pondělí 5. června

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Proč je rasismus Josefa Pospíšila nepřípustný:
  • Romové, Češi, xenofobie, svoboda projevu a Mein Kampf (Vít Novotný) Česká televize: Pořad "Ta naše povaha česká":
  • Nevyváženým pořadem o sexuálním obtěžování žen porušila Česká televize princip veřejnoprávní služby (Kateřina Bílková) Vojenská služba, ministr Karel Březina a Úřad vlády:
  • Dopis z Úřadu vlády: Jindřich Marek se za své jednání omlouvá (Libor Rouček) Reakce Tomáše Peciny na dopis z Úřadu vlády:
  • Libor Rouček: "Nic jsem nedostal a nic vám neřeknu" (Tomáš Pecina) Karel Březina v MFD o Úřadu vlády:
  • MFD: "Karel Březina: Když je někdo v našem úřadě nemocen, úřad neodpovídá na dopisy"
  • V zájmu vlastní důvěryhodnosti by měl ministr Karel Březina vysvětlit, proč nebyl na vojně (Michal Škop, Martin Maděra, JČ) K nedělnímu pořadu ČT V pravé poledne:
  • K čemu novináři, stačíme si sami! - Veřejnoprávní televize nebo parlamentní věstník? (Tomáš Pecina)
  • Sílící nacionalismus Václava Klause (Kostas Zgafas) Rasismus v ČR:
  • Kostky jsou už vrženy a Češi se tohoto rasismu budou muset zbavit (Petr Somogyi)
  • Pokrytecká senzacechtivost Britských listů, aneb Ta naše povaha česká ... (Václav Pinkava)
  • Pan Pospíšil není rasista, je jen pragmatik (Mike Jarolím)
  • Nechci problém popisovat, chci jej řešit (Jaroslav Hradecký)
  • Až po letech života v USA jsem si uvědomil, že jsem byl rasista (Milan Kohout)
  • Nesouhlasím s Pospíšilem (Mára Dvořák)
  • Poučná debata o rasismu "Proti všem" (Vojtěch Polák)
  • Kolektivní vina je běžně uplatňována v mezinárodní politice (Ludvík Vavřina)
  • Mohou se obě strany shodnout? (Petr Možný)
  • Pan Pospíšil nehází všechny Romy do stejného pytle (Zdeněk Maštalíř)
  • "Jak rozeznáte přejetého cikána od přejetého černého kocoura? Před kocourem je vidět brzdná dráha" (Jindřich Pařík)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Nechci problém popisovat, chci jej řešit

    Jaroslav Hradecký

    Vazeny pane Pospisile,

    znovu a znovu jsem procital Vas dopis pani Banomove (BL010600) a premyslim, jak na nej reagovat - protoze si o reakci z meho pohledu rika. Domnivam se, ze nakonec nejlepe pomohu veci, kdyz se nepustim do polemiky odstavec po odstavci. Neucinim tak proto, ze v rade z nich mate kus pravdy. A reagovat na ne zpusobem :"... ano, ale ..." by vlastne byla tataz technika popisu problemu, kterou jste uzil.

    Tim, prosim nekritizuji - jen konstatuji, ze  Vas, nesporne pusobivy clanek, ktery mne nenechava na pochybach, ze vite o cem mluvite, ma teziste v konstatovani faktu. Jiste pripustite, ze jste se misty dopustil nedolozeneho zobecneni, na strane druhe Vam rad priznam, ze jako autor jen tezko mohu jev "casty" kvantifikovat jeste nejak jinak. A ze jde o problemy a jevy, jejichz cetnost je casto vnimana jako "nadkriticka" Vasi roli cini jeste tezsi.

    Mam vyhodu, ze pisi s odstupem vice, nez 24 hodin a cetl jsem tedy i repliky. Vsimnul jsem si na tomto malem - tedy ne-reprezentativnim vzorku, ze ti co s Vasim popisem stavu a misty naznaky jeho pricin prevazne souhlasi, cini tak v rovine fakticke. Naopak Vasi kritikove, opiraji svuj (zpravidla take "en-block") odsudek o principy mravni "rasizmus" ap., ktere oni i Vy i ja z nejakych duvodu, hodnych podle mne noveho, hlubsiho prezkoumani povazujeme za "spatne" - Vy nejste rasista, pani B. tvrdi o sobe totez, vydavatel take a ja se pridavam.

