Britské listy


pátek 16. března

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z poslední doby Nová kniha Noama Chomského:
  • Brutální pravdy o Kosovu, Turecku a Timoru se ztratily v absolutizujících generalizacích (Irish Times) Internet:
  • Navzdory nynější nedůvěře mezinárodních trhů v nové internetové firmy mění internet mezinárodní ekonomiku k nepoznání (Foreign Policy) Zdraví a podnikání:
  • Hitler, manažeři a nebezpečí psychopatie (Eugen Haičman) Školství:
  • Budoucnost romských dětí je v trpělivosti dneška (František Roček) Reakce: ČT - K Františku Ročkovi o Janu Jařabovi:
  • České novináře nikdo objektivitě neučil (Dagmar Marie Seibertová) Jazykové názvosloví:
  • Ke geografickému názvu České republiky Česko (Leoš Jeleček) Saint-exupéryovské variace:
  • Malá čarodějná bytost někde napůl cesty (Alice Dvorská) Diskuse:
  • Školné odmítáme! A ty sochy z Růžové fontány taky! (Richard Tichý)
  • Studenty vedou ke studiu požadavky trhu (Jindřich Dvořák) Oznámení:
  • Úterý filmomolů



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Studenty vedou ke studiu požadavky trhu

    Jindřich Dvořák

    Vazeny pane Stefek

    Predesilam, ze nejsem odbornikem na skolstvi, ani nehodlam tak dalece komentovat pripravovanou novelu VS zakona. Presto jsem pri cteni vaseho clanku nemel dobry pocit.

    Z pohledu rodice nemam vubec nic proti tomu, abych platil skolne za sve deti.

    Jiste, skolne na statnich zakladnich skolach je nesmysl, ale pokud chce nekdo rozvijet sve zakladni znalosti dane mu spolecnosti ze zakona, pak nevidim nic nenormalniho na tom, aby si za to zaplatil. Pisete o diskriminaci mene schopnych studentu a o socialni siti, ale copak v cele spolecnosti se nedeli lide na schopne a mene schopne ?*) Tato diference patri k demokracii, zda bohuzel nebo bohudik, to je otazkou individualniho pohledu. Ponekud mne zamrazilo, kdyz jsem cetl ,cituji "Odmítáme podřídit vzdělání krátkodobým požadavkům trhu." Jake jine pozadavky, nez pozadavky trhu vedou studenty ke studiu ?

    Pouhou logickou uvahou vetsina studentu studuje proto, aby nasla v budoucnu lepsi uplatneni na trhu, protoze lide vzdelani maji na trhu podstatne vetsi moznosti, nez lide mene vzdelani. O tom, ze se nekteri snazi studovat i  z jineho duvodu, napr. aby nemuseli jeste nejaky ten rok pracovat a dal je zivili rodice, o tom se rozepisovat nebudu.

    K penezum a skolnemu : At se vam to libi, nebo ne, vzdelani je zbozi jako kazde jine. Zakladni je ze zakona zdarma, pokud nekdo chce vzdelani vyssi, tzn. lepsi, holt si musi za nej zaplatit. Na tom nic nelogickeho nevidim. Kde na to maji vzit lide, kteri nemaji prijmy na to, aby si to mohli dovolit ? Ale jdete, staci se podivat, za co lide, i ti bezni a casto na podporach utraceji penize venovane statem. Kupuji si mobilni telefony, na splatky vybaveni bytu, na splatky auta,dnes na splatky i dovolenou u more.

    Proc by nemohli stejne tak splacet vzdelani svych deti ? Zda se vam to nerealne ? Mne vubec ne. Proc by si lide, kteri nemaji pohromade dostatek financi, nemohli vzit pujcku misto na auto na vzdelani svych deti? Je zajimave, ze vetsina deti ze slabsich socialnich rodin studuje na strednich soukromych skolach, kde se plati jiz delsi dobu.

    A vysoke skoly by mely byt zdarma ? Je jedno, zda se jedna o statni nebo soukromou skolu. Obe tyto skoly potrebuji penize na kvalitni vyuku a nevidim duvod pro to, aby danovy poplatnik platil vzdelani nekomu jinemu.

    Ja osobne, kdyz budu mit moznost, tak do vzdelani svych deti budu investovat maximum mozneho, protoze to je podle meho nazoru nejlepsi mozna investice.

    Pokud toto nekdo nechape, nebo lepe receno nechce pochopit, je to jeho problem.

    Pak se musi smirit s tim, ze jeho deti budou mene vzdelane a nebudou mit ve svem budoucim zivote tolik moznosti,jako deti vzdelane vice. O tom je demokracie, rozdily v demokraticke spolecnosti byly , jsou a budou. Je jen na kazdem z nas, jak vyuzije moznosti dane mu spolecnosti, jak dalece se stavi zodpovedne k sobe samemu a zejmena ke svym detem.

    Ano, souhlasim s vami, aby byl zvysen rozpocet na skolstvi ,ale ne proto, aby mohl kazdy studovat zadarmo,jak se mu zlibi,ale proto, aby kvalita vyuky a podminky pro ni byly na vyssi urovni. Tzn. vybaveni, platy ucitelu, technicke zazemi, lepsi pomucky apod. Zdarma zakladni vzdelani, kvalitni zakladni vzdelani. Ale v kazdem pripade ,pokud chce nekdo ziskat vzdelani vyssi,aby se mohl lepe v budoucim zivote uplatnit ve spolecnosti,pak at si jej zaplati.

    Pro spolecnost to bude mit efekt v tom, ze vzdelany clovek vetsinou lepe pracuje,vytvari vetsi hodnoty a potazmo plati i vyssi dane. O tom, ze i jeho zivotni uroven bude vyssi, nez u lidi mene vzdelanych ani nemluve. Mozna mi nehcete rozumet ,mozna se vyjadruji ponekud zjednodusene,ale snazim se uvazovat realne a logicky.

    *) Poznámka JČ: To, že člověk pochází případně z chudé rodiny, nijak nevypovídá o jeho schopnostech. Západní demokratické společnosti většinou usilují o tzv. "equality of opportunity", tj. "rovnost příležitostí", tedy aby každý měl možnost začít za rovných podmínek. Je to mj. pro společnost ekonomicky výhodné.

    Co se týče motivace studentů ke studiu. Je podle mých zkušeností různá, nejen tržní. Znám tu i asi třicetiletého studenta, který měl relativně lukrativní zaměstnání, to asi v osmadvaceti opustil a vrátil se na univerzitu, ke studiu - značně nelukrativního - oboru filozofie, protože chce porozumět světu.


    Britské listy

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|