předloženého v lednu 2000 pracovní skupinou J. Vlach, M. Kučera a
P.Pleva
Návrh řešení je v zásadním rozporu se samotným principem
duálního systému televizního vysílání, existujícím v České republice a
běžným v zemích Evropské unie. Směšuje totiž vysílání veřejné služby a
komerční vysílání. To přináší řadu legislativních, ekonomických a
technických problémů. Jde zejména o to, že:
by Česká televize nemohla plnit své základní poslání, dané § 2
zákona č. 483/1991 Sb. v platném znění, které je definováno takto: "Česká
televize poskytuje službu veřejnosti České republiky tvorbou a šířením
televizních programů na celém území České republiky." Vzhledem k tomu, že
regionální vysílatelé působí převážně ve významných a hustě zalidněných
regionech České republiky, znamenalo by to, že by takové řešení odřízlo
významné procento obyvatel České republiky od možnosti tuto službu užívat.
Vysílatelé - držitelé licencí žádnou takovou povinnost zákonem uloženu
nemají, a proto je třeba hledat řešení tak jako dosud v rámci přesné
vzájemné regulace jejich vysílání.
Zákon č. 483/1991 Sb. v platném znění zachycuje přesnou posloupnost
odpovědnosti za naplňování poslání televize veřejné služby v § 2 téhož
zákona. Rada České televize je podle znění § 4, odst. 3, zákona odpovědná
Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Generální ředitel České
televize je podle znění § 9, odst. 1, zákona za činnosti České televize
odpovědný Radě České televize a ředitelé studií jsou podle znění § 12,
odst. 2, téhož zákona za činnost studií odpovědni generálnímu řediteli.
Myšlenka sdílených kmitočtů, přidělených komerčním vysílatelům na
kterémkoli vysílacím okruhu televize veřejnéslužby, je neslučitelná
s mnoha platnými zákony (nejde jen o zákon o České televizi, ale např. také
zákon č. 468/1991 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání
v platném znění, zákon č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění,
zákon č. 237/1995 Sb. o hromadné správě autorských práv, zákon č. 247/1995
Sb. o volbách do Parlamentu České republiky atd. atd.). Navržené řešení by
tedy vyžadovalo komplexní změnu veškeré mediální legislativy a zákonů
souvisejících. Tato nová legislativa by navíc musela být založena na zcela
odlišných výchozích principech než dosud, zastírala by rozdíl mezi
komerčním a vysíláním a vysíláním veřejné služby a už v základních
východiscích by se významně lišila od mediální legislativy zemí Evropské
unie. Systémem zákonných úprav by mj. musely být zcela nově vyřešeny
otázky:
podílu reklamy na celkové ploše vysílání, vkládání reklamy do pořadů atd.;
monitoringu vysílání.
Specifika analogového pozemního vysílání televizního signálu
prakticky znemožňují centrální monitoring vysílání jednotlivých
regionálních vysílatelů. Zákon č. 468/1991 Sb. v § 5, písmeno e), ukládá
provozovateli vysílání "uchovávat záznamy všech odvysílaných pořadů nejméně
po dobu 30 dnů ode dne jejich vysílání". Ne všichni provozovatelé vysílání
- držitelé licencí dodržují tuto povinnost na žádoucí technické a
protokolární úrovni. Navržené řešení by tedy mimo jiné znamenalo, že by
Česká televize musela zřídit neobyčejně nákladnou monitorovací síť,
pokrývající vysílání všech vysílatelů na tzv. "sdílených kmitočtech". To
je povinnost, která nepochybně přísluší orgánu státní správy - v tomto
případě Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání -, ale
nelze ji přenášet na televizi veřejné služby.
Formulace "ČT působí na držitele licencí metodicky" je vágní, právně
nevymahatelná a prakticky bezobsažná. V případě "sdílení kmitočtu", které
fakticky znamená také sdílení odpovědnosti za vysílání, by toto "metodické
působení" muselo být do všech detailů popsáno zákonem. Vyžadovalo by
precizní definici s úplným výčtem práv a povinností z ní vyplývajícími pro
Českou televizi jako vysílatele ze zákona a regionální televizní stanice
jako vysílatele - držitele licencí. To by však v důsledku znamenalo
přidělit televizi veřejné služby práva a povinnosti orgánu státní správy,
což je v příkrém rozporu s jejím charakterem a posláním.