    Situace se meni az pri pohledu casti ctenaru a pani Banomove na Vas, atd. Dovolte proto par, snad kacirskych slov k pojmu "rasismus". On ma sve koreny nekde v pojmu "xenofobie" a ta zase v prostem strachu z neznama. Jsem trochu strucny, ale snad jeste citelny. At mi v tomto smeru vzdelanejsi ctenar promine, ale vidim tam opet (podle stupne spolecenske nebezpecnosti, což je dalsi vagni pojem, hodny prezkoumani - piseme totiz na zacatku letopoctu dvojku) a "sestupne" paralelu s pojmy "fasismus", "sovinismus", "nacionalismus" atd. az prosty pocit prislusnosti k nejake fuzzy-skupine. Zde narodu, resp. etniku.

    Shrnu-li to, pak vsichni ucastnici debaty povazuji sebe sama za ne-rasisty. Cast z nich neveri v tomto bode casti svych protejsku. Dale; projevy souhlasne jsou vedeny v rovine - rekneme vecne, naproti tomu projevy nesouhlasu v rovine nikoli-vecne.

    Dusledek je nasnade - vsichni mohou mit svuj kus pravdy. Jedine, ceho se eskalaci teto techniky "zkoumani" spolehlive nedobereme je reseni. Jak take? Ostatne si nemyslim, ze by muj prispevek tuto patovou situaci nejak zvlast zmenil. Ale citim potrebu, pokusit se ucastnikum pomoci svou troskou. Prosim proto, aby jste predchozi radky v zadnem pripade nebral jako analyzu, ci dokonce troufaly pokus o nadhled. Pokusil jsem se vyjasnit si nahlas, jak vidim nazorove pole a argumentacni arzenal.

    Zil jsem dostatecny cas v Litvinove - Janove, v Teplicich v Cechach, znam velmi dobre Most a ukazoval jsem svym znamym Chanov snad petkrat. A protoze jsem mel od soudruha okresniho tajemnika pro prumysl Machovce (UL) doporucenu zmenu vzduchu, tak i v Ceskem Krumlove. Uvadim to proto, abych prezentoval svou kompetenci k veci neco rici.

    Predevsim je, pane Pospisile dobre, ze jste svuj clanek napsal tak, jak jste jej napsal. Z me strany videno, neni zadny jednotlivy fakt, tam uvedeny nepravdou. Jedinou poznamku bych si jako muz k muzi neodpustil - je skoda, ze jste hodnotu sveho vkladu (nejspis v zapalu "dopsat to, pokud mi to pise a necist to, nebo to zacnu do nekonecna editovat" uzil ironie, jinak - uznavam - v polemice povolene. Primlouvam se u ostatnich diskutujicich aby tuto vadu krasy pominuli. Ostatne, kdo chce resit problem, musi se zabyvat primarne obsahem.

    Opakuji, je dobre, ze jste svuj clanek napsal. Polemizovat s nim odstavec po odstavci nehodlam. Mam za to, ze bych v drtive vetsine pripadu zacinal klasickym "... ano, ale ..." a koncil "objevem", ze jde o otazku miry. At uz miry Vami popisovaneho jevu, skutku ci vlastnosti nebo mirou tolerance majoritni komunity.

    V zaveru bych se asi dobral nejakeho apelu na vyssi toleranci vetsiny a podobneho apelu na vetsi snahu (vsech) mensin prijimat co nejvic vlastnosti vetsiny, ktere mi neskodi, neomezuji mne v principialnich mravnich, etickych, atd. dimenzich, a prejimat tak oboustranne unosny uzus vetsin jiz proto, protoze je to cesta nejmensiho odporu - tedy oboustranne nejmene bolava a bezkonfliktni - napriklad pro deti snad vsech etnik, ktere jsou svymi rodici milovany. Nanestesti take jinak. Pokusim se proto - povazujice se take za pragmatika a ne/rasistu - Vas pohled na vec doplnit.

