Zaniklý židovský hřbitov kulisou zbytečného dramatu
Co si myslet o hysterii kolem hřbitova ve Vladislavově ulici v
Praze, jehož "život" ukončil jeho uzavřením Léta Páně 1478 král Vladislav
Jagellonský?
Proti výstavbě garáží protestovali v minulých dnech ortodoxní židé
- např. demonstranti 1. března vzkázali z Londýna do Prahy, aby země
"respektovala lidská práva" a ponechala ostatky na pokoji. Protestující
prohlásili, že se chtějí sejít s českými ministry zahraničí a kultury.
Přitom se naskýtá otázka proč ale nezabránili takovému porušování "lidských
práv" např. v letech 1982 - 1983, když byl např. prováděn stejný
archeologický záchranný výzkum v britském Yorku v místě budoucích
podzemních garáží?
V Lidovkách si den na to povzdychl ministr krásna a duchovna Pavel
Dostál na téma masových protestů proti garážím: "Ty už jsou tak masové, že
si to ani nedovedete představit. To je akce, která je někde řízena
obrovskou lží. Zatím jsem dostal přes dva tisíce mailů, a všechny mluví o
hřbitově vedle Pařížské ulice. Všichni se domnívají, že Dostál chce zničit
starý tradiční židovský hřbitov na Novém Městě."
O co se vlastně jedná?
Nad starým židovským hřbitovem
zrušeným roku 1478 probíhal další staletí život, stavěly se a bouraly domy.
Při stavebních aktivitách v dřívější době až na dvě výjimky nebyl
konstatován výskyt dochovaných hrobů. Archeologické oddělení Pražského
ústavu památkové péče 31.4.1995 a 24.4.1996 souhlasilo s výstavbou
podzemních garáží s podmínkou záchranného archeologického průzkumu.
S tím souhlasil i odbor památkové péče pražského magistrátu. Etapový
postup archeologického průzkumu začal v roce 1997. Výzkum byl sledován
Alexandrem Putíkem z Židovského muzea.
Pod podlahou polosuterénu demolovaného domu čp. 1390/II. byl zahájen
archeologický průzkum. Nalezené hroby byly pečlivě archeologicky zpracovány
a byly zjištěny cenné informace. Důležitá je následující informace:
"Po vzájemné dohodě byly nalezené, zdokumentované a vyzvednuté lidské
ostatky po antropologickém posouzení předávány židovské obci
k urychlenému pohřbení. Během výzkumu nebyly vzneseny nároky na jeho
přerušení a na zachování této části hřbitova," je psáno ve Věstníku
židovských náboženských obcí v Českých zemích a na Slovensku Roš
chodeš v srpnu roku 5759 (1999).
V roce 1998 byly provedeny sondy v druhé nepodsklepené
části domu čp. 76/II. Byl zjištěn "dobře dochovaný horizont židovského
pohřebiště." A v tomto okamžiku začal být ze strany Židovské obce o po
staletí zmizelý hřbitov zájem.
V polovině roku 1998 se konala jednání o záchraně zbylé části
hřbitova. Česká pojišťovna chtěla pokračovat ve vyprojektované stavbě (s
několikapodlažními garážemi po celé parcele). V souvislosti s tím
Česká pojišťovna nabízela zřídit expozici či pamětní síň ve svém
rekonstruovaném areálu. K dohodě s Židovskou obcí v Praze
nedošlo a protože stavba pokračovala, začala v březnu 1999 druhá etapa
archeologického výzkumu v místě kde nebylo podsklepení.
Podle citovaného věstníku po iniciativě vrchního rabína Sidona
Archeologický ústav inicioval návrh, aby hřbitov se stal archeologickou
památkou.
Jen pro zajímavost: v Lidovkách 6.3. píše Leo Pavlát ředitel Židovského
muzea a člen vedení Židovské obce v Praze: "Nález měl nespornou
kulturněhistorickou hodnotu. Jinak by akademie věd, podpořená později
Magistrátem hl. města Prahy, nepožádala ministerstvo kulturyŠ" O prvotní
aktivitě rabina Sidona se nezmiňuje. Ale to jen na okraj.
Česká pojišťovna o tom byla zpravena úředním papírem (z 26.4.1999)
z ministerstva kultury a archeologické štourání bylo postupně
utlumeno.
V srpnovém věstníku Roš chodeš (1999) bylo v rozsáhlém článku
o tomto hřbitovu upozorněno, že problémem zůstává otázka dosavadních
investic České pojišťovny, "které v současnosti již dosahují
stamiliónových výší." Z tisku již víme, že na podzim 1999 se zástupci
Židovské obce a ČP dohodli, že nedotčené hroby budou spuštěny o deset metrů
níže ve stavební jámě. Stavba garáží by byla nad nimi. Proti kompromisní
dohodě se však postavily zahraniční židovské instituce.