Formulace "ve spolupráci s RRTV pak spoluurčuje kvalitu" (míněno
zřejmě vysílání regionálních vysílatelů) opět přikládá bez právního
podkladu České televizi práva a povinnosti, náležející pouze orgánu státní
správy.
Formulace "pomáhá dle možností technicky" je opět vágní a bezobsažná
a platí o ní, že by musela být přesně řešena zákonem (který by současně
České televizi umožňoval kompenzovat výrazné negativní ekonomické důsledky,
s nimiž by taková technická pomoc byla spojena).
K části Možná řešení, varianta b):
Návrh řešení je založen na iluzorních předpokladech a
v důsledku by znamenal hrubé narušení duálního systému televizního vysílání
v České republice v neprospěch soukromých vysílatelů spolu s neúměrným
posílením vlivu České televize. Nerespektuje typické rysy moderního
mediálního prostředí (libovolně zaměňuje dvě nezaměnitelné funkce, totiž
vysílatele, tj. držitele licencí, s výrobci pořadů, tj. s nezávislými
producenty) a jeho realizace by znamenala paralelní likvidaci dvou
důležitých složek televizního vysílání v České republice: vysílacího okruhu
ČT 2 a nezávislého soukromého regionálního vysílání. Podle jednotlivých
bodů návrhu:
"zvýraznit spolupráci dnešních držitelů licencí s ČT" - tato
spolupráce probíhá téměř výhradně v rovině koordinace technických parametrů
vysílání v místech působení regionálních vysílatelů. Není tedy co
zvýrazňovat.
"profilovat ČT 2 více jako regionálně zpravodajský kanál" - vysílací
okruh ČT 2 v současnosti nesporně patří k nejlépe profilovaným televizním
kanálům veřejné služby v Evropě. Je srovnatelný snad jedině s La sept/Arte,
od níž se však liší statisticky mnohem příznivějším přijetím u diváků.
V této podobě byl systematicky budován pět let. Protože na počátku
vysílání pokrýval svým signálem jen o málo více než 50% území České
republiky, regionální zpravodajství nebylo a vzhledem k jeho historickému
vývoji ani v současnosti není součástí jeho programové nabídky. Navrhovaný
zásah by ve skutečnosti znamenal faktickou destrukci záměrně a dlouhodobě
utvářeného charakteru ČT 2 a oslabení služby, kterou Česká televize
poskytuje veřejnosti, stejně jako zákonem nepodložený zásah do pravomocí
k řízení České televize.
"změnit statut držitelů licencí na statut nezávislých producentů" -
to je pouze eufemismus pro faktické odnětí licencí jejich současným
držitelům. Znamená hrubé narušení existující mediální legislativy,
znevýhodnění držitelů licencí a znehodnocení jejich investic. V souvislosti
s dalším bodem by pak tato změna přinesla naprosto nepřiměřené zvýšení
vlivu veřejnoprávní televize na informovanost obyvatel jednotlivých
regionů České republiky.
