O škodlivosti kamionů
Pár poznámek k ***článku Antonína Nového:
O škodlivosti pretížených kamionu na ceských silnicích
...drobná poznámka k nehodovosti na ceských silnicích... venoval nekdo vubec
nekdy pozornost tomu jevu, že na ceských silnicích pretížené kamioný
vyorávají brázdy ve vozovce, na které pak havarují casto osobní vozidla?
Kamionová preprava se vubec nekoná v jakémsi quasi obecném zájmu, naopak -
jedná se jen o tvrdý výdelek na úkor ostatních obcanu, kterí platí údržbu a
výstavby silnic a dálnic ze svých mezd. Vubec celá ta vec s kamionovou
dopravou by zasluhovala hlubší rozbor.
Predevším - proc kamiony, když jsou železnice. (1) Kamiony exhalují jedy,
(2) prekáží bežnému silnicnímu provozu, obecne - škodí. Jenže, kdo do veci
vidí, rekne - jiste, ale tady se odehrává ten nejvetší evropský byznys, -
neproclívané zboží. Snad každý jen cvrtý kamion podléhá inspekci celní
stráže, nemluve o tom, jak taková prohlídka vypadá. Jiste, není to ani v
silách celníku, každou krabici v tom mega kamionu prohlédnout, snad jen
drogy obcas vycenichá foxteriér. Ovšem to gros zboží v zásade uniká a o to
stát je chudší a proto kamionová preprava je ten nejúžasnejší byznyz v
Evrope a v Ceské republice.
Prvním krokem, rozumným, jak dostat správu techto vecí pod kontrolu státu
jiste bude, (3) když se budou vážit na hranicních prechodech kamiony, a
pretížení bude tvrde pokutováno. Druhá etapa bude jiste znamenat, že všechny
kamiony a zásilky budou podrobovány tvrdé celní kontrole, t.j. že na každou
zásilku bude vydáván presný certifikát, co do množství a druhu zboží s tím,
že bude v síti informován patricný vnitrostátní úrad.(4) Dalším krokem
nutne musí být daleko vetší poplatek za užívání silnic a dlálnic, s tím, že
bude vykazováno, zda tyto peníze byly použity na udržbu vozovek. Navrhuji
bežný rocní poplatek pro každý ceský kamion 50.000 Kc. Je to nic ve srovnání
s tím co dostávaji prepravci bokem za pašování.
Pochopitelne, kamionisté a jejich organisace budou brblat, protože jsou živi
z nelegální prepravy a následného prodeje. (5) Z legální prepravy by se
totiž vubec neuživili.
Jenže, co je mi do toho, když platím rádne dane a vidím, jak ty kamiony nicí
naše silnice. Nemluve o tom, (6) když mi nejaký kamionový pirát z Prachatic
udelá s vlekem takovou myšku, že mi vstávají vlasy hruzou na hlave a už se v
duchu stehuji do pankejtu a na Pravdu Boží.
To jsme však ješte vubec nemluvili o tom, jak se v kamionech prepravují
zoufalci beženci, jak se v nákladech písku z Prachatich stehují ukradené
madony, kamenná korýtka, hnedé balícky a další zvláštnosti. Nazval bych to
všechno kamionovou kriminalitou. Být príslušníkem Ceském policie, zabýval
bych se tím, jak ridici kamionu žijí, jak vypadají jejich konta, styky a
tak.
Poznámka JC: V Nemecku a v Rakousku jsem vytlacené rýhy do silnice od
kamionu taky na dálnici zažil, v Británii ne. Myslím, že je to dáno
soucinností váhy kamionu a horkého léta, rozpouštejícího asfalt (7) (v
Británii není nikdy takové horko).
Nejsem odbornik na kamiony, vyfukove plyny, rozbite vozovky, nehodovost
apod. Ale ziju nejaky cas v Americe a muzu rict, ze:
Bod (1) - vyfukove jedy se daji kontrolovat kazdorocni prohlidkou, zde se
skoro nevidi ohavne kourici nakladak - kdyz nemas viditelnou znamku o rocni
kontrole, tak te kazdy policajt muze zastavit a naparit pokutu, nahlasit,
sebrat povoleni k jizde a pod. Kazdy podnik si to rozmysli.... Vysledkem je,
ze I obrovske nakladaky, ktere jsou v Evrope nevidane, zkratka nekouri....
(jednou za cas se neco takoveho samozrejeme vyskytne, ale je to jen hra
nahody, kdy je nakladak chycen...)
Bod (2) - co znamena poznamka - "prekazi" - to si neumim vysvetlit. Kdo
jezdi - je ucastnikem, kdyz jezdi bezpecne - neprekazi....
Bod (3) - Chcete snad rict, ze se kamiony NAVAZI a NEPLATI ???? A velke
penize za poplatky se nechavaji ujit ????- To je neslychane !!! Tady, kdyz
jede kamion ze statu do jineho statu, tak na hranici je dalsi delsi pruh se
snizenou rychlosti a velkou vahou, kamion se zaradi do fronty, pomalu vazici
pruh projede a a pak se vcleni zpet do dalnice. JAK je placeni ve
skutecnosti provedeno - nevim.
Z techto penez vybranych se pak - alespon se to rika, financuji opravy a
nova vystavba dalnic.
Bod (4) - Zde kamiony plati za pouzivani dalnic - pro kazdy stat, kterym
projizdeji.
Maji nalepku s cislem, rokem a jmenem statu.Chcete tim rict, ze se kamionum
a nakladakum v Cesku neuctuje NIC ???
Bod (5) - Je zde mnoho podniku na dopravu a dlouha leta. Zda se, ze se uzivi
a dobre a legalne ....
Take: Kamiony maji zakazano do nekterych mist vjezd - centrum, uzke cesty,
podjezdy a pod...
Take: Zalezi na tom, jak je silnice udelana. Kdyz silnice je nekvalitni a
neni stavena na husty a silny provoz, samozrejme se brzo znici...
Bod (6) - Kazdy kamion ma jmeno podniku a telefoni cislo na sobe - parkrat
uz jsme volali, ze ridic se nechoval dobre....
Bod (7) - Tady je VELKE horko - ryhy nejsou tak z kamionu, jako ze spatne
udelanych silnic.