Britské listy


pondělí 3. září

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Česká televize:
  • Proč by byl Petr Sládeček vynikajícím ředitelem ČT, ale proč pro něho bude lepší, když konkurs nevyhraje (Jan Čulík)
  • Úkol zachránit ČT je nesplnitelný a Sládeček by se jím neměl diskreditovat (Tomáš Pecina)
  • ČT by "nebyla proti Čulíkovi jako moderátorovi" (Fabiano Golgo) Vladimíru Železnému:
  • Omezení rychlosti na silnicích zachraňuje lidské životy Drastické svědectví:
  • Jak jsem byl u potratu. Umělé přerušení těhotenství - ta nejpřirozenější věc na světě? (Fabiano Golgo) Britský rasismus a svědectví londýnského překladatele:
  • Všichni Romové, které v Londýně znám, se tu ocitli na základě velkého stresu (Dominik Lukeš) Polemika:
  • Pecina v překvapivém objetí s Rumlem (Petr Štěpánek, RRTV) Reakce:
  • Tomáši Pecinovi: Není pravda, že v ČR "nic nefunguje" (Tomáš Bím) Polemika:
  • Kterak se Josef Fronek staví v balkánském konfliktu ostře na stranu Slovanů (Josef Fronek) Protest:
  • Pan Haičman (v zájmu tolerance?) „nemluví pravdu“ (Vlastimil Petříček)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Omezení rychlosti na silnicích zachraňuje lidské životy

    Čím rychleji jedete automobilem, tím víc to zabíjí

    Toto je výňatek z britské diskuse o bezpečnosti silničního provozu. Na britských silnicích dochází k mnohokrát menšímu počtu smrtelných dopravních nehod, přestože je provoz mnohokrát silnější. Autorem tohoto článku, který vyšel ve čtvrtek 30. 8. v deníku Guardian, je David Begg, ředitel Střediska pro dopravní politiku na Aberdeen University a předseda vládní komise pro integrovanou dopravu.

    Tisíce lidí zemře zbytečně v následujících několika letech, pokud bude dovoleno, aby se nepřátelství vůči automatickým kamerám, které fotografují automobily, překračující rychlostní limit, projevované v tisku a silniční lobby, prosadí do vládní politiky pro bezpečnost silnic.

    Nedávná historie dopravy ve Velké Británii je nesmírně poučná. V roce 1966 zemřelo na britských silnicích 6000 osob a 400 000 bylo zraněno. Od té doby došlo k snížení obou čísel o více než polovinu, navzdory obrovskému vzrůstu dopravy i jednotlivých cest automobilem. Tento pokles v počtu mrtvých a zraněných na silnicích je důsledkem dvou základních rozhodnutí politiků, kteří ignorovali veřejné rozhořčení a zavedli přísné zákony proti opilosti za volantem a zavedli povinnost zapínat si bezpečnostní pásy.

    Tato rozhodnutí byla ve své době obrovsky nepopulární a protestoval proti nim tentýž tisk, který nyní protestuje proti zavádění rychlostních kamer. Avšak opilost za volantem se dnes považuje za společensky nepřijatelné chování a lidi si v automobilu zapínají bezpečnostní pásy zcela automaticky.

    Totéž by se dalo učinit s rychlostí. Ilegální a nevhodná rychlost automobilů usmrcuje v Británii každoročně asi 1200 osob a k vážným zraněním dochází u dalších 100 000 - to je třetina všech obětí silničních nehod.

    Při každém snížení průměrné rychlosti silniční dopravy o 1 procento klesá počet úmrtí na silnicích o 7 procent. Vzhledem k tomu, že v Británii nedodržuje 66 procent osobních automobilů a 54 kloubových nákladních automobilů rychlostní omezení v obcích, které je 50 km/h, už jen přimět řidiče, aby toto rychlostní omezení dodržovali by zachránilo život velkému množství osob.

    Snížení průměrné rychlosti dopravy o pouhá 4 procenta - o 3 km/h v zónách, kde je omezená rychlost 65 km/h, by znamenalo, že by bylo na silnicích v Británii usmrcováno o 1000 lidí ročně méně než je tomu dosud. Vydáváme miliardy liber na to, aby při dopravou vlakem nezahynulo ročně 35 osob - při velmi nešťastné železniční srážce - ale vůbec nám nevadí, že ročně obětujeme na silnicích život 1000 osob.

    Navzdory tomu, co si myslí veřejnost, britská policie je zdrcena těmito statistikami a velmi by chtěla usilovat o to, počet mrtvých a zraněných snížit. Kromě lidského zoufalství, které tato úmrtí a zranění plodí, jde o plýtvání policejních, nemocničních i hasičských zdrojů.

    Kdyby se ušetřilo jen 1 procento času dopravních policistů po celé Británii, znamenalo by to, že by se uvolnily 4 miliony liber pro boj proti zločinnosti.

    Silniční nehody stojí britského daňového poplatníka, nemluvě o britské ekonomice, 885 milionů liber ekonomických ztrát, nemocničních výdajů a lidských výdajů. Systém trestního soudnictví, které se zabývá těmito silničními nehodami, stojí dokonce ještě více - 1 miliardu liber, včetně policejního času.

    Nyní má policie novou zbraň. Je schopna zachránit obrovské množství životů, aniž by to zatížilo ekonomiku. V osmi zkušebních oblastech, kde se nové rychlostní kamery zkoušely na silnicích došlo v průměru k poklesu úmrtí či vážných zranění o 47 procent (o 109 osob). Představte si dopad zavedení těchto kamer v celostátním měřítku.

    Technologie rychlostních kamer je nyní opravdu vyspělá. Kamery nyní fungují digitálně a odesílají pokuty elektronicky. Dokonce jsou schopny vypočítat rychlost, jakou automobil projel mezi dvěma místy, vzdálenými mezi sebou několik kilometrů. Některé noviny to charakterizují jako nespravedlivé a varují, že počet pokud za nepřiměřenou jízdu stoupne o 1000 procent. Překračování povolené rychlosti je považováno za správné, je to něco, co přece dělají všichni řidiči - asi jako před dvaceti lety si dávali před cestou panáka.

    Není to pravda. Rychlost zabíjí. Překračování rychlostního omezení je trestný čin. Motoristé mají jednoduchou možnost, jak se vyhnout pokutě - sundat nohu z plynu a dodržovat omezení rychlosti.

    Zde jsou pro srovnání statistiky úmrtnosti a nehodovosti na českých a britských silnicích. Na 10,2 milionů obyvatel v ČR v roce 1998 zahynulo na českých silnicích 1360 osob, z toho 330 chodců, na 59,2 milionů obyvatel Velké Británie v roce 1998 zahynulo na britských silnicích 3581 osob, z toho 946 chodců.


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|