"v rámci požadavku na podporu evropské a domácí produkce stanovit,
že ČT bude zajišťovat část zpravodajství a vysílání regionálního
charakteru vedle vlastních týmů také prostřednictvím nezávislých
producentů" Předkladatel není dobře informován o evropské legislativě,
neboť podle metodiky EBU, závazné pro plnění kritérií mediální legislativy
Evropské unie, nejsou zpravodajství a informativní pořady započítávány do
zákonných kvót evropské a domácí produkce. Kritéria evropské mediální
legislativy v této oblasti tedy nelze plnit prostřednictvím nákupu
zpravodajských a publicistických pořadů od nezávislých producentů. Česká
televize se však nikdy nezříkala a ani do budoucna nezříká spolupráce
s nezávislými producenty v oblasti regionálního zpravodajství (a téže
spolupráci je založeno také regionální zpravodajství nejsilnější české
celoplošné komerční televizní stanice). Zůstává jí však rozhodování o
agendě, pravomoc editora. Pokud by současní držitelé licencí k regionálnímu
televiznímu vysílání o tyto licence přišli a stali se nezávislými
producenty, pracujícími pro Českou televizi, vzrostl by nesmírně vliv České
televize na lokální a regionální televizní zpravodajství a veřejnoprávní
televize by přišla o důležitou protiváhu a regulativ: regionální soukromé
vysílatele, kteří jsou spolu s ní zárukou plurality vyjadřovaných názorů a
pestré škály poskytovaných informací. Navrhované řešení by tedy v důsledku
poškodilo zájem diváků v regionech.
K části Možná řešení, varianta c):
Z výše popsaných důvodů nemá smysl tento návrh rozebírat.
Hlavní závěr
Celý návrh koncepce je založen na pokusu o řešení lokálního a
regionálního vysílání v rámci analogového pozemního televizního vysílání.
V tomto rámci je stávající řešení se všemi nevýhodami, které z něho plynou,
patrně nejvýhodnější pro diváky a rozvoj konkurence v regionálním komerčním
vysílání. Důležité však je, že veškeré problémy, které se zmíněný dokument
snaží řešit, jsou snadno řešitelné v rámci terestrického digitálního
televizního vysílání. Nejlepší cesta k jejich řešení tedy vede
prostřednictvím přijetí moderní mediální legislativy, regulující pozemní
digitální televizní vysílání, a prostřednictvím všestranné státní podpory
jeho urychleného rozvoje jak v oblasti televizního vysílání veřejné služby,
tak v oblasti komerčního televizního vysílání.
Technické podklady k rozhodování o zajišťování regionálního vysílání
Současná situace
Česká televize na programovém okruhu ČT1 zprostředkovává ve všední
dny v 18.00 hod. vysílání regionálních zpravodajských pořadů
Severomoravského a Jihomoravského zpravodajství ze svých studií v Ostravě a
Brně. V tomto okamžiku dojde na povel vyslaný z těchto studií k odpojení
celostátní sítě, která je distribuována pomocí satelitu Kopernikus na
jednotlivé vysílače,nebo v některých případech pozemními spoji. Poté je
místo signálu z pražského studia vysílán vždy samostatný program pro
jednotlivé oblasti. Toto je zprostředkováno následujícími vysílači základní
sítě:
Severní Morava:
K 34 - N.Jičín Veselský kopec
K 31 - Ostrava-Hošťálkovice
K 27 - Val.Meziříčí - Radhošt
K 36 - Jeseník - Praděd
K 37- Frýdek Místek - Lysá hora
K 28 - Vsetín -Bečevná
K 33 - Olomouc - Radíkov
K 26 - Třinec - Javorový vrch
Jižní Morava:
K 35 - Brno - Barvičová
K 29 - Brno - Kojál
K 25 - Jihlava - Javořice
K 22 - Zlín -Tlustá hora
K 26 - Mikulov - Děvín
K 33 - Hodonín - Babí lom
K 28 - Třebíč - Klučovská hora
K 32 - Žďár n.S. - Harusův kopec
K 25 - Val.klobouky - Ploštiny
Na tyto vysílače základní sítě je poté navázána další síť převaděčů,
které signál přijímaný z vysílače hlavní sítě distribuují do dalších
lokalit.
