Velká Británie: postupný přechod k přístupu na internet bez
telefonních poplatků
Britská verze vyhledávacích stránek AltaVista a firma NTL oznámily
tento týden, že nabídnou veřejnosti telefonní připojení na internet
zadarmo, prostřednictvím čísla, začínajícího čtyřčíslím 0800 - to jsou v
Británii čísla, poskytující komerční telefonní informace či služby zadarmo.
Zároveň se šíří pověsti, že jeden z nejpopulárnějších britských
poskytovatelů přístupu na internet, Freeserve, bude reagovat radikálním
snížením telefonních poplatků pro přístup na síť.
AltaVista i NTL hodlají poskytnout uživatelům přístup na internet
prostřednictvím telefonního spojení naprosto bez poplatku a doufají, že se
provoz zaplatí směsicí inzerce a elektronického obchodování.
V Británii je nyní více než 200 poskytovatelů přístupu na internet,
kteří spolu soupeří o zákazníky. Loni v září se spojila firma Freeserve
telekomunikačním podnikem Energis a nabídla zákazníkům slevu pro telefonní
připojení na internet, pokud převedou své hovory a své připojení do sítě
Energis. Dělá se to tak, že uživatel telefonu pro hlasové či modemové
spojení použije předvolby 162, čímž odkloní svůj hovor na síť firmy
Energis.
Jenže tato praxe není nic úplně nového. Firma Localtel nabídla
uživatelům internetu telefonní přístup na síť bez jakéhokoliv poplatku mimo
špičku, pokud si převedou své telefonní číslo na jejich telefonní síť, už
od konce roku 1998. Služba se jmenuje Screaming.net a byla obrovským
úspěchem. Desetitisíce telefonních účastníků převedly svá telefonní čísla
od firmy British Telecom k firmě Localtel. Jeremy Stokes, ředitel firmy
Localtel, konstatoval v pořadu Newsnight televize BBC, že typický uživatel
jejich připojení na internet zůstává na síti třikrát tak déle, než
"normální" uživatel internetu, který musí za telefonní připojení platit.
Poskytovatelé připojení na internet zadarmo čelí velkému problému:
jakmile poskytnout internetové připojení zadarmo, vznikne obrovská vlna
zájmu: lidi se přestávají dívat na televizi a brouzdají po internetu.
AOL, největší poskytovatel internetových služeb v Británii, účtuje
svým uživatelům 9.95 liber (cca 550 Kč) měsíčně plus 1 penci (55 haléřů) za
minutu telefonního připojení na síť bez ohledu na denní dobu. British
Telecom používá podobnou a levnější strategii: uživatelé musejí platit 9.99
liber měsíčně, ale od 18 hodin do půlnoci během týdne a po celý víkend je
telfonní přístup na internet zadarmo. BT si ale uvědomuje, že to vyvolává
večer a o víkendu obrovský nápor na jeho telefonní síť. Proto připravuje
také bezpoplatkový přístup na internet. Od loňska velmi energicky
modernizuje svou síť, aby se dokázala vyrovnat se zvýšeným provozem. BT
hodlá od dubna účtovat svým zákazníkům poplatek od 7 do 35 liber za měsíc
(podle toho, zda chtějí mít volný přístup na internet jen večer, nebo po
celých 24 hodin)
Kabelové společnosti, které nabízejí volný přístup na internet za 10
liber měsíčně, zjišťují, že to vytváří problémy v důsledku obrovské
poptávky. Sítě začínají být přetíženy.
Podnik AltaVista to ví, a tak zahájí svůj servis, poskytující
přístup na internet zadarmo, teprve až od května letošního roku a po dobu
prvního půl roku ho omezí na půl milionu uživatelů.
AltaVista plánuje účtovat zákazníkům 35 liber počátečního poplatku a
pak poplatek 10 liber ročně.
NTL je dokonce odvážnější. Od 17. dubna bude nabízet přístup na
internet prostřednictvím telefonního spojení úplně zadarmo, pod podmínkou,
že telefoní uživatelé převedou své telefony na její síť.