Nový ředitel ČT: Tytéž změny jako Puchalský, ale diplomatičtěji
Vyšlo v týdeníku Reflex č. 5/2000.
Nový generální ředitel České televize Dušan Chmelíček, bývalý šéf právního
oddělení ČT, se začal na veřejnosti projevovat dvěma radikálně odlišnými
způsoby. Jeho veřejná vystoupení byla zatím nezajímavá, bez jiskry a plná
banalit. Navzdory problémům s kvalitou zpravodajství ČT i strukturou
zpravodajské redakce konstatoval Chmelíček, že Zdeněk Šámal, šéf
zpravodajství, je muž na svém místě. V Jednadvacítce 23. ledna odpověděl
Chmelíček na moderátorovu otázku, zda je nutno posílit veřejnoprávní
postavení České televize, mlhavě a vyhýbavě. Pozorovatelé jsou zklamáni, je
však možné, že Chmelíček diplomaticky mlží záměrně. Otevřenost vůči
problémům v České televizi totiž zatím vždycky znamenala, že reformátoři
byli zanedlouho vyneseni v zubech.
Navzdory banalitám, které pronesl Chmelíček v minulých dnech ve
sdělovacích prostředcích, Chmelíček zároveň také zveřejnil (viz Britské
listy 21. ledna 2000) velmi racionální a dobře vyargumentovaný projekt
dalšího rozvoje České televize, na jehož základě ho právě Rada České
televize jmenovala do funkce. Tato otevřenost je chvályhodná - Puchalský
svůj projekt skoro dva roky utajoval. (I druhý ze tří kandidátů v užším
výběru, Petr Sládeček, zveřejnil svou zajímavou vizi pro ČT, viz Britské
listy 28. ledna 2000).
Jako typický právník-diplomat chválí Chmelíček v projektu nejprve všechny
úspěchy, jichž Česká televize dosud dosáhla. Jeho řeč je jasná, logická a
rozumná: ne všechny chyby, k nimž v České televizi v posledních dvou letech
došlo, byly vinou Jakuba Puchalského a jeho "nekomunikativnosti".
(Puchalský skutečně hovořil o své práci zřídkakdy otevřeně, nebxyl si úplně
pevný v kramflecích a obával se, že by kritikové mohli zpochybnit, co
řekne.). Na rozdíl, od toho, co vyhýbavě řekl v Jednadvacítce, v projektu
Chmelíček jasně konstatuje, že "je třeba posílit nezávislost, postavení a
prestiž České televize jako instituce veřejné služby".
V reakci na silně centralizovaný systém řízení v Československé
televizi za komunismu, konstatuje v projektu Chmelíček, vznikl zejména od
roku 1992 v České televizi volný "producentský systém", plochá,
nehierarchická řídící struktura. To je sice moderní a prospěšné, jenže
producentská struktura v ČT byla příliš neformální. Producenti pracovali na
základě nepsaných pravidel a zvyklostí - neexistovaly oficiální směrnice a
přesněji, oficiálně definované vnitropodnikové vztahy. Britské listy o tom
píší už dva roky, možná trochu brutálněji: uvnitř České televize rozhoduje
neformálně vzniklá řídící struktura na základě soukromých přátelských
vztahů. Situace je tak volná, že lidé, kteří rozhodují, nenesou nutně za své
rozhodování osobní odpovědnost. Chmelíček chce posílit existující
producentský systém, ale zároveň pro něj vytvořit pevné a závazné interní
struktury, nezávislé na jednotlivých lidech a jejich osobních vztazích.
Rozhodovací procesy v řízení televize musejí být zpětně kontrolovatelné. V
projektu píše Chmelíček otevřeně: "Musí být jasně řečeno, že v instituci,
jakou je v České republice televize veřejné služby, není cesty zpět před
duben 1998 (kdy odešel z funkce GŘ ČT Ivo Mathé, pozn. JČ) - k
neprůhlednému rozhodování na základě ustálených zvyklostí, k nepřetržitému
sledu neustálých improvizací a k opakovanému rozhodování ad hoc i v těch
nejdůležitějších otázkách." Chmelíček argumentuje, že v letech 1992 - 1997
ČT jistě dosáhla lecjakých úspěchů, avšak se systémem neprůhledného
rozhodování, za něž nikdo nenese odpovědnost, prostě ČT nepřežije v rychle
se měnící technologické éře.