Nic by se nestalo, kdyby...
Kdyby se našlo na hřbitově jen několik desítek hrobů, byl by proveden
záchranný archeologický průzkum, vše pečlivě zdokumentováno, kosti by
navštívily v Národním muzeu antropologa V. Kuželku (což bylo i
učiněno, protože i na první lokalitě byly kosterní nálezy, některé byly
označeny z archeologického hlediska za mimořádně zajímavé) k provedení
detailních analýz a předány židovské obci. Ale objevením dalších partií
hřbitova s několika sty (asi 400) hroby se - řečeno "s klasiky"
-kvantita změnila v kvalitu, nebo-li hřbitov se stal viditelnějším a
začal žít symbolickým životem.
Kompromisní "ponoření" hřbitova hlouběji, pod garáže lze pokládat za
rozumnou dohodu mezi respektováním "starého, ukončeného" a "logikou
živého". Velmi lukrativní poloha místa v hlavním městě předurčuje
tamní zástavbu k dalšímu finančnímu zhodnocení podle poptávky našeho
dynamického technického světa. A jednou z největších poptávek
v Praze na prahu třetího tisíciletí jsou podzemní garáže
v přecpaném středu Prahy.
Hřbitov byl staletí pod nánosem zapomnění a staveb, část byla již
zničena, dotčená část by byla zdokumentována pro budoucnost a uložena
hlouběji.
Tuto kompromisní variantu považuji za rozumnou. Podobně i finanční
odškodnění pojišťovny, pokud by měl být hřbitov zakonzervován a podzemní
garáže by nebyly postaveny. Neboť stavba byla zahájena v dobré víře, se
řádným souhlasem institucí. Obě varianty - spustit hroby níže a kompenzovat
ztrátu pojišťovny jsou věcné a současný humbuk je hloupý.
Ničí sebe sama
Kauza HŘBITOV je reakcí neadekvátní s hysterickými rysy. A
nátlakovou s politickou přesilovkou tlačenou i politicky. Nebude
škodit nahlédneme-li např. do Práva 14.1.2000, kde pod titulkem "Rozruch
kolem židovského hřbitova neskončil" je psáno o zahraničních iniciativách
např: "...předseda zahraničního výboru Kongresu USA Benjamin Gilman se v
úterý dohodl s českým velvyslancem v USA o jeho účasti na zasedání výboru v
prvním únorovém týdnu..."
Lidovky v rozhovoru se Sidonem 2.3. zase napsaly, že rabín očekává,
že bude jednání se zainteresovanými stranami, které chtěl iniciovat pan
Martin z amerického velvyslanectví.
Koncem února skupina představitelů zahraničních židovských kruhů se
pokusila uložit na staveništi do země dříve vyzvednuté kosterní pozůstatky.
Česká pojišťovna však uložení ostatků, které vyzvedli památkáři při
archeologickém výzkumu, jako nepovolené akci zabránila.
V Lidových novinách ze 4. března jsem na téma nepříjemné vysvětlování
úřednici z USA M. Albrightů četl věty vytvářející iluzi, že se jedná o
něco velmi zásadního: "...Pro Židy je něco takového nepřijatelné...
Židovský svět bojuje za jeho záchranu..."
Podobně v Lidovkách na toto téma 6.3. vzdychá Leo Pavlát nad výrokem
ministra Dostála: "Hovořit v souvislosti se hřbitovem v Praze paušálně o
"celosvětové židovské obci", jak to učinil ministr kultury P. Dostál (LN 2.
3.), proto chtě nechtě vyvolává velice nešťastné asociace. Historicky
nejbližší spojení, které se nabízí, je totiž "světové židovstvo".
Nepřímo tak upozorňuje, že hysterický politicky zaštítěný tlak či spíše
kampaň ortodoxních židů může bohužel zasít v podvědomí mnohého (nejen
"středo") Evropana více nedůvěry než hloupé antisemitistické štvaní. Stejně
tak i novinové bubliny typu: "Židovský svět bojuje za jeho
záchranu..."
Židovské varování
Je zde problém střetu ortodoxního
s liberálním (či lépe řečeno kompromisním) pohledem.
Ortodoxní Židé vědí, že s hroby a náhrobními kameny nemá hýbat. S
pohřebištěm ("domem věčnosti") se musí zacházet uctivě. Pražský rabín Karol
Sidon požádal o dobrozdání v židovském aškenázském světě uznávanou duchovní
autoritu vrchního izraelského rabína, jimž je Israel Meir Lau a dostalo se
mu nekompromisního postoje. Tím je židovská obec kryta proti další kampani
ortodoxních židů.