    Nezvratnou skutecnosti je, ze se souziti s "lidmi odjinud" a v nejsirsim ( !!! ) slova smyslu nasimi "jinymi" lidmi budeme muset naucit zit, at se to komukoli z nas libi, ci nelibi. Pocet "jinych" lidi poroste, na tom nic nezmeni ani docasna politicka vitezstvi nacionalistu kdekoli.

    Pojmy, jako etnikum, narodnost, trida, politicka prislusnost, ideologicka, sexualni, nabozenska ap. orientace, ktere jsou jiz dnes dobre jen pro politiky, kterym to obcan - volic opakovane a trapne spolyka a sklizi za to po pravu jejich aroganci, pohrdani a vysmech.

    Vsechny ty pojmy jsou jiz mnoho let vagni a ja neprestavam zasnout, co se ve jmenu techto chimer pase nadale bolesti a zla. Nepamatuji se, ze by nejaky laskavy statnik proti jejich zneuzivani energicky vystupoval a vedl svuj lid k vedomi toho, ze vzajemne pochopeni nas nemine, byt bychom se nakrasne a nakratko vzajemne vyvrazdili. Intolerance neni program a nema budoucnost. Opakuji, je dobra jen k dosazeni moci a jejimu udrzovani metodou "divide et impera", ktera by jiz davno mela kazdeho racionalne uvazujiciho cloveka - tedy i pragmatiky - urazet.

    Kupodivu to stale funguje a potvrzuje tristni klasikovo konstatovani, ze totiz "Primarni a nejzhoubnejsi poverou je vira ve zdravy lidsky rozum". Konec citace - neni co dodat. Moje matka nebyla Češkou, jedna babička je z Clevelandu, druha z Kolina. Mezi mymi muzskymi predky jsou Cesi jen otec a ded. Ja sam jsem se nenarodil v Cechach avsak narodnost jsem si zvolil ceskou. Jsem tedy Cechem, ci nikoli?

    Kam tim mirim - po staleti se lide misi a pojmy etnikum atd - viz vyse ztraci na jednoznacnosti. Cirkve si stezuji na vlaznost svych ovecek, anglictina se stava mezinarodnim jazykem obchodu, francouzstina diplomacie. Milovat sve nareci je z (řekněme) nad-racionalnich duvodu uslechtile, z ryze racionalniho pohledu zbytecne. Zakladni skoly jiz nareci neuci - toto studium se objevuje az na filosofickych fakultach.

    Divim se, ze v rasistickych a "rasistickych" trestnich kauzach, jeste nebyla prezkoumavana opravnenost stiznosti te ci one strany. Jak fakt, ze ten, ci onen je ciste "bila" ...., tak ten, ci onen, ciste "cerna" .... - dosaďte, dle gusta. Mate mne, ze podle posledniho scitani lidu (overoval jsem si to predloni u p. doc. Outraty (Cesky statisticky urad) a rekl mi to jen po pameti) je u nas registrovano kolem 30000 (slovy triceti tisic) obcanu romske narodnosti.

    Mate mne, ze mezi poklady lidovych pisni neoddiskutovatelne patri " ... Cikanko ty krasna, Cikanko mala ...", stejne jako "... kdo to byl?! Cikán, cerny Cikan". Kolik je Cecha ve mne, kolik je Cecha v Romovi ceske narodnosti, kolik je Romky v dceri Cecha a krasne Cikanky? A kolik je Roma v jejim synovi se Slovakem - abych byl jen uvnitr CSR a zamerne vynechavam Podkarpatskou Rus. V Brne jsem potkal Cecha jmenem Lotrek - uz snad tri generace se nepisou Lautrec....

    Doporucuji ucastnikum k uvaze zaver, ze pres zduraznovani narodnostnich, rasovych a j. odlisnosti cesta nevede jiz dnes a nepodari-li se politikum, abychom se - opakuji docasne - vyvrazdili, bude jednoho krasneho dne vsechno to vydelovani (-se i jinych) jen vetes.

    Daleko horsi je pomysleni, co vyjde driv. Pristehoval jsem se pred snad deseti lety do meho, nynejsiho bydliste, ktere neni v poradi mest daleko za Prahou a soused, kteremu nase pracka jako na potvoru udelala skvrnu na strope, mi prisel sproste vynadat a doporucil mi, abych se vratil do puvodniho bydliste (take zadneho "vystrkova"), ktere identifikoval podle tehdy nepreregistrovane poznavci znacky auta. Hulakal v nekolikapatrovem, prostornem dome, bezpecne si vedom, ze to tomu "privandrovalci" nandal. Podotykam, ze rozdil v nasem vzdelani, spolecenskem postaveni, image a majetkove situaci je silne v muj prospech. Cemu se mam pak divit, byl-li bych navic jine rasy?