Snad nejdůležitější oblastí vysílání veřejnoprávní televize je oblast
zpravodajství. I tady nachází Chmelíček tytéž chyby jako v ostatních
částech struktury České televize. Je zajímavé, že ve snaze o nápravu přímo
vychází z reformního projektu Ivana Kytky, který byl donucen v důsledku své
snahy svůj projekt realizovat odejít z funkce šéfa zpravodajství ČT na jaře
roku 1998 už za rekordních sedm týdnů. Kytka, jak se zdá, měl pravdu. Bez
jeho reforem zpravodajství ČT nepřejde do moderní éry. Je pozoruhodné, že z
Kytkova modelu v oblasti zpravodajství přímo vychází ve svém projektu nejen
Dušan Chmelíček, ale i druhý uchazeč o funkci generálního ředitele ČT Petr
Sládeček, který to i otevřeně konstatuje. Je to asi logické, protože
struktury, které se pokoušel do zpravodajství zavést Kytka, jsou součástí
racionálního provozu každé moderní televizní redakce - není to nakonec nic
zas tak světaborného. Bez nich to prostě ani v ČT dál nepůjde. Hlavní
změnou, kterou chtěl Kytka zavést do zpravodajství ČT, bylo vytvořit pro
každý zpravodajský pořad samostatný výrobní a redakční tým. V rozhovoru pro
Britské listy k tomu řekl 2. 9. 1998:
"Můj projekt počítal s tím, že redakce, místo rozdělení na domácí a
zahraniční, bude rozdělena na příslušnost k jednotlivým programům tak, jak
je to obvyklé v britských a mnoha dalších televizích. Problém redakce
zpravodajství je, že se tam pohybuje deset jedenáct programů, na kterých do
mého příchodu pracovali někdy nahodile a střídavě různí editoři, různé
redakční seskupení, často podle toho, kdo měl chuť a čas. Chtěl jsem, aby
vznikly k jednotlivým relacím redakční, editorské a produkční týmy, nebo
minitýmy. To byla hlavní změna, kterou jsem do České televize přinesl."
Před svým vypuzením z redakce rozdělil Kytka zpravodajství do čtyř
minitýmů. Dále v rozhovoru pro BL konstatoval: "V mnoha ohledech bylo
rozhodování v ČT dvojkolejné nebo dokonce trojkolejné. Vedoucí domácí či
zahraniční rubriky rozhodovali o obsahu pořadů, aniž by pak nesli přímou
odpovědnost za relace."
Srovnejte to s projektem Dušana Chmelíčka: "V dosavadním systému
zpravodajství nenutí jeho šéfredaktora nic dále strukturovat útvar a
přenášet odpovědnost za výslednou podobu konkrétních pořadů na nižší stupeň
řízení. Jednotlivé pořady (nebo skupiny pořadů, například Události a
Události plus) nemají své stálé šéfredaktory. Moderátoři významných
zpravodajských relací (např. prestižní Jednadvacítky) působí v týdnech, kdy
nemoderují tento pořad, v jiných relacích jako reportéři. Pokud je však
vazba tvůrců k jednotlivým pořadům takto volná a nikdo z nich neví, zda
příští týden nebude "zaskakovat" v jiném, který by za normálních okolností
považoval za svou vnitropodnikovou konkurenci, pak nelze očekávat, že se
jednotlivé typy zpravodajských relací budou svým stylem výrazně lišit.
Editoři pořadů se navíc po týdnu střídají, takže je velmi obtížné zachovat
kontinuitu v řízení agendy jednotlivých typů zpravodajských relací."
Chmelíčkův popis líčí situaci přesně takovou, jaká byla koncem března 1998
po odchodu Ivo Mathého. Jestliže nynější šéf zpravodajství ČT Zdeněk Šámal
po odchodu Ivana Kytky spolu s Jakubem Puchalským konstatovali, že chtějí
Kytkovy modernizační reformy provést, co v televizi dva roky dělali, když
po odchodu Puchalského nyní konstatuje Chmelíček, že se situace za
poslední dva roky vůbec nezměnila? A jak se to shoduje s Chmelíčkovým
diplomatickým konstatováním, že je Zdeněk Šámal jako šéf zpravodajství ČT
"muž na svém místě"?
Potíž je, že jakmile se někdo pokusí zmodernizovat pevně zakonzervované
mocenské struktury uvnitř České televize, dané neformálními přátelskými
vztahy, zaměstnanci televize začnou rebelovat a reformu sabotovat, i když
je v dlouhodobější perspektivě v jejich vlastním zájmu, protože v
zakonzervované postkomunistické podobě Česká televize nepřežije. Sabotáž
reforem je nejúčinnější právě v redakci zpravodajství, kde dokáží citlivý
výrobní proces, jehož výchozím produktem je živé každodenní zpravodajské
vysílání, ochromit svými naschvály už jen dva nebo tři jednotlivci. To se
stalo Kytkovi, a právě proto se zřejmě Puchalský a Šámal dva roky
neodvážili do vnitřní struktury zpravodajství výrazněji zasáhnout. Bude na
Chmelíčkovi, jestli prokáže dostatečnou schopnost citlivého řízení a
diplomacie, zda se mu Českou televizi podaří nenápadným, mírným pokrokem
přivést do moderního světa.