě, návratnost do
vzdělání je vysoká i když velmi dlouhodobá. Tak vysoká, že se vyplatí
zvýšit výdaje na
vzdělání nejen Romů. Vzdělaný člověk má větší šance na úspěch a zaměstnání,
ale také je
společnosti prospěšnější.
V týdeníku Ekonom ( 45 číslo roku 1999, str. 42, původní zdroj: G.
Psacharopoulos, Patters of returns to investment in education, World Bank
1997) je uvedena
tabulka s návratností do vzdělání. pro dokončené vzdělání
Návratnost investic do vzdělání (v % ročně)
Úroveň vzdělání Základní Střední Vysoké
Společenská návratnost 20 13,5 10,7
Individuální návratnost 30,7 17,7 19
Z historie je známo, že země, kde došlo k mísení národů a kultur,
došlo i k rozkvětu věd, umění a dalších oblastí života. Amerika je země
postavená na
přistěhovalcích. Romové jako národ pocházejí z oblastí kde existovaly
nejstarší civilizace. Díky
svým pohnutým dějinám a po mnoha útrapách skončili v zemi zvaná Česká
republika. Mají
jinou historii a také kulturu, než zbytek společnosti. Proč by se česká
společnost nemohla
obohatit o kulturu a invenci Romů?