    Jak jsem naznacil, stravil jsem nejaky rok v nadherne, romanticke krajine jiznich Cech. Vztah lidi k privandrovalcum mne sokoval - tehdy tam nachazelo v drevorubecke profesi dusevni klid rada vzacnych lidi; mne sameho privital pan reditel slovy: "...neboj se, ja mam v lese vzdelany lidi" - a nelhal. Nejhure na tom byly nase zeny a deti - my muzsti jsme si rychle nasli sve misto v hierarchii party - stacilo umet vzit za praci a zbytek dorovnala v patek hospoda. Ale zeny a deti si vytrpely rafinovaneho ponizovani v krame, v ordinaci i ve skole "neurekom". Muj ucitel prace s pilou, vzacny, cisty clovek, mne vzdy utesoval slovy "... ale, ale, na vesnici je prece krasne - lidi maji k sobe bliz..." ovsemze ironicky. Ani mezi sebou nemeli pohodu. Puvodne jsme tam sli vsichni s predstavou, ze tam zustaneme, prace v lese vyvolavala neobycejny hlad po knize. Nase rodiny to ale vetsinou neunesly. Xenofobie ceská, prostá. Cesko - ceska. K nevire a k nevydrzeni.

    Nechci to prilis rozvadet. Diky konfliktum se soukmenovci (sic! soudruhy) jsem se stehoval mnohokrat. Jihocechum se omlouvam, meli ke sve xenofobii take sve duvody a vybral jsem si je proto, ze to byl prvy sok. Ty dalsi, jinde, uz jsme ocekavali a nebylo to tak intenzivni.

    Omlouvam se ze pisi hodne v prve osobe. Jinak bych ale tezko dokazal vtahnout ctenare, zejm. musel-li se take vicekrat stehovat do sve uvahy a nabidnout mu srovnani jeho zkusenosti se svou - a pokusil se tak obhajit svuj prvy zaver, ze totiz jde primarne o xenofobii i uvnitr etnika. Zde si ale nemohu odpustit poznamku: naseho, ceskeho. Vzpominam si na (Lichtenberg tusim a nepresne): "Reknes-li v Kocincine "Aj, aj", pozvou te do domu a daji ti najist. Reknes-li u nas "mam hlad" odpovi ti "Aj, aj". Mluvime take o Romech, tam jsem to nepozoroval, naopak je tam soudrznost sirokych rodin u nas nemyslitelna a soudrznost cele komunity vyssi.

    Nekolikrat jsem v textu zduraznil ze verim. ze nas souziti nemine. Kazda jina alternativa vede ke katastrofe. Panove Dzurinda a Zeman mi vzali vitr z plachet, kdyz pred asi tydnem vyslovili, ze tzv. "Romska otazka" je evropskou zalezitosti a mnohdy vitanou zaminkou pro peskovani Ceske republiky, ve ktere jsou nasi Romove zneuzivani a hraji podle cizich not. Abych nezapomnel - byla to Ostrava, kde dostali oficialni nabidku a prispevek na emigraci?

    Pro zacatek bych doporucoval zvazit, do jake miry je mozne a realne, dosahnout u Cechu, Moravanu a Slezanu lidske soudrznosti, podobne Romske. Pesimiste se mnou budou rychle hotovi tvrzenim bez dukazu, ze Romy stmeluje jejich izolace. Bohuzel, my, Cechove jsme byli casto odkazani sami na sebe a krome nekolika tydnu hura-bratrstvi jde vse postaru.

    Dalsi pesimisticky prispevek bude asi veden proti soudrznosti s tim, ze vyssi porozumeni mezi Cechy - a ja pridam Moravany a Slezany - povede k vetsi izolaci etnik. S timto nazorem jsem po zrale uvaze hotov ja: Jakekoli vzajemne lidske porozumeni navozuje moznost jeho eskalace a dokonce zlepseni vztahu s prirodou.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|