Na Den Země historickým vláčkem zdarma
Znecisteni ovzdusi a hluk zpusobene automobilovou dopravou jsou dnes
patrne nejvyznamnejsim ekologickym problem Plzne a dalsich velkych
ceskych mest. Proto si zitrejsi Den Zeme hodla skupina plzenskych
nevladnich organizaci pripomenout serii jizd po zeleznicnich tratich,
ktere by se mely stat soucasti Integrovaneho dopravniho systemu (IDS).
Urychlene zavedeni IDS by bylo dle nazoru organizatoru vyznamnym
krokem ke zlepseni kvality zivotniho prostredi ve meste a k zastaveni
lavinoviteho narustu intenzity individualni automobilove dopravy.
S velkym zajmem verejnosti se setkala obdobna akce, kterou,
zorganizoval Spolek pratel mistnich drah (SPMD) v listopadu 1998 u
prilezitosti Mezinarodniho dne bez aut. Tentokrat historicky motorovy
vuz M 131.1386 pojede navic s pripojnym vozem, ve kterem bude
umistena vystavka o problematice vlivu dopravy na zivotni prostredi.
Vlacek pojede po tratich c. 190 (Plzen- Stary Plzenec a zpet ), 180
(Plzen-Nyrany a zpet) a 160 (Plzen-Horni Briza a zpet). Behem akce
budou jak ve vlaku, tak i na plzenskem hlavnim nadrazi, k dispozici
informacni materialy s tematikou dopravy a zivotniho prostredi.
Akci organizuje Spolek pratel mistnich drah (SPMD) ve spolupraci s
Plzenskou ekologickou nadaci, Lokalkou Group Rokycany a Detmi Zeme Plzen. Svezeni vlackem bude bezplatne diky finacni podpore projektu
SPMD Nadaci VIA, Nadaci rozvoje obcanske spolecnosti, Nadaci
Partnerstvi a programem PHARE Evropske Unie.
"Zkvalitneni sluzeb a rozsireni nabidky verejne dopravy jsou dle
naseho nazoru alternativou k budovani stale novych silnicnich
prutahu mestem. I v doprave plati zakon nabidky a poptavky a ze
zahranicnich zkusenosti vime, ze nove kapacitni komunikace dopravni
problemy nevyresily, spise naopak. Lepsi nabidka silnic jen prilakala
dalsi a dalsi automobily do ulic mest. Kvalitni sluzby verejne
dopravy jsou schopny primet lidi k tomu, ze svuj automobil v rade
pripadu zanechaji v garazi a vyuziji ekologictejsi zpusob dopravy"
komentoval poslani akce Vit Rousal ml., koordinator projektu SPMD.
Co je to integrovaný dopravní systém?
Integrovany dopravni system (IDS) je soubor organizacnich a
technickych opatreni, ktery umozni cestujicim vyuzivat velmi jednoduse
(napr. s jednou jednorazovou nebo predplatnou jizdenkou) vice na sebe
vhodne navazujicich sluzeb (napr. vlak + autobus, tramvaj + trolejbus
+ vlak atd.). IDS se neomezuje jen na vlastni mesto, ale mel by
zahrnovat i blizke obce. Prave v tomto smeru muze vyznamnou roli
sehrat sit existujicich zeleznicnich trati. V Plzni by se po nezbytne
rekonstrukci mohlo stavajicich 6 zeleznicnich trati stat pateri
Plzenskeho integrovaneho dopravniho systemu.
Proč v Plzni není funkční IDS?
Zakladnim predpokladem funkcniho IDS v Plzni je zavedeni prestupneho
tarifu v mestske hromadne doprave (MHD). Tedy podobne jako napr. v
Praze by bylo mozne po urcitou dobu neomezene cestovat po siti cele
plzenske MHD. Vit Rousal ml. komentoval problem takto: "Stale odklady
zavedeni IDS je zduvodnovano vysokymi naklady na zmenu stavajiciho
systemu (nakup hodin, novych znehodnocovacich strojku atd.). Pritom
radove vetsi investice tecou do budovani gigantickych predimenzovanych
silnic, napr. komunikace U trati. Je pro me nepochopitelne", uvedl
dale Rousal, "ze udajne nejsou prostredky na zavedeni IDS nebo
budovani cyklostezek, pritom se mimo jine na trase pripravovaneho tzv.
severojizniho prutahu Plzni planuje vykoupeni a zboreni celych bloku
obytnych domu."