Exhumace a přenesení ostatků na jiné místo však je možné - proto nebyla
jednání o dalším osudu hřbitova od počátku rigorózně v duchu NEHÝBAT NIČÍM.
Osobní zkušenost z postoje židovské obce k hrobům předků má např.
ředitel městského archivu v Ústí n. L. dr. Vladislav Kaiser: "Vzpomínám si
na jednání na pražském vrchním rabinátu v roce 1996 o využití jednoho
náhrobního kamene jako součásti plánovaného pomníku upomínajícího na
židovskou komunitu v Ústí nad Labem v jednom místním parku, dřívějším
židovském hřbitově. Ten byl v polovině dvacátých let jako nevyužívaný
uzavřen dle židovských zvyklostí tak, že náhrobky byly položeny na zem a
zahrnuty zeminou. Vrchní rabinát povolil využít takto uchovaný resp.
pohřbený náhrobek s podmínkou, že musí pomník na milimetr být přesně tam
kde náhrobek předtím stál. Sidon a jeho kolegové mě žádali, abych dohlédl
na to, kdyby se v místě hřbitova prováděly jakékoli stavební práce, např.
výkop pro elektrický kabel, výstavba domu apod., abych v tomto případě
neprodleně informoval vrchní rabinát, který by doporučil rituálně správnou
exhumaci a přenesení ostatků na jiné místo."
Suma sumarum bez zásahu ortodoxních aktivistů by došlo k vyřešení
problému v rámci standardního jednání.
Případ hřbitova se však stal varováním před ortodoxními fundamentalisty.
V Roš chodeš z března roku 5760 (2000) je ve stati "Za jedním stolem" -
o různorodých přístupech v judaismu řada důležitých myšlenek. Cituji z
rozsáhlého příspěvku, který pronesl Rabi Andrew Goldstein, rabín
northwoodské synagogy v Londýně. Řekl: "Jsem Žid, jsem liberální
Žid (slova liberální, reformní či proreformní jsou synonyma)... Uvedu tři
důvody, proč mohu být jen liberální Žid: 1) V moderním světě prostě nelze
vykázat přes polovinu židovského národa - ženy do podřadné úlohy. Musím jim
dát úplnou náboženskou rovnost...
2) Ve světě po šoa s klesajícím počtem Židů musíme vítat všechny, kdo si
přejít být Židy. Upřímné konvertity musíme podporovat, nikoli
odhánět...
3)... Já prostě nemohu věřit tomu, že Tóra a Talmud byly dány v
celistvosti a v jednom bodu historie , na jednom místě, jednomu člověku, a
že Tóra, kterou máme, je dokonalým Božím slovem pro všechny časy."
Rabi Andrew Goldstein pojmenoval základní problémy ortodoxie v dnešním
světě. A s těmi se potýká i katolictví - např. ve vztahu k ženám, k jejich
službě v církvi a ve vztahu k celibátu. Ne náhodou článek doprovází
fotografie americké reformní rabínky...
Jiný z diskutérů - Leo Pavlát - se ve svém příspěvku přímo dotkl
problému hřbitova ve Vladislavově ulici: "Osobně se mi zdá, že malý
důraz na etiku považuje reforma za hlavní prohřešek ortodoxního judaismu,
který jako by tento aspekt židovské tradice obětoval vnější rituálnosti a
zálibě v nedůležitých malichernostech... je třeba přiznat, že ortodoxní
judaismus k takovému dojmu občas sám přispívá. Je navíc nejednou
selektivní, když jde o vlastní výhody, manipulativní i elitářství a ve
spojení s politickou mocí dokáže být též arogantní. Nedávná kampaň
rozpoutaná v Británii a ve Spojených státech vůči českému zemského rabínovi
ve věci židovského hřbitova v pražské Vladislavově ulici je nejčerstvějším
dokladem těchto slov."
Souhlasím s přáním Leo Pavláta, kterým ukončil článek v Lidovkách
(6.3.):
"Hřbitov ve Vladislavově ulici není exteritoriálním "židovským"
pozemkem na území České republiky . Bude-li prohlášen za kulturní památku,
stane se tak na základě odborného posouzení, které jistě nerozlišuje mezi
pohřebištěm židovským a nežidovským."
Bohužel, ve skutečnosti se z problému stalo politikum se všemi
negativními důsledky. Ať se rozhodne (a dohodne) cokoli a jakkoli, nejhorší
se již stalo.