Topologie vysílačů základní sítě programů ČT je založena na klasické
analogové koncepci plošného pokrytí území signálem vysílaným zpravidla
z nejvyšší kóty v dané oblasti relativně vysokým výkonem. Díky tomu je
možné menším počtem vysílacích míst nejrychleji zprostředkovat pokrytí co
největšího prostoru s tím, že v další etapě je pomocí vykrývacích vysílačů
doplňováno lokální pokrytí v problematických místech. Tento způsob
pokrývání signálem je naprosto typický pro celoplošné stanice, kde nejsou
požadavky na lokální distribuci, protože při místním odpojování těchto
vysílačů by došlo k velmi komplikované situaci, křížení zájmu lokální
distribuce se skutečnými přenosovými návaznostmi. Je zapotřebí si uvědomit,
že navazující lokální převaděče či vysílače nízkého výkonu jsou právě
z hlediska zajištění primárního signálu umisťovány na vyšší kóty, takže
jednak zpracovávají signál z vysílače vzdáleného několik desítek km, ale
nejsou ani vhodné pro účely lokálního vysílání. V řadě případů by též
docházelo k problémům distribuce signálu z lokálního studia na takto
umístěný vysílač. Dále by bylo nutné naprosto jiným způsobem změnit
návaznosti propojení jednotlivých vysílačů a převaděčů, což by v mnoha
případech mohlo vést ke vzniku nových problémů s pokrytím daného území.
Stejně tak i z technického hlediska by bylo ve všech případech dosti
obtížné řešit problematiku teletextu, který v případě ČT zajišťuje i ze
zákona služby pro sluchově postižené diváky.
Pro zajištění lokálního a regionálního druhu vysílání se jeví
nejvhodnější systém lokálních vysílačů, umísťovaných většinou přímo v obci,
s primárním příjmem ze satelitu, kde je možné bezproblémové odpojování
celostátního a naopak jednoduché připojení lokálního programu. Právě
s tímto záměrem byla již koncipována síť TV Prima, podobná svojí
topologií síti GSM telefonů, tj. s řadou vysílačů menšího výkonu v těsné
blízkosti příjmové lokality.
Možnosti řešení :
a) Převzetí sítě lokálních vysílačů
Pokud by Česká televize převzala i vysílače s lokální a regionální
licencí, v současné době se jedná o cca 69 vysílačů, bylo by možné pomocí
satelitního příjmu u nich zajistit příjem programu ČT 1, resp.ČT 2. V řadě
případů, zvláště pokud by se jednalo o alternaci s programem ČT 2, by toto
řešení pomohlo zlepšit pokrytí těchto lokalit zmíněným programem. Z druhé
strany je zapotřebí vidět i tu skutečnost, že v mnoha místech by docházelo
ke zdvojování možnosti příjmu.
Podstatným argumentem, hovořícím ale proti tomuto postupu, je skutečnost,
že Česká televize jakožto veřejnoprávní subjekt odpovídá ze zákona také za
technickou kvalitu vysílání. To je v současné době zajišťováno tak, že
studia v Ostravě i Brně jsou vybavena kvalitní profesionální technikou,
která jednak zaručuje kvalitu primárních snímků, z druhé strany umožňuje i
odpovídajícím způsobem signál kontrolovat. V případě navrhovaného řešení by
tato významná podmínka nemohla být dodržena a z principu by docházelo
k ovlivňování charakteru veřejnoprávního vysílání. Je nutné si uvědomit, že
pokud divák sleduje na daném kanálu program ČT, bere potom každý jiný
program i za produkt ČT (zkušenosti s vysíláním Panoramy - Sitour apd.).
Většina lokálních a regionálních studií nedisponuje odpovídajícím
technickým zařízením, které by mohlo poskytovat srovnatelnou kvalitu
s veřejnoprávním vysíláním. Nezanedbatelným faktem by bylo i podstatně
snížené pokrytí programem TV Prima.
