Bráním vší mocí existenci veřejnoprávní televize
(Odpověď Janu Suchánkovi.)
Motto:
Dáme přednost platit speciální daní cca 4 miliardy ročně na svobodu slova a
politickou nezávislost redaktoru ET ve prospěch cca 20 % televizních diváků...
Vazeny pane,
Kdyz dnesni baronka Thatcherova chtela sebrat v 80. letech koncesionarske
poplatky (licence fee) BBC a vyhnat ji na volny trh, v parlamentu byla k tomu
vytvorena specialni komise, ktera uzce spolupracovala s odborniky ve veci
vysilani.
Zprava tzv. Peacockovy komise (Peacock, ktery tu komisi vedl, byl ze stejne
strany jako Thatcherova, tj. konzervativec) vsak dosla k nazoru, ze pokud
rozmanitost nabidky na televiznim trhu patri mezi hodnotu, kterou lide ocenuji a
kterou by bylo dobre zachovat, pak by nebylo moudre BBC privatizovat.
Proc?
Protoze by z tohoto trhu zmizelo neco, co komercni televize nejsou schopny
trznimi mechanismy vyprodukovat.
Vas argument je mylny jednak v tom, ze se domnivate, ze hlavni cast CT tvori
jeji zpravodajstvi, a specialni dan je venovana jen na zajisteni svobody slova a
nezavislosti redaktoru CT, nebo na distribuci informaci, ktere by si vlada mohla
zaplatit (viz Vas bod 1), a ze pri tom zapominate, ze je tu take vysilany program
a ten tvori dokonce vetsi cast naplne vysilani CT.
Dalsi Vas omyl spociva v presvedceni, ze zanikem CT jako televize verejne
sluzby bude poskozena jen nejaka presne vymezena mensina 20 procent
obyvatel.
Neni tomu tak, jak predpokladate, poskozeno totiz bude obyvatelstvo jako celek.
Nebot my vsichni jsme zaroven vetsinovymi i mensinovymi divaky.
Cast naseho vkusu je konformni s vetsinou, a proto se schazime podle mereni
peoplemetru u nekterych poradu TV NOVA ve velkem mnozstvi.
Dalsi casti nasich zalib a naseho vkusu jsou jiz vice individualizovane, takze tataz
masa, ktera se soustredila u silvestrovskeho poradu TV NOVA, se mimo tyto
casy rozpada do mensich divackych skupin, ktere ovsem nedosahuji onu
kvantitu, o kterou usiluji reklamni agentury, a kterou se snazi zkumulovat svoji
nabidkou komercni vysilatele.
Bylo zjisteno, ze divaci deseti nejsledovanejsich britskych poradu (s vyrazenim
zpravodajstvi) nejsou titiz divaci. Kazdy individualni divak se v mnozine techto
Top ten poradu vyskytuje jen dvakrat az trikrat.
To znamena, ze nejsme stejni a
ze v tech vetsinovych kolacich v podstate rotujeme a setkavame se pokazde s
jinymi lidmi, abychom po tomto setkani prepinali podle svych zalib tu na
sportovni, tu na hobbysticke, zenske, detske, pejskarske, hudebni a jine a jine
porady, kde nahle z prislusniku vetsinoveho auditoria se stavame prislusnikem
mensinove dvacetiprocentni divacke obce, ktere tak vydatne (i kdyz nerikam, ze
kvalitne) slouzi vysilani verejne sluzby.
Chtel jste diskusi, mate ji mit.
A jen tak na okraj - kolik detskych poradu nebo kulturnich dokumentu
vyprodukovaly nase komercni televize od sveho vzniku??? Ty zanry sice ve
vysilani maji, ale to vsechno je dovoz.
Nebo si myslite, ze by bylo dobre klesnout na uroven bananovych republik,
ktere pouze prebiraji laciny import a vlastni televizni kulturu neprodukuji???
S pozdravem
Milan Šmíd
Poznámka JČ: Obávám se však, že vzbouřením redakce zpravodajství ČT byla bohužel integritě celé veřejnoprávní televize v ČR zasazena tak těžká rána, že se z ní bude jen velmi obtížně vzpamatovávat, takže si už nejsem jist, že ČT ve veřejnoprávní formě v České republice přežije. Právě druhořadá redakce zpravodajství možná dokáže svým vzbouřením stáhnout i kvalitnější tzv. Velké Kavky ke dnu.