Ke Klausovu projevu: v čem je EU užitečná
Pane Culiku,
Dovolte mi nekolik myslenek k clanku:
Odpor vuci Evropské unii ve východní Evrope roste
http://www.britskelisty.cz/0006/20000630d.html#03
Uz delsi dobu si uvedomuji, ze euroskepticismus Vaclava Klause zrejme neni vyjimecne jen ucelovy, ale skutecny.
Ze se nejspis domiva, ze EU musi skoncit podobne spatne jako Sovetsky svaz. Ze veri jen svym zkusenostem a nechce pripustit, ze vychozi i provadeci podminky jsou jine.
Myslenka realizace EU je bezpochyby velmi odvazna. Vetsina podobnych projektu je realizovana s obtizemi - v delsim case, nez bylo planovano, stoji mnohem vice, nez se predpokladalo, anebo se dokonce vubec nezdari.
To ale neznamena, ze energie do nich investovana je pak ztracena. Realizatori takovych projektu z nich vychazeji schopnejsi, zkusenejsi.
Uz sama moznost pricleneni k EU je vynikajicim motivatorem pro byvale socialisticke zeme, ktere by se bez jasne vize jinak tocily stale dokola ve vlastnich problemech jako turista bez buzoly.
A EU je velika vize. Vsak take kritik teto myslenky, ODS, ktera je dnes stranou jednoho muze - Vaclava Klause, neni nahodou politicka strana bez vize. Chce se totiz udrzet u moci za kazdou cenu a nemuze si dovolit prihlasit se k jakekoliv vizi. Jeji plneni by ji pak totiz mohlo komplikovat vykon moci.
A tak ideove konference ODS, ktere by takovou vizi mely produkovat, se zdaji byt svolavany jen z formanich duvodu a pak take proto, aby potvrdily spravnost minulych kroku sveho ucelove jednajiciho vedeni.
V čem je EU tak užitečná?
Zeme EU investuji uz leta ohromne penize do vytvoreni komplexni metodiky pricleneni k EU. Neni to bajecne, ze muzeme restrukturalizovat statni spravu podle modelu, ktery pro nas pripravuje zkuseny odborny aparat a ktery posuzuje tolik stran? Ze muzeme prevzit normalizovanou (vsech lokalnich vyjimek zbavenou) legislativu ?
Jiste, nektere direktivy EU se mohou zdat zbytecne. Ale to je znama vec, ze system, ktery ma byt pro vsechny, musi byt slozitejsi nez jednoucelove systemy, ktere by si pro sebe jinak vyvinuli jednotlivi zucastneni. To je nevyhoda univerzalnich systemu, ktere vznikaji na zaklade konsenzu.
Na druhou stranu maji radu konkretnich vyhod. Napriklad jsou levnejsi a snaze se udrzuji v chodu. Konkretne treba uredni rizeni se muze zdat byt slozitejsi nebo trvat dele. Ale to je vyvazeno vyhodou, ze ziskane povoleni pak plati na daleko vetsim uzemi.
I kdyby se nam nakonec myslenku EU nepodarilo realizovat, zbudou tu alespon vetsi celky. Nebo i jen samostatne staty, ktere usilovaly o spolecny cil a diky tomu k sobe budou mit mnohem bliz.
A zbude tu nashromazdene know-how. Zustane nam zdokonalene systemy statni spravy a obcane, kteri budou lepe chapat vyznam globalnich problemu a mene budou dbat na pseudoproblemy, jejichz vyvolavanim a resenim se dnes zabyvaji lokalni politici.
Marek Houša