čtvrtek 22. dubna

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Televize Nova - dokument:
  • Když byl Železný ještě ředitelem a Štěpánek tajtrlíkem Válka o Kosovo:
  • Válka z 21. století a biblická tragédie (Independent)
  • Co si máme s touto válkou počít? (diskuse, Observer) O něčem jiném, jak chce pan Pecina:
  • Jak sesadit prezidenta (Jiří Jírovec) Reakce k válce o Kosovo:
  • Neměli bychom být stoprocentně nedůvěřiví k motivaci západních politiků (Petr Vařeka)
  • Reakce na otevřený dopis Jiřího Hertla (Michal Žemlička)
  • Albánci se příliš rychle rozmnožují (Jaroslav Teplý)
  • Dotaz (Alena Kuklová)
  • Jan Čulík nemůže přistoupit na diskusi (Ivan Vágner) Jiné reakce:
  • Čulík vrší nepodložené urážky na Vladimíra Železného (Vlasta Leporská)
  • Dopis do Lidových novin: Všímejte si úpadku České televize (Vlasta Leporská)
  • Pinochet: Ostuda Velké Britanie (David Trunec) Oznámení:
  • Knihy, kterých stojí za to si všimnout (Daniela Macháčková, Martin Pilař) Plzeňská ekologická nadace:
  • Na Den Země historickým vláčkem zdarma



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Na Den Země historickým vláčkem zdarma

    Plzeňská ekologická nadace

    Znecisteni ovzdusi a hluk zpusobene automobilovou dopravou jsou dnes patrne nejvyznamnejsim ekologickym problem Plzne a dalsich velkych ceskych mest. Proto si zitrejsi Den Zeme hodla skupina plzenskych nevladnich organizaci pripomenout serii jizd po zeleznicnich tratich, ktere by se mely stat soucasti Integrovaneho dopravniho systemu (IDS). Urychlene zavedeni IDS by bylo dle nazoru organizatoru vyznamnym krokem ke zlepseni kvality zivotniho prostredi ve meste a k zastaveni lavinoviteho narustu intenzity individualni automobilove dopravy.

    S velkym zajmem verejnosti se setkala obdobna akce, kterou, zorganizoval Spolek pratel mistnich drah (SPMD) v listopadu 1998 u prilezitosti Mezinarodniho dne bez aut. Tentokrat historicky motorovy vuz M 131.1386 pojede navic s pripojnym vozem, ve kterem bude umistena vystavka o problematice vlivu dopravy na zivotni prostredi. Vlacek pojede po tratich c. 190 (Plzen- Stary Plzenec a zpet ), 180 (Plzen-Nyrany a zpet) a 160 (Plzen-Horni Briza a zpet). Behem akce budou jak ve vlaku, tak i na plzenskem hlavnim nadrazi, k dispozici informacni materialy s tematikou dopravy a zivotniho prostredi.

    Akci organizuje Spolek pratel mistnich drah (SPMD) ve spolupraci s Plzenskou ekologickou nadaci, Lokalkou Group Rokycany a Detmi Zeme Plzen. Svezeni vlackem bude bezplatne diky finacni podpore projektu SPMD Nadaci VIA, Nadaci rozvoje obcanske spolecnosti, Nadaci Partnerstvi a programem PHARE Evropske Unie.

    "Zkvalitneni sluzeb a rozsireni nabidky verejne dopravy jsou dle naseho nazoru alternativou k budovani stale novych silnicnich prutahu mestem. I v doprave plati zakon nabidky a poptavky a ze zahranicnich zkusenosti vime, ze nove kapacitni komunikace dopravni problemy nevyresily, spise naopak. Lepsi nabidka silnic jen prilakala dalsi a dalsi automobily do ulic mest. Kvalitni sluzby verejne dopravy jsou schopny primet lidi k tomu, ze svuj automobil v rade pripadu zanechaji v garazi a vyuziji ekologictejsi zpusob dopravy" komentoval poslani akce Vit Rousal ml., koordinator projektu SPMD.

    Co je to integrovaný dopravní systém?

    Integrovany dopravni system (IDS) je soubor organizacnich a technickych opatreni, ktery umozni cestujicim vyuzivat velmi jednoduse (napr. s jednou jednorazovou nebo predplatnou jizdenkou) vice na sebe vhodne navazujicich sluzeb (napr. vlak + autobus, tramvaj + trolejbus + vlak atd.). IDS se neomezuje jen na vlastni mesto, ale mel by zahrnovat i blizke obce. Prave v tomto smeru muze vyznamnou roli sehrat sit existujicich zeleznicnich trati. V Plzni by se po nezbytne rekonstrukci mohlo stavajicich 6 zeleznicnich trati stat pateri Plzenskeho integrovaneho dopravniho systemu.

    Proč v Plzni není funkční IDS?

    Zakladnim predpokladem funkcniho IDS v Plzni je zavedeni prestupneho tarifu v mestske hromadne doprave (MHD). Tedy podobne jako napr. v Praze by bylo mozne po urcitou dobu neomezene cestovat po siti cele plzenske MHD. Vit Rousal ml. komentoval problem takto: "Stale odklady zavedeni IDS je zduvodnovano vysokymi naklady na zmenu stavajiciho systemu (nakup hodin, novych znehodnocovacich strojku atd.). Pritom radove vetsi investice tecou do budovani gigantickych predimenzovanych silnic, napr. komunikace U trati. Je pro me nepochopitelne", uvedl dale Rousal, "ze udajne nejsou prostredky na zavedeni IDS nebo budovani cyklostezek, pritom se mimo jine na trase pripravovaneho tzv. severojizniho prutahu Plzni planuje vykoupeni a zboreni celych bloku obytnych domu."


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|