Studenty vedou ke studiu požadavky trhu
Vazeny pane Stefek
Predesilam, ze nejsem odbornikem na skolstvi, ani nehodlam tak dalece
komentovat pripravovanou novelu VS zakona. Presto jsem pri cteni vaseho
clanku
nemel dobry pocit.
Z pohledu rodice nemam vubec nic proti tomu, abych platil skolne za sve
deti.
Jiste, skolne na statnich zakladnich skolach je nesmysl, ale pokud chce nekdo
rozvijet sve zakladni znalosti dane mu spolecnosti ze zakona, pak nevidim
nic
nenormalniho na tom, aby si za to zaplatil. Pisete o diskriminaci mene
schopnych studentu a o socialni siti, ale copak v cele spolecnosti se nedeli
lide na schopne a mene schopne ?*) Tato diference patri k demokracii, zda
bohuzel
nebo bohudik, to je otazkou individualniho pohledu. Ponekud mne zamrazilo, kdyz jsem cetl ,cituji "Odmítáme podřídit vzdělání krátkodobým požadavkům
trhu." Jake jine pozadavky, nez pozadavky trhu vedou studenty ke studiu ?
Pouhou logickou uvahou vetsina studentu studuje proto, aby nasla v budoucnu
lepsi uplatneni na trhu, protoze lide vzdelani maji na trhu podstatne vetsi
moznosti, nez lide mene vzdelani. O tom, ze se nekteri snazi studovat i z
jineho duvodu, napr. aby nemuseli jeste nejaky ten rok pracovat a dal je
zivili rodice, o tom se rozepisovat nebudu.
K penezum a skolnemu : At se vam to libi, nebo ne, vzdelani je zbozi jako
kazde jine. Zakladni je ze zakona zdarma, pokud nekdo chce vzdelani
vyssi, tzn.
lepsi, holt si musi za nej zaplatit. Na tom nic nelogickeho nevidim. Kde na
to
maji vzit lide, kteri nemaji prijmy na to, aby si to mohli dovolit ? Ale
jdete, staci se podivat, za co lide, i ti bezni a casto na podporach
utraceji
penize venovane statem. Kupuji si mobilni telefony, na splatky vybaveni
bytu,
na splatky auta,dnes na splatky i dovolenou u more.
Proc by nemohli stejne
tak splacet vzdelani svych deti ? Zda se vam to nerealne ? Mne vubec ne. Proc
by
si lide, kteri nemaji pohromade dostatek financi, nemohli vzit pujcku misto
na
auto na vzdelani svych deti? Je zajimave, ze vetsina deti ze slabsich
socialnich rodin studuje na strednich soukromych skolach, kde se plati jiz
delsi dobu.
A vysoke skoly by mely byt zdarma ? Je jedno, zda se jedna o
statni nebo soukromou skolu. Obe tyto skoly potrebuji penize na kvalitni
vyuku
a nevidim duvod pro to, aby danovy poplatnik platil vzdelani nekomu jinemu.
Ja
osobne, kdyz budu mit moznost, tak do vzdelani svych deti budu investovat
maximum mozneho, protoze to je podle meho nazoru nejlepsi mozna investice.
Pokud toto nekdo nechape, nebo lepe receno nechce pochopit, je to jeho
problem.
Pak se musi smirit s tim, ze jeho deti budou mene vzdelane a nebudou mit ve
svem budoucim zivote tolik moznosti,jako deti vzdelane vice. O tom je
demokracie, rozdily v demokraticke spolecnosti byly , jsou a budou. Je jen
na kazdem z nas, jak vyuzije moznosti dane mu spolecnosti, jak dalece se
stavi
zodpovedne k sobe samemu a zejmena ke svym detem.
Ano, souhlasim s vami, aby byl zvysen rozpocet na skolstvi ,ale ne proto,
aby
mohl kazdy studovat zadarmo,jak se mu zlibi,ale proto, aby kvalita vyuky a
podminky pro ni byly na vyssi urovni. Tzn. vybaveni, platy ucitelu, technicke
zazemi, lepsi pomucky apod. Zdarma zakladni vzdelani, kvalitni zakladni
vzdelani. Ale v kazdem pripade ,pokud chce nekdo ziskat vzdelani vyssi,aby
se
mohl lepe v budoucim zivote uplatnit ve spolecnosti,pak at si jej zaplati.
Pro
spolecnost to bude mit efekt v tom, ze vzdelany clovek vetsinou lepe
pracuje,vytvari vetsi hodnoty a potazmo plati i vyssi dane. O tom, ze i jeho
zivotni uroven bude vyssi, nez u lidi mene vzdelanych ani nemluve.
Mozna mi nehcete rozumet ,mozna se vyjadruji ponekud zjednodusene,ale snazim
se uvazovat realne a logicky.
*) Poznámka JČ: To, že člověk pochází případně z chudé rodiny, nijak nevypovídá o jeho schopnostech. Západní demokratické společnosti většinou usilují o tzv. "equality of opportunity", tj. "rovnost příležitostí", tedy aby každý měl možnost začít za rovných podmínek. Je to mj. pro společnost ekonomicky výhodné.
Co se týče motivace studentů ke studiu. Je podle mých zkušeností různá, nejen tržní. Znám tu i asi třicetiletého studenta, který měl relativně lukrativní zaměstnání, to asi v osmadvaceti opustil a vrátil se na univerzitu, ke studiu - značně nelukrativního - oboru filozofie, protože chce porozumět světu.