b) Řešení pomocí DVB-T
Vzhledem k naprosté vyčerpanosti možností dalšího přídělu kmitočtů
a v souvislosti s celosvětovým trendem k přechodu od analogového
k digitálnímu vysílání, se jeví jako jediný způsob řešení tohoto problému
začlenění regionálního a lokálního vysílání do multiplexu digitálních
programů. Tak jak vyplývá i ze studie Testcomu "Návrh sítí DVB-T", počítá
se pro ČR s realizací minimálně dvou digitálních multiplexů, přičemž každý
umožní přenos 5 - 6 televizních programů nebo dalších služeb. Zatím se
počítá s využitím jednoho multiplexu pro současné celoplošné vysílatele a
dalšího pro zmíněné regionální vysílání a doplňující služby. V rámci tohoto
projektu by bylo možné na základě uplatnění serverové technologie zvolit
takovou koncepci, kdy by jednotlivé příspěvky byly po nově koncipované síti
ATM (digitální síť) dopravovány do studia v Praze, zde by byly vkládány do
vysílacího serveru a nepřetržitě 24 vysílány. Toto by umožnilo cca 70ti
subjektům vysílat denně v ploše asi 20 min s tím, že toto regionální
vysílání by bylo sledovatelné na celém území republiky. Nastavením klíče
změny časů by se dosáhlo i toho, aby mohly být všechny stanice postupně
uspokojovány v zajímavých vysílacích časech. Stejně tak by bylo možné velmi
operativně měnit aktuálnost příspěvků, resp.jejich zařazování.
Výhoda tohoto systému by spočívala jednak v možnosti mnohem širšího
dopadu regionálního vysílání (v podstatě celostátně), dále v možnosti
určité kontroly tohoto vysílání po stránce technické i z hlediska
povolovacích podmínek (možnost objektivního monitorování).
Z provedené studie Testcom ovšem též vyplývá další velmi závažná
skutečnost, kterou je zajištění vysílání v době souběhu použití jak
analogové, tak i digitální technologie. Z předložených návrhů vyplývá, že
v nejbližší době bude muset docházet k podstatnému omezování přídělu
kmitočtů pro regiony pro možnost započetí přechodu na digitální vysílání,
V současné době byla Radou pro rozhlasové a televizní vysílání ČR
ustanovena skupina pro DVB-T, která řeší otázku problematiky zavádění a
přechodu pozemního vysílání na digitální. Bylo by nanejvýš žádoucí, aby do
zadání požadavků na charakter stávající digitální služby byl i zahrnut
požadavek na začlenění regionálního vysílání.
Podle prozatím probíhajících příprav na zavedení DVB-T v České republice
lze počítat s následujícím scénářem:
v roce
2000-2001 - experimentální fáze DVB-T
2002- 2006 - první etapa zavádění DVB-T
2007 - 2010 ? - dokončení realizace DVB-T
V doposud vypracovaných studiích je uvažováno se započetím přechodu
od analogových na digitální vysílače právě v první fázi realizace (tj.
nejprve upravit malé vysílače a až potom přejít na základní síť). Tato
etapa by se mohla shodovat se současně udělenou licencí pro vysílání TV
Prima do roku 2006.
Z tohoto, ale i z hlediska dalších argumentů, se jeví jako
nejvhodnější zachování současného stavu zajišťování regionálního vysílání
v etapě analogového pozemního vysílání a doporučení změnu nastartovat až
v souvislosti se skutečně kvalitativním posunem v rámci digitálního
pozemního vysílání.
Všeobecné poznámky k problematice
Způsob přidělení licence - v rámci Licence vydané Radou ČR pro RTV
7.7.1994 pro TV Premieru bylo v bodě 33) Přílohy dáno:
"Držitel licence bude strukturovat svoje programové schéma tak, aby
v případě udělení licencí k regionálnímu a lokálnímu tv vysílání mohl
poskytnout určené vysílací časy pro programy držitelů licencí
k regionálnímu a lokálnímu vysílání" - konec citátu.
Je tedy s podivem, že když Rada ČR pro RTV původní licenci ze dne
12.1.1993 určenou pro vysílání na K24 v Praze a středních Čechách rozšířila
s výše uvedenou podmínkou pro celostátní vysílání, je dnes hledán způsob,
jak toto změnit.
V podstatě je tím ohrožen princip veřejnoprávnosti kanálu, do
kterého mají být začleněny komerční subjekty, a naopak komerční kanál by
byl zcela uvolněn.
V Praze dne 10.února 2000
Dušan Chmelíček, v.r.
ČESKÁ TELEVIZE
Kavčí hory
140 70 Praha 4