I učitelé na českých vysokých školách mají malé platy
Jméno a adresa autora jsou redakci známy.
Vážený pane Čulíku,
čeští lékaři jsou k svému štěstí hodně na očích a každý je někdy
potřebuje. Mají i vlivné profesní organizace (je otázkou, zda v
určitých oblastech nejde spíš o zájmové či nátlakové spolky), kterým
je pravidelně dáván prostor v médiích.
O výši jejich platů nemá smyslu diskutovat, jsou RELATIVNĚ nízké.
Ale co čeští vysokoškolští učitelé? Tvrdím, že TI JSOU NA TOM
STEJNĚ, NE-LI HŮŘE (zde o nadstandartních službách
učitelů, vyjma sprosté korupce, nemůže být ani slova). Přitom
zásluhou platného znění Zákona o vysokých školách (proč k této úpravě
došlo, je samostatná historie související asi s touhou jistě velmi
úzké skupiny hodnostářů po moci) již VŠ zaměstnanci nejsou
"státními" zaměstnanci, tarifní tabulky a pravidelná valorizace se na
ne na rozdíl od zaměstnanců základních a středních škol a většiny
zdravotních zařízení nevztahují.
Ba co víc, jednotlivé vysoké školy ze zákona nesmějí mít ani své Fondy
kulturních a sociálních potřeb (FKSP). VŠ zaměstnanci jsou dokonce
JEDINOU skupinou zaměstnanců v ČR, u které tomu tak je, takže by se
mohlo rovnou hovořit o diskriminaci!
Při přeměně "dřívějších" VŠ
(rozuměj za platnosti starého znění Vš zákona) v "dnešní" došlo
mnohde i k takovému jevu, že tehdejší zůstatky FKSP byly na některých
fakultách (školách) ke dni nabytí platnosti nového znění VS zákona
převáděny ve prospěch nově vznikajících rezervních fondů fakult
(škol), tyto fondy však mají naprosto odlišný účel a peníze, které
dříve "patřily" zaměstnancům, již nelze ve prospěch zaměstnanců užít.
Valorizace platů VŠ učitelů na rozdíl od lékařů je v čase většinou
náhodným dějem a neodvíjí se od výše inflace apod. Například na
ČVUT nyní došlo po cca třech letech zmrazení platů k jejich nárůstu
(viz tabulka v příloze, vodorovné platové třídy, např. odborný
asistent 9-11, docent 11-12, svisle uvedeny platové stupně, každý
odpovídá zhruba třem letům praxe), praxe je však mnohdy taková, že
aby bylo na základní mzdu, osobní hodnocení kleslo na nulu, tzn.
součet osobní ohodnocení plus mzda je nyní zhruba 6-8% vyšší, než
stejný součet před asi třemi roky, navýšení tedy ani neodpovídá výši
inflace ve zmíněném období.
Oponenti těchto nářků, neboť o nic jiného stejně jako v případě
zdravotníků nejde, by mohli namítnout, že
průměrný plat VŠ učitelů uváděný statistiky je vyšší. S tím je možno
souhlasit, ale nikomu z řadových zaměstnanců není jasná metodika
výpočtu, především jaké vstupní hodnoty a odkud byly základem výpočtu
učitelé mají možnost si přivydělaávat či získávat peníze z
grantů. Tato možnost skutečně existuje, ale již se neříká, že z
grantů za řekněme 100 000 Kč lze na odměny pracovníků užít několik
procent celkové částky (řeč je o tuzemských grantech, u grantů z
ciziny to může být jinak). Dalším řešením finanční spolupráce
učitelů může být např. jiným subjektem placená spolupráce, nebo
vlastní firma, ale o nich již nemá smysl psát (stejně jako nemá
smysl srovnávat platy "státních" a "soukromých" lékařů).
Jako další protiargument může být užito i budoucí "školné". Podle
mého názoru nebude ve skutečnosti vybrána částka z
hlediska celkového objemu nutných finančních prostředků daně VŠ (mám na myslI bývalé "státní", nyní "veřejné" VŠ) nijak významná.
Dalším protiargumentem, který byl dříve často uváděn, může být
pochybná minulost (čti bývalá zaprodanost režimu) a kvalifikace VŠ
učitelů, takže "za špatný charakter a málo znalostí jim po zásluze
dáme málo peněz". Tato námitka, pokud vůbec někdy byla opodstatněná,
mohla mít snad smysl na VŠ humanitních oboru, ale v technických a
přírodovědeckých oborech to nikdy neplatilo (vyjma jednotlivců).
Závěr: existují i další skupiny vysoce
kvalifikovaných zaměstnanců, jejichž odměna za práci je silně
podhodnocena, ale o nichž se nehovoří a nepíše a kteří ani nemají
možnost se bránit (toto je samozřejmě nadsazeno, mohou stávkovat,
např. přestat zkoušet!!!, ale budou všem většinou jen pro smích,
vždyť na některých VS nebyla či není i více jak rok podepsána ani
kolektivní smlouva a nic se neděje). Je tedy třeba systémové změny a
tento příspěvek by mohl otevřít diskusi, neboť při zachování
současného stavu čeká VŠ jen "cesta do pekel".
Protože nechci v budoucnu vstupovat do diskuse, prosím, aby v
souvislosti s výše zmíněnou úvahou nebylo zveřejňováno mé jméno.
Poznámka JČ: Je škoda, že se autor nechce k tomuto závažnému příspěvku přihlásit vlastním jménem i adresou.
PS |
T1 |
T2 |
T3 |
T4 |
T5 |
T6 |
T7 |
T8 |
T9 |
T10 |
T11 |
T12 |
T13 |
1 |
4500 |
4500 |
4500 |
4970 |
5490 |
6070 |
6700 |
7410 |
8190 |
9160 |
10520 |
12290 |
14370 |
2 |
4500 |
4500 |
4780 |
5280 |
5830 |
6440 |
7120 |
7870 |
8690 |
9730 |
11180 |
13050 |
15260 |
3 |
4500 |
4720 |
5050 |
5580 |
6160 |
6810 |
7530 |
8320 |
9190 |
10280 |
11810 |
13800 |
16130 |
4 |
4730 |
4960 |
5310 |
5870 |
6480 |
7160 |
7920 |
8750 |
9670 |
10820 |
12430 |
14510 |
16970 |
5 |
4950 |
5200 |
5560 |
6140 |
6790 |
7500 |
8290 |
9160 |
10120 |
11330 |
13010 |
15200 |
17770 |
6 |
5160 |
5420 |
5790 |
6400 |
7070 |
7820 |
8640 |
9540 |
10540 |
11800 |
13560 |
15830 |
18510 |
7 |
5350 |
5620 |
6010 |
6640 |
7340 |
8110 |
8960 |
9900 |
10930 |
12240 |
14060 |
16420 |
19200 |
8 |
5520 |
5800 |
6200 |
6850 |
7570 |
8360 |
9240 |
10210 |
11280 |
12630 |
14510 |
16950 |
19810 |