Obětavost po česku
Dneska jsem prohlédnul.
Stalo se mi v Praze, že mi před auto, mimo přechod pro
pěší, do cesty vkročil muž, zdánlivě zdravý, a soudný.
Šel si přes ulici, jakoby nic, auto, neauto. Hlavu měl však
hrdě a demonstrativně vztyčenou a zahleděnou opačným
směrem, než odkud jela auta.
Byl to sebevrah? Blázen? Kamikadze bojovník za práva
pěších?
Došlo mi, s kým mám tu čest, až když jsem to ubrzdil a
čekal než přejde. Došlo mi, že se chová tak nějak
symbolicky. Byl to český člověk právě v duchu oné
vzdorovité lítosti Milana Kundery, kterou nedávno v poznámce
připomenul Jan Čulík.
Tento člověk mi nesvěřil svůj osud. On mne svým osudem
přímo pověřil. Stal jsem se, bez sebemenšího vlastního
přání, jeho vyvolencem - neznámým člověkem, za jeho osud
zodpovědným. Byl jsem to já, který se musel za něj, za nás
oba, dívat správným směrem, já jsem se měl chovat
zodpovědně, abych neměl jeho krev na svém autě, ani na
svědomí.
Byl to prostý vyděrač a rukojmí v jedné osobě,
kapriciosní dítě, které se samo usadí na prahu nějakých
bezbranných budoucích rodičů a čeká na adopci.
Vůči mně byl však nespravedlivou, samozvanou objetí a
jeho kapric nás málem stál draho. Já, jemu neznámý, jsem se
stal zástupným pachatelem všech příkoří, které si on kdy
zažil, a které se potřebovaly odreagovat - třeba i
sebevraždou.
Takových, leč méně okatých profesionálních obětí
máme v České republice vícero, ať už to jsou vkladatelé do
kampeliček, důchodci za životní jistoty, vyděděnci a
příživníci všemožných odstínů, či nevýrazní
kolemjdoucí.
Ne "Mouchy, snězte si mně" ale "Mouchy, vy si
mně musíte sníst" - já tu prosadím alespoň něco
velkolepě sebedestruktivního.
Je něco vznešeného na myšlence stát se obětí v zájmu
vyšších hodnot, ale nenechme se unést touto paralelou bez
uvážení. Jan Palach vzal svůj osud do vlastních rukou,
symbolicky za nás, ale neúkoloval zápalkami kolemjdoucí.
Ježíš Kristus si to své sice odnesl z rukou ostatních lidí,
ale nenabádal je k tomu, aby jej ukřižovali.
Zato ta naše předmětná 'obětavost' je vzdorovitě
zlovolná a rovnostářská
Zlovůle jakoby pocházela od slov zlo a vůl. A ten chodec -
by se mohl v nějaké povídce jmenovat pan Výtka, či Výčitka
Mezi námi prochází beznaděj a vzdorovitá lítost
zmrzačeného domácího zvířete, které na svobodě
nepřežije. Kříží nám cestu, s hlavou zarputile obrácenou
špatným směrem.
Koho asi bude pan Výtka volit ?